Aj keď si skupina U2 pri oboch hudobných tituloch prepožičala záštitu zbierok velikána, ktorý inšpiroval mnoho generácií umelcov, v skladbách sa snažili jeho dielom len inšpirovať a doplniť ich vlastnými zážitkami, v prípade najnovšieho albumu skúsenosťami.
„Snažím sa príliš často nehovoriť o Williamovi Blakeovi, pretože citovanie jeho diela znie vždy veľmi pompézne. Bola to však práve jeho myšlienka, ktorú som pri tomto albume od neho ukradol – porovnanie osoby, ktorou sa stávame pod vplyvom skúseností, a osoby, ktorá sa len vydáva na cestu. Ak hovoríme o nevinnosti, pravdepodobne sme ju už stratili, no ja verím, že ďaleko na konci skúsenosti ju možno opäť skrz múdrosť nadobudnúť. Nevravím, že ňou oplývam, ale tú trošku, čo mám, som sa snažil pretlačiť do týchto skladieb,“ prezradil spevák U2 Bono v septembri pre magazín Rolling Stone.
Ako Bono v rozhovore dodal, „aj keď ide U2 do každého albumu, akoby mal byť posledný, on sám sa tentoraz ešte väčšmi snažil o to, aby ľudia okolo neho, ľudia, ktorých miluje, presne vedeli, ako sa cíti“. Ešte pred vydaním albumu Songs of Experience ho spevák opísal ako formu intímnych listov venovaných miestam a ľuďom, ktorí sú mu blízki, okrem iného aj synovi Elimu či Sian, dcére gitaristu U2 Edga. Práve táto dvojica sa objavila aj na prebale nového albumu. Autorom osobnej fotografie je Anton Corbijn, holandský fotograf a režisér, ktorý často spolupracuje s rôznymi menami hudobnej scény, okrem iných aj so skupinou Depeche Mode.
Sedemnásťskladbový album Songs of Experience je síce plný úprimných vyznaní a citov – čo sa dá vyčítať už z názvov piesní ako Love Is All We Have Left (Láska je všetko, čo nám zostalo), Ordinary Love (Obyčajná láska), You're The Best Thing About Me (Najlepšia vec na mne si ty) – rozhodne to však nie je jediná téma nahrávky. Nebola by to skupina U2, keby sa v piesňach nedotkla aj aktuálnej spoločenskej situácie, ktorá bola v čase nahrávania albumu viac ako turbulentná.
Šok v podobe výsledkov amerických volieb aj brexitu spôsobili, že album nakoniec vyšiel až v decembri. „Potrebovali sme od toho získať odstup,“ priznal nedávno Bono v rozhovore pre New York Times s tým, že tieto udalosti do veľkej miery poznačili aj atmosféru niektorých skladieb. Ako aktívny bojovník za ľudské práva spieva aj v skladbe Red Flag Day, „dnes si nemôžeme dovoliť mať obavy z toho, čoho sa bojíme“.