Pocta Gainsbourgovi: Krása skrytá v nedokonalosti

Bol to osudový pár, so všetkými pozitívami aj negatívami, aké sa v tomto prívlastku skrývajú. Britskú speváčku a herečku Jane Birkinovú a francúzskeho básnika a skladateľa Sergea Gainsbourga 13 rokov spájalo silné puto vzájomnej lásky a inšpirácie, ktoré pretrvalo aj po ich rozchode. On jej až do svojej smrti písal tie najkrajšie piesne o láske, ale aj odlúčení, ona zase nikdy nezabudla. Koncertná pocta životnému partnerovi, ktorú v nedeľu predviedla v bratislavskom Istropolise, bola tým najúprimnejším dôkazom, že táto životná kapitola sa pre ňu nikdy neuzavrela.

16.04.2018 18:08
Jane Birkinová Foto: ,
Jane Birkinová vzdala počas bratislavského koncertu poctu bývalému partnerovi Sergeovi Gainsbourgovi.
debata

Bratislavský koncert odkazoval na minuloročný album s názvom Birkin/Gainsbourg: Le Symphonique, ktorý vzdáva hold jednému z najvýraznejších francúzskych umelcov 20. storočia. Gainsbourg mal podľa jeho bývalej partnerky mnoho tvárí a skrývala sa v ňom aj duša symfonika. Vybrané skladby pre orchester prispôsobil pianista Nobuyuki Nakajima, ktorý speváčku na turné sprevádzal. Neľahkej úlohy priniesť divákom Gainsbourgovu tvorbu v nových aranžmánoch sa v Bratislave zhostil slovenský orchester Cappella Istropolitana.

V prípade Birkin/Gainsbourg: Le Symphonique ide o celosvetové turné a prepravovať so sebou veľký orchester by bolo nesmierne náročné. Aj keď je výbornou správou, že v tomto prípade dostávajú šancu na zviditeľnenie lokálne telesá, naopak, tou zlou je to, že sa znižuje čas na skúšky a vzájomné zladenie sa. V podobe drobných nedostatkov sa to odzrkadlilo aj počas nedeľňajšieho koncertu. Práve symfonický orchester mal byť silným a stabilným partnerom pre Jane Birkinovú, ktorej hlasový prejav vo veku 71 rokov už prirodzene pokrivkáva. Napriek mnohým „zimomriavkovým“ momentom však bolo cítiť aj mierne zaváhania.

Pred veľkou sálou Istropolisu stála drobná žena v mužskom čiernom obleku a bielej košeli. Sama tvrdí, že takýto odev jej v pokročilom veku viac pristane a zdôrazňuje jej krehkosť. Krehkosť sa však na pódiu neobjavila len vo vizuálnej podobe. Aj keď Jane Birkinová hlasom už dávno nepripomína krásnu a nevinnú Lolitu (Gainsbourgov ideál), práve jemné nedostatky ako zlomený hlas pri vysokých tónoch či problémy s dychom v tomto prípade pôsobili hodnovernejšie ako exaktné tóny či profesionálny prejav. Jane Birkinová sa pred ľudí postavila so všetkými slabosťami a starosťami, rovnako ako Serge Gainsbourg na sklonku kariéry, za ktorého počas mnohých koncertov hovorila namiesto spevu práve geniálne napísaná hudba.

„Často sa ma pýtajú, čo by Serge povedal na toto, čo by si asi myslel o tamtom. Ale ja to naozaj neviem. Bol nesmierne melancholický, no zároveň nesmierne zábavný. Neviem, čo si myslel. Výnimkou je dnešný večer. Viem, že teraz tu stojí pred vami a počúva tento prekrásny koncert,“ prerušila speváčka sled piesní a zároveň svojmu bývalému partnerovi vyjadrila veľkú vďaku. Práve osobný rozmer vdýchol jej prejavu nečakaný šarm, ale aj mnoho iných pocitov. V piesňach ako Une Chose Entre Autres, Ballade de Johnny, Requiem Pour Un Con, Valse de Melody či Manon sa striedali smútok, súcit, túžba, ale aj radosť či stratená dievčenskosť. Práve krása protichodných nálad bola dokonalou poctou človeku, ktorého daňou za talent bol často vnútorný boj samého so sebou.

Ako speváčka počas koncertu dodala, pre ňu aj Sergea Gainsbourga bola vždy najdôležitejšia sloboda. Pokým Joan Baezová počas nedávneho koncertu v Bratislave zaspievala slovenskú hymnu, Jane Birkinová sa ospravedlnila za slabú slovenčinu a začala čítať pripravený text na papieri: „Ako viete, tento koncert je venovaný Jánovi a Martine, ktorí zaplatili svojím životom za boj proti korupcii. Aj vám, ktorí ste mali odvahu ísť do ulíc, aby ste obhájili slobodu. Obdivujem vás. Sme za slušné Slovensko,“ dodala s odznakom #AllForJan pripevneným na srdci a za svoje stanovisko si vyslúžila veľký potlesk.

Asi každý divák v sále v ten večer očakával najznámejší hit slávnej dvojice Je t'aime… moi non plus, Jane Birkinová však príjemne prekvapila a nechala ho znieť bez spevu v čisto inštrumentálnej verzii. Sergea Gainsbourga často označujú za jedného z najväčších umelcov, no zároveň aj škandalistov, a práve jemná a čistá podoba jednej z jeho najkontroverznej­ších skladieb pôsobila v ostrom kontraste s predsudkami, s ktorými sa často stretával. O tom nakoniec bol aj celý koncert, ktorý síce mal chybičky, no dokázal ich vyvážiť. Mal za sebou totiž tvorbu, ktorej kvality zostávajú trvalé a nemenné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #koncert #Istropolis #Serge Gainsbourg #Jane Birkinová