Dramaturgiu festivalu, ktorý sa v hlavnom meste začína už utorok (19. júna), tvoria dva základné bloky. Extra, ktorý ponúkne extravagantnejšie projekty či spojenia organu s netradičnými nástrojmi, a Classical, ponúkajúci program pre tradičné publikum, v rámci ktorého sa predstavia poprední organisti z Rakúska, Poľska či zo Švajčiarska.
„Klasické organové recitály majú svoje pevné a ,disciplinovanéʻ publikum, ktoré zapĺňa sály. Dopyt tu je. Na druhej strane, aj ako žiadatelia verejných prostriedkov cítime povinnosť prinášať niečo nové. Nechceme zdvojovať ponuku, ktorá už v Bratislave je, a hľadanie nového publika by malo byť istým pudom sebazáchovy každého organizátora festivalu. Touto cestou sa štandardne vydávajú aj iné klasické festivaly,“ približuje producentka festivalu Andrea Serečinová.
Podľa jej slov sa už aj pri predchádzajúcich ročníkoch snažili aspoň jeden koncert venovať inému ako klasickému žánru, tentoraz sa ponuku rozhodli iba výrazne rozšíriť. „Na veľkých klasických organoch sa, samozrejme, dajú zahrať aj iné žánre. Dnes to nie je žiaden problém, pretože ide o moderné, technologicky progresívne stroje, na ktorých sa dá zahrať prakticky čokoľvek,“ pripomína Serečinová.
Na objednávku festivalu tak na Slovensku po prvý raz zaznie aj hudba amerického džezového speváka a klaviristu Fatsa Wallera. Nahrávky pre festival zrekonštruoval slovenský klavirista Ladislav Fančovič, ktorý ich aj sám uvedie na koncerte 4. júla v Koncertnej sieni Klarisky. Zaujímavosťou je, že nahrávky boli pôvodne realizované práve na klasickom píšťalovom organe. Waller bol tak v 20. a 30. rokoch minulého storočia jedným z prvých hudobníkov, ktorí experimentovali s využitím klasického organu v džeze.
Ďalšou z noviniek bude aj koncert vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v nedeľu 15. júla, kde si budú môcť diváci vychutnať súčasnú repetitívnu hudbu z pera Philipa Glassa. V podaní slovenského organistu Martina Baka zaznie okrem Glassa v premiére aj nové dielo skladateľa Petra Zagara. Minimalistickú atmosféru podčiarkne videoprojekcia Zdena Hlinku.
„Počúvať repetitívnu hudbu na ploche povedzme 50 minút je poslucháčsky dosť náročné a kto nie je na takýto druh hudby zvyknutý, môže mať problém,“ tvrdí Serečinová, podľa ktorej má video v tomto prípade podporiť percepciu diela.
Bratislavský organový festival, ktorý sa v hlavnom meste koná až do 17. júla, ponúkne okrem zmien v programe aj nové festivalové zastávky. Okrem klasických miest ako Dóm sv. Martina, Koncertná sieň Klarisky či Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu prinesie po prvý raz organové koncerty aj do Katedrály sv. Šebastiána v Rači.
Hudba tak zaznie aj na najnovšom organe v Bratislave. Zaujímavosťou je, že organ je v tomto prípade umiestnený dolu, nie na chóre, a verejnosť tak bude môcť pre zmenu vidieť počas koncertu aj organistu.