Recenzia: Gorillaz hlásia návrat ku koreňom

Radosť z tvorby. To nie je jednoduché zadanie. Únava materiálu, sklon k stereotypným postupom a očividná snaha vyhovieť mainstreamovému publiku.

30.08.2018 14:10
Damon Albarn Foto: ,
Za projektom Gorillaz stojí britský hudobník Damon Albarn. Na snímke počas aktuálneho turné kapely.

Nástrahy, ktoré sa nevyhýbajú ani tým najväčším géniom hudobného priemyslu. Damon Albarn je však výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo. Päťdesiatročný skladateľ, spevák a vizionár je pokračovateľom tradície neúnavných hudobných experimentátorov. Nahrávky, ktoré nahral ako frontman legendárnych Blur, neuchopiteľná sólová tvorba a dve desaťročia fenoménu Gorillaz. Albarn má za sebou mimoriadne pestrú diskografiu a o absencii spomínanej radosti z tvorby nemožno hovoriť ani teraz. Nová nahrávka kapely Gorillaz to iba potvrdzuje.

Takmer bez hostí, no o to intenzívnejšie

Šiesty štúdiový album The Now Now vyšiel iba rok po dlho pripravovanej nahrávke Humanz. Tvorivý pretlak? Určite. Albarn prežíva intenzívne umelecké obdobie. Ešte tento rok vydá druhý album svojej ďalšej superskupiny The Good, The Bad & The Queen. Gorillaz však majú v príbehu anglického hudobníka špecifické miesto. Kapela, ktorú vytvoril spoločne s výtvarníkom Jamiem Hewlettom, stojí na geniálnom koncepte animovaných hrdinov.

Murdoc Niccals, 2-D, Noodle a Russel Hobbs. To sú mená fiktívnych hráčov skupiny Gorillaz. Albarnovi takáto umelecká kamufláž zrejme spočiatku ponúkala väčšiu umeleckú slobodu. Po sedemnástich rokoch od vydania debutovej nahrávky však poslucháči aj kritika berú Gorillaz predovšetkým ako Albarnov sólový projekt. Napriek tomu, že na albumoch kapely vždy spolupracovalo mnoho hostí. Keď sa minulý rok Gorillaz vrátili po dlhšej pauze s nahrávkou Humanz, pôsobil zoznam slávnych mien doslova megalomansky. Možno práve preto zvolil Albarn na albume The Now Now opačný koncept. Jedenástku nových skladieb naspieval sám. Na novinke nájdete iba troch hostí. Gitarovú legendu Georgea Bensona, rapera Snoop Dogga a jedného zo zakladateľov houseovej hudby Jamieho Principlea.

Skladby, ktoré majú pulz

Do popredia sa tak opäť dostal Albarnov skladateľský talent. Pod produkciou The Now Now nájdete podpis Jamesa Forda. Veľký talent súčasnej alternatívnej scény má zásluhu na úspechoch nahrávok Arctic Monkeys, Florence and the Machine alebo Mumford & Sons. Ford rozumie pesničkám. Nekomplikuje a nerozpitváva jednoduché nápady. The Now Now znie aj vďaka nemu ako svieža nahrávka bez nánosu nadprodukcie. Albarn je totiž vyhlásený štúdiový majster a sám patrí k špičkovým producentom. Udržať kreativitu takejto osobnosti na zmysluplnej úrovni je výzvou samou osebe.

The Now Now pôsobí ako návrat k začiatkom Gorillaz. Silné melódie, výborné spevové linky a jedinečný hudobný nadhľad. Idaho, Lake Zurich, Tranz, Souk Eye patria k tomu najlepšiemu, čo skupina animovaných altereg nahrala. Nahrávka s výrazným pulzom. The Now Now neašpiruje na album roka. Kolektív okolo Damona Albarna sa v štúdiu evidentne tešil zo spoločne vytvoreného diela. Novinka Gorillaz je výborným tipom na letný album, ktorý neunudí ani po viacnásobnom vypočutí.

Gorillaz: The Now Now

Hodnotenie Pravdy:

• 4 hviezdičky z 5