Česko-slovenská noc plná komornej hudby

Komorná hudba vytvára silné väzby. Prepája hudobníkov a divákov v inšpirujúcich a nečakaných momentoch, zároveň je dejiskom priateľskej a neformálnej atmosféry.

19.09.2018 09:00
Milan Paľa Foto:
Slovenský huslista Milan Paľa.
debata

Aj pre svoj charakter je preto ideálnou formou, ako osláviť spojenie, či už hudobné, alebo medzinárodné. Na sté výročie vzniku Československa zacieli v rámci festivalu Konvergencie aj Bratislavská noc komornej hudby, ktorá 20. septembra obsadí na jeden celý večer industriálne priestory kultúrneho centra design factory.

Bratislavská noc komornej hudby patrí medzi festivalové tradície, pričom spriaznenosť s týmto druhom hudby prichádzajú pravidelne vyjadriť renomovaní umelci zo Slovenska aj zahraničia. Vzťah medzi českým a slovenským národom bude tentoraz symbolicky utužovať operná speváčka Eva Šušková, klaviristka Jordana Palovičová, huslista Milan Paľa, kanadský violista Juan-Miguel Hernandez či riaditeľ festivalu, violončelista Jozef Lupták. Hosťom koncertu bude jedno z popredných českých interpretačných telies – Eben trio z Prahy.

Ako už býva zvykom, Konvergencie nechajú divákov započúvať sa do známych aj menej známych diel majstrov hudby. Významné "osmičkové“ výročie pripomenú diela Eugena Suchoňa, Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů, ale aj slovenského skladateľa, ktorý v Európe prebehol nástup romantizmu, Jána Levoslava Bellu. Ako v knihe 100 slovenských skladateľov tvrdí Vladimír Godár, boli to práve kontakty s pražským kultúrnym prostredím, ktoré u Bellu podnietili záujem o komornú hudbu. Súčasťou koncertu bude aj premiéra skladby Večný tmel bytia od Ľuboša Bernátha, ktorá je venovaná pamiatke Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

Ešte pred hlavným programom bude patriť večer aj podnetným rozhovorom o hudbe či vystúpeniu študentov Akadémie komornej hudby, ktorú Konvergencie usporadúvajú cez leto. Podľa Jozefa Luptáka študenti často vnímajú komornú hudbu ako nutné zlo, keď sa však uvoľnia, neskutočne si to užívajú: "Žiaci sú z kurzov nadšení a každý chce hrať na koncerte. Na školách sa koncertov často boja, tu sa však chcú prejaviť, pretože cítia tvorivú symbiózu, ktorá počas kurzov vznikla.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Konvergencie #Milan Paľa