Montserrat Caballé: Nie som legenda, len som dobre robila svoju prácu

, 06.10.2018 09:16, aktualizované: 09.10.2018 11:52
Spain Caballe
Španielska operná diva Montserrat Caballé. Autor: ,

„Nepovažujem sa za opernú legendu. Každá doba má svoje hviezdy, ja som len dobre robila svoju prácu. Najlepšie, ako to šlo,“ povedala pred štyrmi rokmi pre denník El Pais Montserrat Caballé.

Vynikajúca španielska sopranistka, ktorej slávu rozšírilo ďaleko za hranice operného sveta dueto s Freddiem Mercurym Barcelona. Populárny hit, ktorý vznikol v roku 1987, sa stal neoficiálnou hymnou olympiády v Barcelone a jej meno spoznali nielen fanúšikovia skupiny Queen, ale aj vyznávači iných žánrov populárnej hudby. Znamenitá operná speváčka zomrela v sobotu v rodnej Barcelone vo veku 85 rokov. V jednej z nemocníc katalánskeho hlavného mesta ju od konca septembra hospitalizovali kvôli problémom so žlčníkom.

„Koncert so sopranistkou Montserrat Caballé, jednou z najväčších operných svetových hviezd, bol pre mňa aj pre orchester Opery Slovenského národného divadla nádherným zážitkom, na ktorý doteraz spomíname,“ spomína pre Pravdu riaditeľ Opery SND Rastislav Štúr. V roku 2000 dirigoval na prvej slovenskej opernej scéne v Bratislave jej koncert s tenoristom Petrom Dvorským, ktorý s opernou divou v tom čase pravidelne spolupracoval.

„Peter Dvorský ma pred skúškou varoval, aby som bol pripravený na dvesto percent, lebo sám zažil, keď madam Caballé klavírnym výťahom vyhodila dirigenta zo skúšky. A nebol to jediný prípad jej reakcie na dirigentov vo svete. Našťastie u nás sa nič také nestalo, naopak, madam Caballé bola veľmi skromná, úžasne muzicírovala, všetkých nás mimoriadne inšpirovala,“ pokračuje Rastislav Štúr. „Bola nadšená naším orchestrom a po tlačovej konferencii vyšiel článok s nadpisom ,Zamilovaná do Štúra', čo ma, samozrejme, veľmi potešilo a tiež mi odľahlo. Pre mňa osobne tento koncert znamenal aj okamžitý štart ponúk a koncertov jednak v Slovenskej filharmónii a tiež po celom svete,“ dodáva pre náš denník.

Očarila Metropolitnú operu a stúpala nahor

Aj keď patrila k najnadanejším študentkám konzervatória, musela školu na čas opustiť, aby obohatila skromný rodinný rozpočet o zárobok krajčírky. Štúdiá absolvovala ako dvadsaťjedenročná so zlatou medailou. Začínala v roku 1956 na scéne Bazilejskej opery ako Mimi v Pucciniho Bohéme, na prelome 50. a 60. rokov pôsobila v Brémach. Sen o hviezdnej kariére sa rozplýval. Ako sa však vraví – šťastena praje pripraveným. Stačil jej jediný večer, aby sa stala novou hviezdou na opernom nebi.

V newyorskej Metropolitnej opere zaskočila v apríli 1965 v titulnej role opery Lucretia Borgia za chorú Marilyn Horneovú. Spočiatku sklamané a chladné obecenstvo si podmanila. Jej výkon odmenili viac ako dvadsaťminútovým potleskom. Kritici nešetrili slovami chvály a uznania, hudobné vydavateľstvá ju zavalili ponukami a o tridsaťtriročnú sopranistku súperili najprestížnejšie operné domy. Odvtedy spievala na všetkých popredných operných scénach.

„Aj keď spievala veľmi široký repertoár, pre mňa ostáva Montserrat Caballé symbolom bel canta, to znamená Rossiniho, Belliniho, Donizettiho a skorého Verdiho,“ hovorí pre Pravdu operný kritik Pavel Unger. „Bel canto je veľká previerka nielen farby hlasu a rozsahu, ale hlavne techniky. Je tam veľa virtuózneho ozdobného spievania. Okrem techniky treba však do spevu vložiť aj veľa umeleckej fantázie. Bola výbornou Normou v Belliniho rovnomennej opere. Nie náhodou ju považovali po Callasovej za najväčšiu predstaviteľku Normy,“ charakterizuje operný kritik sopranistkino umenie.

„Naživo som ju počul len v Bratislave, keď mala v športovej hale na Pasienkoch v roku 2002 v rámci medzinárodného festivalu Bratislavská hudobná jar koncert s dcérou Montserrat Martí. V pamäti mi utkvel skvelý prídavok, ktorým bol Rossiniho Mačací duet,“ dodáva Pavel Unger. Do Bratislavy mala Caballé zavítať aj po tretí raz v decembri 2012, kvôli zdravotným ťažkostiam však nakoniec koncert odvolala.

Počas takmer šiestich desaťročí speváckej kariéry absolvovala na svetových scénach viac ako 4-tisíc vystúpení. Množstvo ocenení rozšírila v roku 2007 cena Echo Klassik za celoživotné dielo. Podľa španielskej tlače bola vôbec poslednou klasickou opernou primadonou.

S tenoristom Barnabé Martím mala dve deti – syna a dcéru. Tá síce najskôr študovala balet, potom sa predsa len rozhodla pokračovať v stopách svojej matky. Montserrat Caballé sa venovala aj charite a bola aj veľvyslankyňou Organizácie OSN pre výchovu, vedu a kultúru. Ani ona sa nevyhla problémom s daňovými únikmi, pred tromi rokmi dostala pokutu 250-tisíc eur a šesťmesačnú podmienku.

Krásny hlas zostane s nami navždy

„Dobré je, že tak aspoň nie je nápadný môj veľký nos,“ vtipkovala Montserrat Caballé na adresu svojej korpulentnej postavy. Kvôli nadváhe ju sužovali aj viaceré zdravotné problémy. Podstúpila operáciu nádoru na mozgu, nasledovala liečba rakoviny prsníka, perforácie žalúdka a srdcový kolaps.

Nebránila sa ani prekračovaniu hraníc žánrov. Spolupracovala nielen s Freddiem Mercurym, ale napríklad aj s gréckym multiinštrumen­talistom Vangelisom. V polovici 90. rokov sa podieľala na jeho albume El greco. O dva roky neskôr vyšla nahrávka Friends For Life, na ktorej si zaspievala duetá s frontmanom kapely Iron Maiden Brucem Dickinsonom, s Johnnym Hallydayom či Johnnym Loganom.

„Odpočívaj v pokoji, drahá Monsty. Tvoj krásny hlas bude s nami navždy,“ napísal na Twitteri gitarista britskej skupiny Queen Brian May. „Zo všetkých sopránov, ktoré som kedy počul naživo, som nikdy nepočul nikoho ako Montserrat,“ povedal pre katalánsky rozhlas tenorista José Carreras, ktorý ocenil jej univerzálnosť, s ktorou dokázala zaspievať „všetko od najčistejšieho bel canta až po Wagnerovho Tristana a Izoldu“.

Pohreb slávnej opernej speváčky sa uskutoční 8. 10. popoludní o 14. hodine v krematóriu v barcelonskej štvrti Les Corts. Včera sa na tom istom mieste konalo smútočné zhromaždenie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#úmrtie #opera #Montserrat Caballé #Freddie Mercury #barcelona
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk