Stopy Mariána Vargu vedú aj do Poľska

Udržať dielo, ktoré po sebe zanechal významný slovenský skladateľ a inštrumentalista Marián Varga, vo všetkých smeroch pri živote.

24.01.2019 09:11
Vladislav Šarišský Foto:
Zľava Vladislav Šarišský, Iva Bittová a Marián Svetlík v rámci skalického koncertu Marián Varga 70+1.
debata

Aj to bol jeden z hlavných cieľov Spoločnosti Mariána Vargu, ktorá sa sformovala po hudobníkovej smrti. Posunúť jeho tvorbu do celkom nových, no zároveň citlivých interpretácií sa podarilo už na koncerte Marián Varga 70+1, ktorý sa konal minulý rok v Skalici pri príležitosti jeho nedožitých 71. narodenín. Na jeho úspech chce nadviazať aj pokračovanie cyklu, ktoré sa uskutoční v Jezuitskom kostole sv. Františka Xaverského v Skalici už túto sobotu.

Minulý rok sa na spomienkovom podujatí predstavila česká speváčka a hudobníčka Iva Bittová, ktorá si zaspievala po boku violončelistu Jozefa Luptáka a klaviristu Vladislava "Slnka“ Šarišského. Rozširovanie Vargovej tvorby do medzinárodného kontextu je dramaturgickým zámerom koncertného cyklu, a preto sa organizátori tentoraz rozhodli smerovať svoj pohľad na susedné Poľsko. Jeho reprezentantkou bude na koncerte mladá avantgardná klaviristka pohrávajúca sa s elektronickou hudbou – Joanna Duda.

"Marián Varga celý svoj život miloval poľských skladateľov ako napríklad Krzysztofa Pendereckého či Henryka Góreckého. Samozrejme, vzhliadal aj k iným skladateľom, no časť jeho hudobného srdca bola v Poľsku. Ide o krajinu, ktorá je hudobnou veľmocou nielen v oblasti džezu, ale aj súčasnej hudby, a veľkú odozvu tam svojho času mala aj formácia Collegium Musicum. Pamätám sa, ako chcel s Mariánom Vargom nahrať platňu aj Czesław Niemen, ale nakoniec k tomu z technických dôvodov neprišlo. Takisto si doteraz spomínam na moment, keď hral v krakovskej katedrále. Dokázal ju naplniť do posledného miesta, hoci už hral sám. Keď som preto uvažoval, akým smerom sa pozrieť, Poľsko mi prišlo ako jeden z prvých odrazových mostíkov,“ prezradil pre Pravdu k výberu zahraničného hudobného hosťa organizátor koncertu, dramaturg a publicista Ladislav Snopko.

Na Joannu Duda ho upozornil slovenský trubkár Oskar Török, ktorý je etablovaný aj na poľskej džezovej scéne. Minulý rok ju pozval aj na svoj projekt Mosty – Gesharim, kde hrala spolu so skupinou Tomáša Klusa. "Tam som naživo videl, aká je mimoriadne tvárna, inšpiratívna a ako dokáže umiestniť svoju elektronickú víziu aj do bežnej folkovej tvorby,“ spomína si Snopko. Poľská hudobníčka na sobotnom koncerte ponúkne svoju interpretáciu skladieb z prvého sólového albumu Mariána Vargu Stále tie dni (1984). Odporúčanie, na akú tvorbu sa sústrediť, prišlo práve od Ladislava Snopka. "Išlo mi najmä o to, aby zazneli skladby, kde sa Marián už viac posúva k súčasnej hudbe. Stále tie dni je inštrumentálny album plný silných tém,“ dodal.

Ďalším dôležitým bodom programu bude aj spolupráca Mariánovho speváckeho kolegu Pavla Hammela s Moyzesovým kvartetom. O komorné zaranžovanie piesní, ktoré spolu uvedú, sa aj tentoraz postaral Vladislav Šarišský. Ten sa opäť ujme aj klávesových nástrojov. Diváci si okrem iného vypočujú aj piesne z dnes už kultového albumu Zvoňte, zvonky, ktorý tento rok oslavuje 50. výročie. "Zvoňte, zvonky bol v našom prostredí rovnaký hudobno-emotívny počin, ako boli trebárs Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band od The Beatles alebo albumy skupín Cream alebo Emerson, Lake & Palmer. Išlo jednoducho o zjavy, ktoré okrem hudby ponúkali aj nový pohľad na svet. Je to skvele napísané, skvele zaranžované a skvele zahrané a s touto atmosférou podľa mňa ide o najvýznamnejšiu nahrávku mladej československej hudby. To, že zostáva v povedomí a že si na album spomíname, je dôkazom, že ani po 50 rokoch nezostarol. Aj napriek tomu, že slovenské rozhlasové stanice mu až toľko pozornosti nevenujú,“ priblížil Snopko.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba