Viac ako 50 umelcov, ktorých zastrešuje, sa odhodlalo v rámci unikátnej nahrávky STUMM433 reinterpretovať prelomové dielo amerického skladateľa Johna Cagea s názvom 4′33″. Viac ako štyri a pol minúty plánujú svojím tichom vyplniť napríklad skupina Depeche Mode, producent Moby či skladateľ Yann Tiersen. Špeciálna kompilácia by mala uzrieť svetlo sveta už v máji tohto roka.
„Dielo Johna Cagea 4′33″ bolo v mojom hudobnom živote prítomné od momentu, keď som si uvedomil, o akú dôležitú a inšpirujúcu kompozíciu ide,“ priblížil Daniel Miller svoj krok v oficiálnom stanovisku. „Myšlienka, aby umelci vydávajúci pod značkou Mute pripravili svoju vlastnú verziu tohto diela, prišla počas rozhovoru s (hudobníkom) Simonom Fisherom Turnerom, a ja som okamžite vedel, že pôjde o skvelý spôsob, ako upozorniť na celú sériu Mute 4.0 (1978 > Tomorrow),“ odkázal Miller na niekoľko nahrávok, ktoré vychádzajú pri príležitosti 40. narodenín Mute Records.
Do projektu sa zapojilo viacero populárnych, ale aj alternatívnejšie ladených formácií a interpretov. Okrem spomenutých Depeche Mode, Mobyho či Yanna Tiersena prijali ponuku aj mená ako Goldfrapp, New Order, Einstürzende Neubauten, Laibach, The Afghan Whigs či Cabaret Voltaire. Každý z nich si okrem (ne)zvukovej pocty pripraví aj sprievodný filmový materiál, ktorý podľa nich najlepšie vystihuje myšlienku ticha a jeho pôsobenia na poslucháča. Jednotlivé videá budú súčasťou nahrávky.
Provokatívne dielo Johna Cagea 4′33″ z roku 1952 patrí k najdôležitejším nahrávkam súčasnej hudby, ktoré úplne zmenili tradičný pohľad na ticho, zvuk, kompozíciu a ich vplyv na percepciu diváka. Aj keď sa zvyčajne hovorí o štyroch minútach a tridsiatich troch sekundách ticha, v skutočnosti John Cage na nič také ako absolútne ticho neveril. Ako sám napísal v publikácii Budúcnosť hudby: Credo (1937), „nech sme kdekoľvek, počujeme prevažne hluk. Ruší nás, ak sa ho snažíme nevnímať. Keď sa započúvame, začne nás fascinovať“.
Podľa Lucasa Reillyho z magazínu MentalFloss.com je toto dielo nežnou pripomienkou toho, ako znovuobjavovať svoje okolie, byť jeho súčasťou. „Ak sa umenie javí oddelené od bežného života – izolované v koncertných sálach či galériách – je to iba nastavením ľudského vnímania. Ak však niekto bude venovať hluku z dopravy či šumeniu vetra rovnakú pozornosť ako počúvaniu obľúbeného albumu, zistí, že línia oddeľujúca umenie a život alebo hudbu a zvuk v skutočnosti neexistuje,“ dodal s tým, že nahrávka 4′33″ vôbec nie je o počúvaní ničoho, ale, naopak, o vnímaní všetkého.