Na Rádiohlavy 2019 siaha folklór aj kritika spoločnosti

Folklór je stále v kurze. Svedčí o tom aj zoznam kandidátov na hudobné ceny Radio_Head Awards 2019, ktorým so štyrmi nomináciami kraľuje skupina Ľudové mladistvá.

13.02.2019 12:00
Ľudové mladistvá Foto:
Najviac nominácií na Radio_Head Awards získala skupina Ľudové mladistvá.

Formácii, ktorá v tvorbe sviežim a pútavým spôsobom kombinuje prvky folklóru s džezom či klasickou hudbou, šliapu s počtom nominácií tesne na päty aj kapely Para, Autumnist či hudobníčka Katarzia. Svojich favoritov v jednotlivých kategóriách môže verejnosť podporiť na stránke www.radiohlavy.sk do 3. marca.

„V osobách týchto mladých tvorcov má Slovensko veľmi nádejnú generáciu nových muzikantov a interpretov,“ povedal spevák Peter Lipa na adresu skupiny Ľudové mladistvá, ktorá minulý rok otvárala program festivalu Bratislavské jazzové dni. Ani na Rádiohlavách nejde o žiadnych nováčikov. Kapela si pred dvoma rokmi odniesla domov sošku za objav roka. Početný zástup hudobníkov na čele s klaviristom a skladateľom Martinom „Majlom“ Štefánikom si teraz s debutom Viete ako… brúsi zuby na víťazstvo v kategóriách album roka, debut roka, world music/folk, džezová hudba.

V hlavnej kategórii album roka majú Ľudové mladistvá pestrú a rôznorodú konkurenciu. O priazeň divákov sa uchádza nekompromisná elektronická nahrávka False Beacon kapely Autumnist, nový projekt speváčky Moniky Midriakovej – Leto s Monikou, angažovaná autorská výpoveď Antigona hudobníčky Katarzie či skupina Para, ktorá sa po šiestich rokoch prihlásila o slovo s albumom Našou krajinou.

Para, ktorá má vo svojich radoch aj čerstvého primátora Bratislavy Matúša Valla, môže na trofej premeniť tri nominácie v kategóriách album roka, skladba roka a album roka/cena novinárov. Ako naznačuje názov štúdiovky, skupina sa vydala na pomyselný výlet Slovenskom, oslavu rodnej hrudy a romantické motívy však strieda aj ostrá vlna spoločenskej kritiky. Nerovný boj jednotlivca so spoločnosťou reflektuje aj nahrávka Antigona, ktorá ašpiruje na album roka a album roka/cena novinárov.

Skladby z albumu Antigona vznikli pôvodne pre rovnomennú inscenáciu v Slovenskom národnom divadle. Katarzia si za ne spoločne s producentom Jonatánom Pastirčákom nakoniec odniesla aj prestížne ocenenie Dosky za najlepšiu scénickú hudbu. Podobne ako slávna Sofoklova tragédia aj hudobný album približuje poslucháčovi príbeh jedinca, konkrétne mladej ženy, ktorá sa rozhodne vzoprieť nespravodlivosti a nahlas povedať svoj názor. Feministický nádych nahrávky dopĺňa súčasný elektronický zvuk aj popová chytľavosť.

V roku 2016 ovládla Radio_Head Awards výzva „mít rád lidi“, ktorú tlmočila skladba Past Lessons For The Future dídžejky a producentky Matie Lenickej alias B-Complex. V rámci kategórie skladba roka sa podobným symbolom oceňovaní môže tentoraz stať aj pieseň Slovák od rapera Veca. Skladbe s neprehliadnu­teľným videoklipom parodujúcim šlágrové hity, ktorá pranieruje nelichotivé vlastnosti Slovákov, sa podaril aj husársky kúsok. Ironický klip nakoniec zaradila do vysielania aj televízia Senzi. V rovnakej kategórii sa ocitli aj skladby Words (FVLCRVM), Svitá (Billy Barman), Olivy (Tolstoys) či Našou krajinou (Para ft. Jana Kirschner).

O debute roka rozhodnú diváci medzi albumami Zastavme svet (Akustika), Leto s Monikou (Leto s Monikou), Zrkadlo (Skyva), CMYK (The Youniverse) a spomínanými Ľudovými mladistvami. Objavom roka sa môžu stať Luvver, Čavalenky, Don't Trust Butterflies či projekty Blame Your Genes a Ultrazvuk. Víťazov Radio_Head Awards spozná verejnosť počas galavačera 15. marca v AXA aréne NTC v Bratislave.

Video

Viac na túto tému: #Para #Katarzia #Ľudové mladistvá #Radio_Head Awards 2019