Sopranistka Edita Gruberová sa rozlúčila ako kráľovná

Vládla nad všetkými, bezvýhradnú lásku svojho milého si však vynútiť nedokázala. Tragický príbeh Alžbety I., ktorá po vydaní rozsudku smrti pre svojho milenca prišla o rozum, tvorí základ jedného z najpopulárnejších diel talianskeho skladateľa Gaetana Donizettiho a s postavou britskej panovníčky v opere Roberto Devereux je neodmysliteľne spojená aj kariéra slovenskej speváčky Edity Gruberovej (72). Práve jednou zo svojich najznámejších úloh sa svetoznáma sopranistka rozhodla ukončiť opernú dráhu. Po viac ako 50 rokoch sa v stredu rozlúčila pred vypredanou sálou Bavorskej štátnej opery v Mníchove.

28.03.2019 12:00
Edita Gruberová Foto:
Slovenská sopranistka Edita Gruberová sa po 50 rokoch rozlúčila s opernou kariérou.
debata

„Edita Gruberová je primadonna assoluta, je jedinečná, veľká diva,“ citovala pred jej vystúpením agentúra ČTK umeleckého riaditeľa mníchovskej opery Nikolausa Bachlera. Za viac ako polstoročie si Gruberová získala množstvo prezývok. Médiá ju označovali ako „kráľovnú koloratúr“ či „večnú veľkňažku belkanta“, často ju prirovnávali aj k ďalším významným osobnostiam ako napríklad Maria Callasová alebo Montserrat Caballéová. Na mape svetovej opernej scény posledných desaťročí sa stala najvýraznejším vokálnym fenoménom. Spievala so slávnym Lucianom Pavarottim, Josém Carrerasom či Plácidom Domingom a nevynechala pritom najprestížnejšie svetové operné scény v Miláne, New Yorku, Berlíne, Ženeve, Mníchove či Paríži. Kariéra vydláždená superlatívmi však odštartovala neľahkým rozhodnutím emigrovať z rodnej vlasti.

Rodáčka z bratislavskej Rače mala k spevu blízko odmalička. Bratislavské Konzervatórium absolvovala ako jedna z najlepších, no napriek tomu angažmán v opere Slovenského národného divadla nezískala. V rokoch 1968 až 1970 pôsobila ako sólistka banskobystrickej opery, neskôr však skúsila šťastie vo viedenskej opere, kam ju okamžite prijali. Po ustavičných komplikáciách s úradmi sa nakoniec rozhodla zostať vo Viedni, ktorá otvorila dvere jej medzinárodnej kariére. Na scéne Viedenskej štátnej opery sa po prvý raz predstavila v roku 1970 ako Kráľovná noci z Mozartovej Čarovnej flauty, všeobecné uznanie publika aj kritiky si o tri roky neskôr získala postavou Zerbinetty v Straussovej Ariadne na Naxe. O rok neskôr už excelovala na Mozartových slávnostiach v Salzburgu pod taktovkou Herberta von Karajana.

Počas svojej bohatej kariéry stvárnila Edita Gruberová na javisku množstvo charakterových postáv. Veľkou výzvou pre ňu bolo predvedenie árie jednej z najnáročnejších opier, Normy Vincenza Belliniho. Zaskvela sa tiež ako Lucrezia Borgia v rovnomennej opere Gaetana Donizettiho. Ako v roku 2011 speváčka priznala pre Pravdu, jej hrdinky spája najmä princíp romantickej literatúry. „Sú to hlavné postavy operného diela, silné, ale zraniteľné ženy, ktoré sa musia vyrovnávať s komplikovanými, tragickými vzťahmi. V Norme ide o partnerské problémy, námetom pre libreto Lucrezie Borgie sa stali legendy, ktoré túto ženu očiernili do krajnosti,“ priblížila Gruberová, ktorá si žáner romantickej tragickej opery nesmierne obľúbila.

„Tieto diela sú komponované vyslovene pre môj hlas. Ďakujem univerzu, že nám takýchto skladateľov poslalo a že vytvorili hudbu, ktorá je pre môj hlas ako ušitá. No a príťažlivé sú aj ich príbehy, hoci dráma je vlastne všade – či je to klasika, romantika alebo verizmus. Vždy ide o lásku, sklamanie, tragédiu, zradu, žiarlivosť, ľudské pohnútky, emócie, ktoré sú večne platné…“ dodala. Práve preto si vraj obľúbila aj postavu starnúcej kráľovnej Alžbety. „Táto opera je veľmi dramatická, dáva veľkú príležitosť stvárniť emócie ženy, ktorá má krátko pred smrťou. Spevácky môžem veľa ukázať, a to mi robí obrovskú radosť,“ priznala pre Pravdu v roku 2015, keď sa v Bratislave predstavila v koncertnom uvedení opery Roberto Devereux.

V čase, keď ostatné sopranistky už dávno odchádzali do dôchodku, spievala Edita Gruberová tie najvyššie výšky s ľahkosťou a bez trémy. Vedela, že dostala dar od Boha a je jej povinnosťou ho chrániť a neustále zdokonaľovať. Kritici o nej hovoria, že sa striktne drží predlohy, no napriek tomu postavy obohacuje. Speváčka, ktorej životným krédom je tvrdá disciplína, však oponuje. „Hudobná predloha je pre mňa ako Sväté písmo, mojím údelom je slúžiť géniom ako Mozart, Schubert, Donizetti či Bellini,“ vysvetlila pred rokmi pre Pravdu.

Ako prízvukuje slovenská operná speváčka Jolana Fogašová, Edita Gruberová je výnimočná nielen svojím hlasom, ale aj excelentnou speváckou technikou. „Patrí medzi absolútnu svetovú špičku a napriek tomu, že spieva soprán, trvala jej kariéra neskutočne dlho. Mnoho sopranistiek odchádza zo scény aj o dvadsať rokov skôr, no ona je naozaj mimoriadna. Je naozaj málo speváčok, ktoré sú technicky tak zdatné ako ona. Ide jednoducho o prototyp absolútnej speváčky,“ dodáva. Aj keď Edita Gruberová končí s opernou kariérou, so spevom sa ešte rozlúčiť neplánuje. Naďalej chce koncertovať, pričom sa bude venovať aj mladým talentom. Kvalitný hlasový pedagóg je podľa nej základným predpokladom k úspechu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #opera #sopranistka #Edita Gruberová