Benjamin Clementine daruje báseň okamihu aj Bratislave

, 22.05.2019 11:00

Kým budú existovať jedinci odhodlaní zmeniť svoj osud a nedať sa ovplyvniť podmienkami, v ktorých sa narodili, dovtedy budú existovať aj rozprávky so šťastnými koncami.

Hudobník Benjamin Clementine v stredu po prvý...
Hudobník Benjamin Clementine v stredu po prvý raz vystúpi v Bratislave. Autor: Dobrý výber

Jedným z hrdinov modernej rozprávky 21. storočia je bez pochýb aj Benjamin Clementine (30), britský spevák, ktorý sa z bezdomovca a pouličného muzikanta dokázal vypracovať na rešpektovaného a oceňovaného hudobníka. Poet ulice v stredu zavíta po prvý raz do Bratislavy, aby ukázal, že sa za ním skrýva oveľa viac ako len zaujímavý životný príbeh.

Na jeho utorňajší, beznádejne vypredaný, koncert vo Viedni sa predávali len lístky na sedenie. Bratislavský koncert v klube MMC ponúka ešte pár voľných lístkov na státie, miesta na sedenie však stihol rovnaký osud ako vo Viedni. Zhodnotenie pomeru sediacich a stojacich divákov by pri iných interpretoch zrejme nehralo dôležitú úlohu, v prípade Benjamina Clementinea bol však pohľad na publikum v sede už od začiatku celkom nová skúsenosť. O luxuse v podobe ľudí, ktorí ho uprene pozorujú, počúvajú, a dokonca si za to aj zaplatia, sa mu pri hraní v parížskom metre ani nesnívalo. Bol zvyknutý mieriť svoju hudbu a verše na pohyblivé ciele, dúfajúc, že sa jedného z nich dotknú. Stalo sa.

Po tom, čo v 16 rokoch utiekol z domu, smerovali kroky rodáka z Londýna do Paríža. Tam sa živil hraním v metre, baroch či hoteloch. V ťažších časoch prespával na ulici, v tých lepších v lacných hosteloch vo viaclôžkových izbách. Zlom nastal, keď sa o neobjavenom talente dopočul majiteľ nezávislého vydavateľstva Matthieu Gazier. Ako jeho nový agent ho predstavil vplyvným ľuďom, ktorí ho zase predstavili zástupcom veľkého vydavateľstva. Debutový album At Least For Now nahral Clementine v roku 2015 a s podmanivou poetickou nahrávkou už ako nováčik triumfoval aj na prestížnej Mercury Prize.

Rovnako ako v živote aj hudobne sa Clementine pomyselne premáva medzi francúzskou šansónovou tradíciou a anglicky písanými baladami. Nie náhodou ho médiá často prirovnávajú k Édith Piaf, Nine Simone či Leonardovi Cohenovi. Keď kladie prsty na klaviatúru, miestami zase rozoznať inšpiráciu majstrami ako Erik Satie či Claude Debussy, text je však pre Clementinea rovnako dôležitý ako hudba. Podobne ako mnoho ďalších nepochopených a osamelých mladíkov aj on nachádzal spriaznené duše prevažne medzi mŕtvymi, v knižnici. V spoločnosti myšlienok básnikov a filozofov ako William Blake, John Keats, Immanuel Kant či John Locke sa v tichu postupne formoval jeho svetonázor. Knižnica sa stala jeho svätyňou.

Aj dnes, v čase slávy a popularity, Clementine v rozhovoroch rozpráva skôr pomaly a potichu. Medzi vetami si často dopraje pauzu, akoby už podvedome tvoril tempo a rytmus nepísaného voľného verša daného okamihu. Na pódiu sa prejav nemení, aj keď pri speve mu osobitý, mierne sa chvejúci hlas predsa len dodáva o čosi viac krehkosti a zraniteľnosti. Tú však v okamihu vyvažuje prenikavým pohľadom do publika. Ako často zdôrazňuje, už na ulici hral pre ľudí, akoby hral pred celým štadiónom, a keď hrá na štadiónoch, nič to nemení na fakte, že hrá stále pre ľudí. Koncerty Benjamina Clementinea sú takmer vždy intímnou záležitosťou, ten bratislavský navyše umocnia komorné priestory klubu MMC.

Clementine už raz Slovensko navštívil. V roku 2017 vystúpil na festivale Pohoda. V Bratislave sa v rámci aktuálneho európskeho turné predstaví v sprievode parížskeho sláčikového kvinteta. Za svojho predskokana si zvolil amerického hudobníka Beavena Wallera.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Bratislava #koncert #Benjamin Clementine
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku