BHS: Neúprimnej hudbe chýba život

"Hudba napísaná neúprimne je neživotná," tvrdil Sergej Prokofiev.

09.10.2019 12:00
BHS 2017 Foto:
Dirigent Valery Gergiev.
debata

Svojho kréda sa jeden z najväčších a najpopulárnejších skladateľov 20. storočia pridŕžal celý život. Diela majstra širokej škály hudobných žánrov žijú stále. Dodnes patria k magnetom koncertných sál celého sveta. „Teraz sa radujeme z veľkého víťazstva. No každý z nás má nezahojené rany,“ komentoval svoju Šiestu symfóniu. „Jednému zahynuli najbližší, iní prišli o zdravie. Na to nesmieme nikdy zabudnúť,“ zdôraznil na margo symfónie, ktorú skomponoval ako smútočnú tryznu za vojnovou tragédiou a memento pred ľudskou zlobou a nenávisťou. Premiérovo zaznela v októbri 1947, o rok neskôr vyhlásil stalinský režim Prokofieva za dekadentného a buržoázneho skladateľa. Mnoho jeho diel zakázal a jeho manželku poslal do gulagu.

Šiestou symfóniou es mol vyvrcholí večer v spoločnosti Orchestra Mariinského divadla Petrohrad, patriaceho k najstarším umeleckým inštitúciám v Rusku, pod taktovkou jedného z najprominen­tnejších dirigentov súčasnosti Valeryho Gergieva (9. október). Predchádzať mu bude výber z cyklu suít z obľúbeného baletu Popoluška, do ktorého Prokofiev „zašifroval“ rôzne inotaje aj svoj typický sarkazmus, čo „súdruhovia“, samozrejme, neobjavili. „Hudba musí byť múdra. Na päťdesiat percent. Na päťdesiat percent musí byť primitívna,“ tvrdil Rodion Ščedrin. Za jednu z jej súčastí považoval matematiku, slávnemu následníkovi nesmrteľného Prokofieva nestačili iba pocity. Matematiku skĺbil s primitivizmom starých ruských častušiek v Koncerte pre orchester č. 1 s podtitulom Nezbedné častušky, ktorý Ščedrin hojne korenil iróniou a satirou. Skladba, ktorá odštartovala Ščedrinovu cestu k úspechom, koncert otvorí.

„Pri interpretácii ruskej hudby je asi najdôležitejšie objaviť jej dušu,“ hovorí Valery Gergiev, ktorý tentoraz ponúkne výlučne ruský repertoár. „Často sa hovorí o duši hudby, duši predstavenia. Zbraňami, ktorými možno opísať ducha diela, sú hudobné kvality a priezračnosť,“ pokračuje „Nie každý dirigent, nie každý orchester hrá ruskú hudbu rovnako. Myslím, že je to veľmi dobré, ale nie som kompetentný na to, aby som tvrdil, čo je tá pravá interpretácia tvorby ruských skladateľov,“ dodáva už takmer tri desaťročia umelecký šéf Orchestra Mariinského divadla v Petrohrade.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BHS 2019