Weltschmerzen vyzýva na hlboké počúvanie

Viete čo je Weltschmerzen? Okrem toho, že je to nový projekt členov kapely Tittingur Dominika Suchého a Matúša Mordavského, ktorí sa spojili s Tomášom Prištiakom z kapely Tante Elze, je to aj názov nového vydavateľstva, kde trojica koncom decembra vydala rovnomenný debutový album.

20.01.2020 14:00
weltschmerzen kapela Foto:
Členovia kapely Tittingur a Tomáš Prištiak z Tante Elze (v strede) založili kapelu Weltschmerzen, aby posunuli svoju tvorbu do nových sfér.

Chalani z Tittingur sa dali s Tomášom Prištiakom dokopy pred dvomi rokmi a z ich spolupráce prirodzene vyplynul spoločný projekt. "Stretli sme sa s ruksakmi a vlakmi sme precestovali malé kluby od Ústí nad Labem až po Budapešť. Zafungovala medzi nami chémia, tak sme si povedali, že by sme mohli spolu niečo vymyslieť,” približuje Tomáš Prištiak.

Album Weltschmerzen nahrávali na chate v Štiavnických Baniach, vznikol za sedem dní a do istej miery sa na ňom podpísalo aj prostredie. "Nikto z nás nemal konkrétne očakávania, no spoločná, nosná idea projektu vychádzala zo slova Weltschmerzen, na turné sme ho často používali. Welt znamená v nemčine svet a Schmerz je bolesť,” hovorí Prištiak. Tento výraz poníma romantický koncept existenciálneho svetobôľu a napokon sa stal i ústredným motívom albumu. "Zhodli sme sa, že by mal byť o pocite, ktorý máme zo spoločnosti, o generačnom pocite nenaplnenia a neustáleho hľadania čohosi.”

zväčšiť Foto: Ondrej Urban
weltschmerzen cover albumu

Matúš Mordavský má podľa Prištiaka talent intuitívne vnímať zvuky a melódiu. "Dominik je zas workoholik, čo sa odráža v produkcii a práci so softvérom. Ja som do projektu vniesol melodickejšie nálady, napríklad hru na husliach.” Navyše uprostred nahrávania hudobníci zistili, že v dedinskom kostole je rokokový organ a sprítomnili ho v troch skladbách s názvom Prechod Venuše slnečným diskom. Venované sú Maximiliánovi Hellovi. Bol to banskoštiavnický fyzik, ktorý žil v dome oproti kostolu a pozoroval slnečné úkazy.

Album podľa Prištiaka definuje nálada postindustriálneho života, čo okrajovo reflektuje aj priestor, v ktorom album vznikal. "V Banskej Štiavnici ešte počas ťažby neboli žiadne stromy, bola to teda priemyselná krajina, na ktorej sa podpísalo baníctvo.”

Album mal byť viac akustický, aby sa trojica nanovo vyhranila. "Chceli sme použiť viac živých nástrojov, aj preto, že Tittingur je posttechno a ja sa tiež venujem skôr konceptuálnejším, elektronickým zvukom,” hovorí Prištiak. Priniesli si teda plné auto hudobných nástrojov, no trojica sa prirodzene ubrala temnejším smerom. Zvuk živých nástrojov upravovali a organicky vzniklo niečo celkom iné, ako sprvu zamýšľali. "Weltschmerzen nie je ani Tittingur, ani Tomáš Prištiak, je to niečo celkom nové a s tým sme do projektu aj šli,” prízvukuje hudobník. "Rozhodli sme sa vydať album vo vlastnom vydavateľstve, pretože sme cítili, že tu chýba platforma pre hudbu s odtieňom, ktorý chceme prezentovať.” Vydavateľstvo Weltschmerzen by malo vytvárať rodinnejší priestor pre niekoľkých interpretov, ktorí si hudobne rozumejú a majú možnosť medzi sebou spolupracovať.

"V marci by mal vyjsť nový album Tittingur Epiphany a sólové projekty chystám ja aj Dominik Suchý, takže zatiaľ sa to síce pohybuje medzi nami tromi, no aktívne hľadáme ľudí, ktorí rozmýšľajú o hudbe podobne ako my,” avizuje Prištiak.

Hudbu Weltschmerzen charakterizuje žánrová nevyhranenosť a spôsob počúvania, ktorý sami označili ako deep listening (hlboké počúvanie) a tento výraz zastrešuje aj žáner albumu Weltschmerzen. "Čo by mohlo album i značku vydavateľstva vystihnúť, je ochota rozmýšľať o hudbe novými spôsobmi, pretože označenia elektornická alebo experimentálna hudba sa nám zdajú nedostatočné,” uzatvára Tomáš Prištiak.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #hudba #experiment #album