Hudobný manažér a producent Marián Baláž, v hiphopovej komunite známy skôr ako Mário Biháry, prezradil pre Pravdu, ako to vyzerá s realizáciou tento rok a aké dôsledky môže mať koronakríza na festivalový aj hudobný biznis.
Pracujete ako hudobný manažér, máte prsty v mnohých koncertoch či známom hiphopovom festivale. V akom stave sa nachádza organizovanie podujatí a hudobná brandža?
Momentálna situácia nám stopla takmer všetky zdroje príjmov. Ide o koncerty, ktoré sa mali odohrať, no pre obmedzenia sa tak nestane. Koncerty a hudobné festivaly budú pravdepodobne patriť do poslednej skupiny aktivít, ktoré sa v rámci postupného uvoľňovania spustia. Aj preto posledné týždne riešime preloženie júnového termínu festivalu Hip Hop žije na neskorší. Ružovo to nevyzerá ani s koncertnými turné. Raper Majk Spirit, ktorého zastupujem, mal šnúru absolvovať v jarných a letných mesiacoch. Na druhej strane sme sa nedali zaskočiť a ako prví sme zorganizovali live koncert. Majk už odohral dva živé koncerty na svojom Facebooku aj Instagrame, pričom každý live stream videlo približne 100-tisíc užívateľov. Koncert bol zdarma, no fanúšikovia mohli prispieť dobrovoľným vstupným. To bolo určené na charitatívny účel, ale, samozrejme, aj na podporu umelca.
Je logické reagovať pohotovo na aktuálnu situáciu. Zároveň sa však núka otázka, čo ďalej. Ako dlho je situácia udržateľná, ako dlho je možné, aby umelec vystupoval len na sociálnych sieťach alebo na Youtube?
On-line koncert nikdy nenahradí zážitok zo živého vystúpenia. Naším cieľom bolo v prvých týždňoch karantény priniesť ľuďom hudobný zážitok priamo domov. Chceli sme spríjemniť trávenie času doma, keď boli ľudia zahltení informáciami s negatívnym rozmerom, a zabaviť ich vystúpením obľúbeného interpreta. To sa, myslím, podarilo. Do on-line prostredia sa za posledné týždne premiestnilo množstvo aktivít. Od profesionálnych, organizačných, keď vďaka moderným technológiám mnohí pokračujú v práci, až po tie zábavné. A svoju logiku to má.
V čom vidíte výhodu takýchto vystúpení?
Nepochybne v zásahu. Jeden koncert dokážete ponúknuť oveľa väčšiemu publiku, ako je to pri klasických vystúpeniach. Niekto napríklad býva na druhej strane republiky. Je veľa fanúšikov, ktorí nemajú radi davy, natrieskané kluby a pre nich je to takisto možnosť. Samozrejme, kontakt s účinkujúcim je úplne iný. Pre promotéra je určite jednoduchšia organizácia eventu – menej nákladov, menšie riziko.
Dôležitý je iste aj finančný rozmer. Všetci predsa musia z niečoho žiť.
Fanúšikovia mohli prispievať dobrovoľne a podporiť benefičný rozmer, no tiež umelca a celý jeho tím, vďaka ktorému sa koncert koná. Naším cieľom je však ponúknuť live koncert na sociálnych sieťach ako platformu pre sponzorov, firmy. Umelec vystupuje pre fanúšikov zadarmo, no práve finančná podpora firiem, ktoré sa chcú spojiť s jeho menom a takouto aktivitou, je kľúčová. Za možno oveľa menšie peniaze sa dokážu viac zviditeľniť pred výrazne väčším množstvom ľudí.
Financie sú veľká téma. Na koncerte žiadaného sólového umelca sa asi dá vytvoriť zisk aj v súčasných podmienkach. Ale čo napríklad také festivalové podujatia? Zaznamenali ste už finančné straty, odstúpenie od zmlúv, rušenie sponzorskej podpory?
Festival sme zatiaľ nezrušili žiaden, v prípade Hip Hop žije riešime presun termínov – o mesiac, o dva. Sledujeme situáciu, ako sa ďalej vyvíja, a čakáme, ako sa vyjadrí krízový štáb a vláda, a podľa toho budeme reagovať. Pokračujeme ďalej v prípravách. V prípade sponzorov je to o individuálnej komunikácii. Aj vzhľadom na to, že sme podujatie zatiaľ nezrušili, neudialo sa to ani pri jednotlivých kontraktoch. Akurát sa usilujeme docieliť balans, aby boli spokojné obe strany.
Organizátori trenčianskej Pohody už tohtoročné podujatie zrušili, mnohí ďalší ich asi budú nasledovať. Môže byť rušenie festivalov finančne likvidačné?
Každý z festivalov už do tohtoročnej sezóny dal nejaké peniaze – ide najmä o zálohy, či už pre dodávateľov, interpretov. S Hip Hop žije sme podujatie, ktoré počas leta zamestnáva množstvo firiem, technické, dodávateľské firmy, spoločnosti s brigádnikmi. Nie je to málo peňazí a vo všeobecnosti festivalové akcie počas leta vyprodukujú veľa práce a pracovných príležitostí. Je to kolobeh peňazí, ktorý tu roky funguje. Aby festivaly prežili tohtoročnú sezónu, budú určite potrebovať pomoc.
Keď Slovenská filmová a televízna akadémia v úvode koronakrízy vyzvala vládu a žiadala o podporu, dočkala sa masívnej vlny kritiky verejnosti. Prečo by podľa vás mali umelci a festivalové podujatia?
Ani v prípade výzvy SFTA nešlo len o podporu umelcov, ale o celý profesionálny segment – ľudí z filmu, televízie, pracovníkov divadiel, ktorí sú zamestnaní a podieľajú sa na tvorbe obsahu. Kameramani, osvetľovači, produkční, scenáristi, mnohí ďalší – skrátka toto všetko sú profesie, ktoré sú zasiahnuté. A rovnaký meter platí pri hudobných podujatiach. Či už sú to samotní umelci, ale aj ľudia z ich tímov, dodávateľské firmy – všetci splácajú hypotéky, lízingy, situácia ich zasahuje podobne ako mnoho ďalších. Aj preto nie je dobré rozdeľovať, komu pomôcť a komu nie, skôr by som hľadal cestu, aby všetky odvetvia boli približne rovnako vykompenzované. Tým, ktorí majú odmietavý postoj, môžem odkázať len jedno. Či už je to divadlo, film, hudba, festival – predstavte si, v akej depke by sa ocitol svet, keby odrazu o ne úplne prišiel. Nielen o zábavu, ale o kultúru ako takú. Samozrejme, že sú profesie, ktoré majú v dnešných časoch prednosť a je logické, že sa na ne sústreďuje naša pozornosť. Ale bez kultúry a ani bez dobrej zábavy, ktorú tvoria umelci a ktorým v tom pomáhajú mnohí ďalší, by sme dlho nevydržali…