Možno si ešte spomínate na oslavy nežnej revolúcie 17. novembra, kedy bol namiesto kultúrnych a umeleckých intervencií v hlavnom meste počuť najmä protest proti súčasnej vláde. V bratislavskej električke T3 – kultúrny prostriedok vtedy zaznel ako symbolická odpoveď na pandémiou umlčanú kultúru jeden streamovaný koncert. Skladateľ súčasnej a experimentálnej hudby Miro Tóth tu vtedy premiéroval prvú knihu hudobného diela Black Angels Songs venovanú rodičom Fedora Gála a Egona Gála, ktorých osud je pripomienkou holokaustu a obludných dôsledkov nacionalizmu.
Druhú knihu v podaní elektronického sláčikového kvarteta Distopic Requiem Quartet predstaví už túto nedeľu na dvoch koncertoch. V električke T3 – kultúrny prostriedok o 18. h a ako špeciálne site specific dielo na bývalom, zabudnutom cintoríne v Bytči o 11. h. Obe vystúpenia budú vysielané on-line.
Pre autora je v súvislosti s Black Angels Songs premiéra 14. marca kľúčová, pretože v roku 1939 v dôsledku rozpadu Československa práve v tento deň nastúpil fašistický režim a vznikol Slovenský štát.
Miro Tóth poukazuje na miznúcu historickú pamäť, na vytesnené hrôzy a bývalý židovský cintorín v Bytči, dnes mestský park, pod ktorým sú stále pochovaní ľudia, volí pre koncert tiež zámerne. Ako metaforické svedectvo zabúdania, prekrývania pamäti a neschopnosti poučiť sa z chýb a násilia. Spoločensky angažované dielo je mimoriadne výrečné a prichádza práve v čase, keď na Slovensku rezonujú neonacistické tendencie.
Oba koncerty sa uskutočnia bez publika za dodržania protipandemických opatrení. Po večernom vystúpení v Bratislave bude nasledovať diskusia na tému Prízraky minulosti s Egonom Gálom.