Aj takto si teraz žije živá hudba

Mladí slovenskí profesionáli a promotéri si uvedomujú, že kapely a hudobníci potrebujú v našom prostredí hudobnú platformu, ktorá sa postará aj o to, aby sa ich hudba a živé vystúpenia dostali k publiku.

27.03.2021 11:00
debata
Dominik Prok a kapela 52 Hertz Whale počas... Foto: Michal Líner
Dominik Prok a kapela 52 Hertz Whale Dominik Prok a kapela 52 Hertz Whale počas on-line koncertu v Starej cvernovke.

O výhľadoch do koncertnej budúcnosti po pandémii, live streamoch či promotérskej praxi sme sa rozprávali s členmi hudobného kolektívu Not An Agency (NAA), Marekom Mikičom, Terezou Odehnalovou a Dominikom Prokom pôsobiacim aj v bratislavskej kapele 52 Hertz Whale.

Streamovanie tak skoro nezmizne

Členovia NAA zabezpečujú manažment, booking a PR konkrétnym kapelám. Vyhýbajú sa pritom žánrovým škatuľkám aj deleniu na mainstream či alternatívu. Skúsenosti a priateľstvá s hudobníkmi a profesionálmi nabrali prevažne prácou v medzinárodných promotérskych agentúrach. Vychytali muchy a chcú to robiť po svojom.

"Väčšina veľkých agentúr je na tom počas pandémie horšie. Gro ich zárobku pochádza z mien, ktoré majú mnoho fanúšikov a lákajú masové publiká. No veľké koncerty sa tak skoro pravdepodobne diať nebudú,“ hovorí Marek Mikič.

"Na živých koncertoch momentálne pracovať nemôžeme, stojíme teda pred otázkou, ako inak kapelu zviditeľniť. Promotérske aktivity sú teda príznačne orientované najmä na ich tvorbu či on-line live streamy,“ približuje Tereza Odehnalová.

On-line prostredie podľa nej svojím spôsobom kapele rozširuje možnosti. Veď streamovaný koncert môže mať prirodzene širší záber, nie je obmedzený kapacitou ani mobilitou návštevníkov.

S live streamami sa akoby momentálne roztrhlo vrece. NAA sa ich teda pre svoje kapely snaží vyberať zmysluplne. Napríklad myslia na to, aby kapela záznam z vystúpenia mohla ďalej využiť ako ukážku tvorby pre vydavateľstvo či showcaseový festival.

Najbližšie, 26. marca, pripravujú v spolupráci so Stanicou Žilina-Záriečie livestream vystúpenia skupiny Small Time Life.

Sú však aj kapely, ktoré sú výborné naživo, no on-line prezentácia im nesedí. Pri takých hľadajú kompromis. Podľa Marka Mikiča závisí aj od promotéra, s akou víziou live streamu príde.

"Ak má premyslený koncept a nie je to len záznam na dve statické kamery, má to zmysel.“ Napríklad festival FLAAM si dal podľa neho záležať a záznam vystúpenia Tuzex Orchestra je kvalitným audiovizuálnym zážitkom.

Dominik Prok sa s kapelou pripravuje práve na obdobie, keď budú živé koncerty možné. "Chystáme nový set, nahrávame a skúšame, aby sme mali s čím koncertovať. Dlho sme live streamy odmietali, no jeden sme nedávno predsa urobili. A vlastne sa nám to aj celkom páčilo. Zahrali sme počas akcie Urban Market Online v starej pradiarni (Stará Cvernovka).

Bol to príjemný večer. Fajn tím ľudí, zaujímavý light dizajn a dobrý zvuk. A hlavne sme si tým pripomenuli, že napoly stratený svet organizovania koncertov stále v nejakej forme existuje. Len nech už je celý. Zrejme optimisticky, no predpokladáme, že leto by mohlo byť pre živé koncertovanie priaznivejšie.“

Práve pre kapelu 52 Hertz Whale je hranie naživo esenciou ich fungovania. Odmietli preto aj ponuky hrať na streamovaných showcaseových akciách.

"Live stream s kvalitnou produkciou je nákladný a promotérom sa ho často neoplatí organizovať. V poslednom roku však vzniklo mnoho grantových výziev práve na on-line koncerty a prenosy,“ približuje Tereza Odehnalová.

V budúcnosti to však môže byť podľa Mareka Mikiča spôsob, ako zvýšiť kapacitu menších koncertov, pretože živé publiká budú ešte nejaký čas obmedzené. No nemyslí si, že by to vytlačilo živý hudobný priemysel.

Pandémia môže posilniť česko-slovenskú scénu

"Po uvoľnení opatrení sa otvorí česko-slovenský priestor najmä pre domáce kapely a hudobníkov. Zahraniční hostia sem ešte dlho nebudú môcť cestovať, čo otvára cestu menším promotérom a projektom zviditeľniť sa a žiť, aj napriek obmedzeniam,“ myslí si Tereza.

Plusom je, že po uvoľnení bude k dispozícii aj on-line prostredie, ktoré môže navýšiť kapacitu živého koncertu. "Založiť promotérsku agentúru nám preto dáva zmysel aj v čase pandémie, keď je živá kultúra odstavená, lebo si všímame, že česká a slovenská scéna sa viac spájajú.“

A prečo je pre kapelu prínosné byť pod strechou agentúry? „Zabezpečujeme hudobníkom PR, booking, promoting aj manažérsku prax. Keď začínaš ako kapela a máš ambície, je dobré mať aspoň jednu z týchto vecí zaobstaranú. Manažér je užitočný, vytvorí kapele okrem iného strategický plán nahrávania a vydávania singlov. Ďalšia vec je pomoc s grantmi. Vedieť kedy a odkiaľ žiadať peniaze na tvorbu či turné,“ zhodnú sa členovia NAA.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #hudba #Not An Agency #52 Hertz Whale #Dominik Prok