Post prevzala po Matejovi Drličkovi, ktorý sa stal šéfom Slovenského národného divadla. Spýtali sme sa jej, ako bude vyzerať 17. ročník festivalu, ktorý sa začne 17. júla a potrvá do 14. augusta. Program tvorí desať koncertov, z ktorých zatiaľ „odtajnili“ prvú polovicu. Medzi účinkujúcimi je aj slovenská operná superstar Slávka Zámečníková, ktorá žiari vo Viedenskej štátnej opere.
Vlani Matej Drlička sľuboval, že festival ukáže to najlepšie, čo doma máme. Teraz v tom znova pokračujete, keďže motto znie: svetovo slovenská Viva. Osvedčila sa vám táto cesta alebo je to z núdze cnosť?
Keď na Slovensku minulý rok v marci vypukla pandémia a krajina sa začala zatvárať, stáli sme pred zložitým rozhodnutím, či festival zrušiť alebo ho uskutočniť v inej podobe. Bolo nám jasné, že program so zahraničnými účinkujúcimi a v rozsahu, v akom sme ho mali pôvodne naplánovaný, nebude možné zrealizovať. Vtedy vznikol nápad urobiť slovenský ročník, čo sa ukázalo ako správne rozhodnutie. Ohlasy divákov, umelcov, ale aj odbornej obce boli skvelé a pre nás vo Vive to bol jeden z najkrajších ročníkov. Prípravy v tomto roku síce znovu poznačila korona kríza, no i napriek veľkej neistote sa nám na leto podarilo naplánovať desať koncertov, v rámci ktorých opäť vystúpia takmer výlučne slovenskí umelci. Slovensko má nesmierne množstvo talentov, takže máme z čoho vyberať. Dôraz sme pritom tentokrát kládli na výnimočné umelecké spojenia. Tak ako sa po niekoľkých mesiacoch nedobrovoľnej kultúrno-spoločenskej izolácie vraciame späť do „normálu“ a spájame sa s našimi blízkymi, rozhodli sme sa spojiť umelcov, ktorí predtým spolu nikdy neúčinkovali. Podarilo sa nám vytvori niekoľko výnimočných spoluprác a projektov, ktoré v lete na festivale uvedieme.
Sem s nimi, na koho sa môžeme tešiť?
Festival otvoríme 17. júla na Nádvorí Starej radnice, na mieste, kde Viva v roku 2005 začínala, vtedy ešte pod názvom Hudobné záhrady Bratislavy. Veľmi ma teší, že pozvanie vystúpiť na tomto koncerte prijala mimoriadne talentovaná Ajna Marosz, 13-ročná flautistka z Podhoria pri Žiline, ktorá minulý rok zvíťazila v medzinárodnej súťaži Virtuosos V4+, konanej pod záštitou operného speváka a dirigenta Plácida Dominga. Ajna si ako sólistka zahrá dva koncerty pre zobcovú flautu a orchester autorov Antonia Vivaldiho a Georga Philippa Telemanna so špičkovým súborom pre starú hudbu Solamente naturali pod vedením huslistu Miloša Valenta. Pôjde o ich prvú spoluprácu.
Aké ďalšie prekvapivé spojenie máte v rukáve?
K premiérovým spojeniam v rámci tohto ročníka patrí aj spolupráca klaviristu Mariana Lapšanského, ktorý nepochybne patrí medzi najvýraznejšie osobnosti slovenského hudobného života, so svetovou slovenskou opernou hviezdou – sopranistkou Slávkou Zámečníkovou. Slávka je od septembra 2020 členkou súboru Viedenskej štátnej opery a po jej nedávnej premiére vo Viedni ju medzinárodná kritika dokonca označila za „novú Annu Netrebko“. Na spoločnom koncerte 27. júla vo Veľkom evanjelickom kostole uvedú diela Antonína Dvořáka, Johannesa Brahmsa, ale tiež piesne u nás menej známych španielskych autorov.
Čo ponúkate do tretice?
Renomované české sláčikové kvarteto Pavel Haas Quartet, ktoré píše takmer 20-ročnú históriu a za svoje nahrávky získalo viacero prestížnych ocenení ako Gramophone Award či BBC Music Magazine Award. Zaujímavosťou je, že dvaja členovia kvarteta pochádzajú zo Slovenska, konkrétne huslista Marek Zwiebel a violončelista Peter Jarůšek. Pavel Haas Quartet sme na festival pozývali už v minulosti, no kvôli ich veľkej pracovnej vyťaženosti nám to, žiaľ, nevyšlo. Teším sa preto, že sa to tento rok podarilo a že ich 20. júla budú môcť diváci počuť v Záhrade Domu Albrechtovcov na Kapitulskej ulici. Pre mňa osobne je to jedno z najkrajších miest v Bratislave, miesto so silným geniom loci, ktoré je navyše úzko späté s históriou klasickej hudby na Slovensku.
Keď sme pri Záhrade Domu Albrechtovcov, už vlani sa tam mali konať tri koncerty, no pre počasie ani jeden nevyšiel…
Minulý rok nám počasie príliš neprialo a výrazne nám komplikovalo prípravy na festival. Možno ešte viac ako samotné „koronové“ opatrenia, ktoré sme na koncertoch museli dodržať. Práve z dôvodu protipandemických opatrení plánujeme aj toto leto väčšinu koncertov opä v exteriéri, no pre každý prípad máme vždy aj plán B, tzv. „mokrý variant“, do ktorého sa presunieme v prípade zlého počasia. Je úplnou samozrejmosťou, že koncerty festivalu sa uskutočnia s dodržaním všetkých opatrení vydaných Úradom verejného zdravotníctva a Hlavného mesta SR Bratislavy. Takúto organizáciu sme si už minulý rok úspešne vyskúšali a je opäť našou prioritou, aby sa ľudia na festivale cítili komfortne a bezpečne.
Čítajte aj Eugen Prochác: Termín vážna hudba je veľký omylFestival Viva Musica! je známy pestrou dramaturgiou a tým, že klasiku prezentuje netradične. Čo ste nachystali tento rok?
Päticu doteraz zverejnených koncertov dopĺňajú dva autorské večery. Prvým z nich je koncert huslistu Stana Palúcha, na ktorom predstaví svoj nový projekt Premeny. Stano Palúch je všestranný hudobník, ktorý sa bravúrne pohybuje na poli rôznych žánrov – od klasickej hudby, cez jazz, swing s presahom do ľudovej hudby i world music. Je vyhľadávaným aranžérom, komponuje hudbu k filmom a divadelným hrám a je tiež autorom hudby k väčšine predstavení SĽUK-u. To najlepšie zo svojej novej tvorby predstaví 23. júla na Nádvorí Starej radnice. Ďalšou výraznou osobnosťou je Vladislav Šarišský – skladateľ, klavirista a umelec so širokým hudobným záberom, ktorý je považovaný za pokračovateľa hudobnej tradície Mariána Vargu, Mareka Brezovského či Deža Ursínyho. Na festivale uvedieme výber z jeho komorných diel, konkrétne skladbu ANieL v podaní Serenum Orchestra pod taktovkou Konstantina Ilievskeho a dve skladby – Black Swan a Formálna rozluka, ktoré napísal pre Ansámbel SO36 pod vedením Erika Rothensteina. Diváci sa majú naozaj na čo tešiť. V programe festivalu máme pripravených ešte niekoľko hudobných prekvapení, ktoré zverejníme postupne v priebehu júna.