Recenzia: Beatles bez nápadov, Rolling Stones bez charizmy

Arctic Monkeys boli v minulej dekáde jedným z najväčších objavov britskej gitarovej scény. V čase, keď sa všetci snažili zúrivo kopírovať zaoceánskych The Strokes, prišli Arctic Monkeys so sviežim zvukom, plným chytľavých melodických nápadov, samozrejme, v hraniciach gitarovej indie hudby. Tak znel ich debut z roku 2006.

11.06.2011 09:00
Arctic Monkeys Foto:
Arctic Monkeys

Druhý album, ktorý mal a aj potvrdil ich pozíciu na scéne, bol, naopak, temnejší, no stále výborný. Keď okolo kapely opadol „humbug“, inak názov jej dva roky starej platne, ukázalo sa, že Arctic Monkeys ako už dávno etablovaná kapela nedokáže bez tlaku komponovať také dobré skladby ako predtým. V tomto štandarde pokračuje aj novinka Suck It And See.

Rovnako ako Humbug je menej hravý, zvukovo menej priamočiary, čo však v tomto prípade neznamená výhru. Navyše hitov, ktorých bolo na prvých dvoch albumoch požehnane, je zrazu podozrivo málo. A hoci sa po niekoľkých vypočutiach skladba Don't Sit Down 'Cause I've Move Your Chair či úvodná dvojica She's Thunderstorms a Black Treacle pozvoľna otvárajú tak, aby nesplývali s celým zvyškom nového albumu, nestačí to.

Rovnako sa ukazuje, že koketovanie s hudbou 60. a 70. rokov už nie je len experiment predchádzajúceho albumu, ale trend, ktorým sa sheffieldski Arctic Monkeys pravdepodobne chcú uberať. Skrátka, z miest, kde boli kráľmi, presunuli sa do menej zmapovaných hudobných oblastí. A vo výsledku sú ako The Beatles bez nápadov či The Rolling Strones bez charizmy. Je to 12 dobrých, no nie výborných skladieb, čo však nestačí na to, aby sa človek radšej nevrátil k vydareným prvým dvom nahrávkam skupiny.

Arktické opice sa stali tak trocha obyčajnou kapelou. Bez výrazných nápadov, charakteristického zvuku, a s predstieranou hudobnou dospelosťou 25-ročných mladých mužov, ktorí to najlepšie nahrali, keď mali ešte pred dvadsiatkou. A tak kým v čase debutu boli zázrakom stále rovnako znejúcej scény, teraz, keď už celý boom okolo gitaroviek upadol, sú, zdá sa, Arctic Monkeys tiež hudobne vyčerpaní. Škoda.

Arctic Monkeys: Suck It And See, Domino, 2011

Hudobné novinky

Lotte Kestner: Stolen
Saint Loup, 2011
Anne-Lynne Williams, speváčka amerických dream popových Trespassers William vydáva po čase pod pseudonymom Lotte Kestner svoj druhý sólový album. Tentoraz je však plný akustických cover verzií. Medzi viac či menej známymi menami pôvodných interpretov sa tak dajú nájsť napríklad aj Interpol, The Cure či The National.

Eddie Vedder: Ukulele Songs
Universal, 2011
Sólový album vydáva i spevák amerických Pearl Jam Eddie Vedder. Ten po akustickom soundtracku k filmu Into the Wild zvolil ako svoj hlavný nástroj malú štvorstrunovú gitaru ukulele, čím sa novinka nazvaná jednoducho Ukulele Songs značne odlišuje od toho, čo Vedder hrá v domovskej skupine.

Kaiser Chiefs: Future Is Medieval
Fiction, 2011
Britskí Kaiser Chiefs, podobne ako Arctic Monkeys, boli pred niekoľkými rokmi na vrchole gitarovej scény. Zaujímavosťou tak je, že ich nový album The Future Is Medieval vyšiel neohlásene. Kapela si ho jednoducho zavesila na internetovú stránku s tým, že poradie i výber z dvadsiatich skladieb a dokonca i obal sú na samotnom poslucháčovi.