Jánošík v rukách virtuóza Stana Palúcha

Už túto sobotu sa v rámci storočnice slovenského filmu v Slovenskom rozhlase uskutoční premietanie nášho prvého celovečerného filmu Jánošík z roku 1921. Projekciu, ktorá uzatvára tohtoročný festival Viva Musica!, bude sprevádzať orchester pod taktovkou Stanislava Palúcha.

12.08.2021 06:00
Janosik  1921   c  Slovensky filmovy ustav Foto:
Jánošík, prvý slovenský film z roku 1921.
debata (1)

Storočnica nášho prvého filmu

Film Jánošík bratov Siakeľovcov v hlavnej úlohe s Theodorom Pištěkom je považovaný za prvý slovenský celovečerný hraný film. Premiéru mal 25. novembra 1921 v Prahe a 3. januára 1922 v Žiline. Film sa však premietal aj v USA, a to predovšetkým pre amerických Slovákov. Americká kópia filmu sa na Slovensko dostala až v roku 1970, keď ju sem priniesol producent Ján Závodný a daroval ju Slovenskému filmovému ústavu.

Stanislav Palúch skomponoval hudbu pre tento film na objednávku festivalu Viva Musica! Ide o jedného z najvyhľadáva­nejších hudobníkov na Slovensku i v Čechách, a to najmä pre jeho univerzálny hudobný talent. Film si kvôli tvorbe hudby k nemu musel pozrieť viackrát.

Huslista Stano Palúch, autor hudby k... Foto: Jana Ilková
Stano Paluch c Jana Ilkova 01c Huslista Stano Palúch, autor hudby k premietnutiu filmu Jánošík z roku 1921.

„Komponovanie tejto konkrétnej hudby je trošku špecifické, pretože vychádzam z hudby, ktorú sme v minulosti hrali pre tento film s formáciou Bashavel.“ Napriek tomu však skladateľ musel dielo prispôsobiť orchestru. „Veľa vecí som musel vykomponovať nanovo, pretože teraz máme k dispozícii orchester. Bolo treba vybalansovať orchestrálne plochy s kapelovým hraním, aby to dohromady dávalo zmysluplný celok.“

Vo filme žiadnym nováčikom

Nejde o Palúchovu prvú skúsenosť s filmovou hudbou. V minulosti už pracoval na hudbe pre filmy Ábelov čierny pes a Chyťte ho! Žánrovo sú od seba snímky dosť odlišné – zatiaľ čo Ábelov čierny pes je študentský film o mužovi a jeho imaginárnom psovi, Chyťte ho! je krátkometrážny animák v štýle klasickej grotesky, ktorý pracuje s reliéfnou bábkou – slávnym vynálezom českej animovanej školy zo 60. rokov minulého storočia. Filmová hudba je pre Palúcha zaujímavá predovšetkým na začiatku tvorivého procesu. „Keďže nepíšem hudbu k filmu pravidelne, vždy sa mi na začiatku práce zdá, že je to príťažlivejšia činnosť ako tie, ktoré bežne robievam.“ V konečnom dôsledku je však preňho tvorba hudby pre film zväzujúca. „Potom niekde v strede alebo ku koncu roboty si vravím, že už by som chcel písať niečo bez obmedzení.“

flautistka Ajna Marosz Čítajte aj Štrnásťročná virtuózka Ajna Marosz: Flautu za nič nevymením, je výborná

Za svojich obľúbených filmových skladateľov označil Palúch Johna Williamsa a Scotta Bradleyho. Williams je známy svojím širokým portfóliom, v ktorom nájdeme hudbu k filmom a sériám ako napríklad Schindlerov zoznam, Sám doma, Star Wars či Harry Potter. Bradley zasa komponoval pre klasické rozprávky od MGM, akými sú napríklad Tom a Jerry.

Napriek tomu, že ide o multižánrového umelca, s experimentovaním v hudbe to nechce príliš preháňať. Namiesto kvantity sa sústreďuje predovšetkým na kvalitu. „Skôr už to cítim tak, že by som sa vo svojom veku mal sústrediť na minimum činností a robiť ich čo najlepšie.“

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Jánošík #Viva Musica!