Ako vznikol váš projekt Story?
Story bývala regulárna kapela s pôvodnou tvorbou, ktorá v rokoch 2012 až 2014 hrala pravidelne naživo v kluboch, na festivaloch a rôznych akciách. Neskôr sa rozpadla, jej členovia sa rozutekali do iných kapiel. Ja som sa v roku 2017 rozhodol vzkriesiť ten názov, už nie vo forme kapely, ale ako neštandardný projekt s hosťami. Pretože som tým piesňam veril.
CD obsahuje deväť skladieb, najstaršia je z roku 2017. Prečo ste si s nahrávaním dali toľko času, keď iní sa dnes ponáhľajú?
Rád by som veril, že viac času mi umožnilo viac sa sústrediť na detaily. Neponáhľal som sa aj preto, že ma netlačili žiadne termíny – cieľom nebolo vydať album, ale proste urobiť dobrú pesničku vždy, keď na ňu príde čas. U nás je množstvo skupín, ktoré majú 5–6 albumov, ale nepamätáte si ani jednu skladbu.
Story láka na zvučné mená – Kňažko, Lipa, Hammel aj Homolová – prečo ste si vybrali týchto interpretov?
Nikdy mi nešlo o to, že sú to slávne mená. Napokon, na albume sú aj menej známi speváci. Každý z nich sa ale hodil do koncepcie a zámeru, aký som s tými skladbami chcel dosiahnuť. Je pestrý a nádejam sa, že aj dobre zahratý. Skladby sa pohybujú v rozmedzí blues, hardrocku, elektroniky, až po experimenty.
Na albume sa okrem spevákov podieľalo ďalších asi dvanásť špičkových tuzemských muzikantov ako Oskar Rózsa, Ondrej Juraši či René Lacko. To, samozrejme, o kvalite samotnej ešte nič nevypovedá, ale tak to proste vyšlo. Mám veľmi dobré ohlasy na zvuk albumu, o ktorý sa postaral Peter Preložník.
Ako ste ich všetkých presvedčili na spoluprácu?
Presvedčili ich samotné skladby. Navyše, nie sú to umelci, na ktorých by platili iné „páky“ ako to, že sa musia cítiť v danej veci dobre. Sú to samí vynikajúci autori. Sú aj enormne nároční na texty. Obdivujem ich a som im vďačný za to, že ešte stále majú v sebe chuť na nové umelecké výzvy. Spolupráca bola vynikajúca a príjemná.
Bol to pre mňa zážitok vidieť týchto umelcov pri práci. Veľmi záleží na tom, aby si všetci zúčastnení k sebe našli priateľský vzťah, aby bola pri nahrávaní dobrá atmosféra, aby sme odchádzali s dobrým pocitom, prípadne spolupracovali a komunikovali aj ďalej. To sa netýka len spevákov, ale aj muzikantov.
Titulnú pieseň Potlesk v stoji vraj recenzoval aj Michael Kocáb…
Keď sme s Milanom Kňažkom skúšali skladbu Potlesk v stoji na premiéru v rámci Krištáľového krídla, hovorí Milan – čo keby sme to poslali Kocábovi? Sú totiž priatelia, ale možno ma aj tak trocha skúšal. Ja si ale vravím, kedy sa budem môcť pozhovárať s Michaelom Kocábom o vlastnej skladbe? Tak sme mu ju poslali, on nám zavolal a začal: „Pánové, v té předposlední části bych…“ A my na to, že už je to hotové a zajtra s tým vystupujeme. „Jó, tak nic, je to dobrý, držím palce.“
K niektorým skladbám ste pripravili aj videoklip. Podľa čoho ste vyberali ku ktorým?
Pred vydaním CD sme pripravili klip postupne ku všetkým piatim singlom. Dva ďalšie videoklipy sú už natočené a ešte budú nasledovať v tomto roku, jeden – „Pesnička o tom, ako to v skutočnosti je“ so Zuzanou Homolovou – už v krátkom čase.
Ste autorom hudby aj textov pri väčšine skladieb, ktoré oscilujú od melanchólie až k sarkazmu, od intímnej lyriky k spoločenskej kritike. Také boli vaše pocity počas rokov prípravy?
Áno, dá sa to tak povedať. Texty sú rozmanité, tak ako pesničky samotné, aj keď si myslím, že ich niečo spája. A to autenticky prežitý pocit. Nedokážem, či už v rámci Story, alebo pre iných interpretov, písať o niečom, čo sa ma vnútorne nedotýka, a tiež pre niekoho, kto sa mi ako interpret nepáči. Svojím spôsobom obdivujem tých, ktorí to dokážu a sú schopní chrliť jeden text za druhým pre hocikoho.
V jednej zo skladieb znie hlas herca Milana Ondríka, volá sa Bratislava, Aupark, ale v booklete tento text chýba, prečo?
Pretože to nie je piesňový text, skôr akýsi literárny fragment, ktorý sme spolu s dirigentom a skladateľom vážnej hudby Rudom Pepuchom skúsili skombinovať elektronikou a groovami. Dopadlo to veľmi zaujímavo, aj keď túto skladbu kvôli istým chúlostivým výrazom veľmi hrať v rádiách nebudú – niežeby ostatné áno…
Je vydaním CD projekt Story ukončený alebo bude pokračovať ďalšou časťou?
Toto CD je medzipristátie, zastávka pri ceste. Už dnes mám takmer dostatok materiálu na ďalší album, ale realizácia môže potrvať podobne ako v prvom prípade – roky. Ešte toto leto však mienim zavítať do štúdia. Mám niečo rozrobené v spolupráci s guru elektronickej scény Stroonom, a zas to bude niečo iné ako doteraz.