Kým spevák vyjde na pódium, je za ním práca desiatok ľudí

Pomoc "jednoosobovým s. r. o." pracujúcim v kultúre iniciovala Hudobná únia Slovenska. Na reálny dosah štátnej pomoci z ministerstva kultúry sme sa opýtali jej predsedu Pavla Smolku.

06.12.2021 17:30
Smolka na sirku Zuzana Smolkova N Foto:
Peter Smolka z Hudobnej únie Slovenska.
debata

Komu táto výzva pomôže, a je dostatočná?

Takmer 450 subjektom, ktoré pôsobia v kultúre ako tzv. „jednoosobové eseročky“ sa vypláca pomoc v sume vyše 15 miliónov eur a patrí sa za ňu poďakovať. Takýchto subjektov je živej kultúre, ktorá nie je dotovaná štátom, väčšina a sú jej kostrou. Nebudeme hovoriť, či pomoc prišla skoro, alebo neskoro, je to pomoc za rok 2020 a 2021, a čiastočne na rozbeh aktivít pre sezónu 2022 a v rezorte kultúry prichádza ako posledná, po podpore neziskových organizácií, občianskych združení a fyzických osôb. Všetku tohtoročné pomoci si vážime a zároveň veríme, že budú pokračovať aj podporou pre rok 2021 a 2022.

Takže ide o pomoc za minulý a čiastočne za tento rok, a o pomoci na ďalšie obdobie sa nehovorí?

Zatiaľ o tom nepadlo ani slovo, ale keď vieme, že sú doterajšie tri výzvy v roku 2021 nastavené dobre, prečo tieto schémy nezopakovať? Najprv by sme však mali nájsť spôsob, ako do podpory zahrnúť aj tých žiadateľov, ktorí neuspeli iba preto, že pri podávaní žiadostí spravili nejakú administratívnu chybu, prípadne pre nich výzvu v Novom roku zopakovať. Nie sú to žiadni podvodníci, jednoducho tlačivo nevyplnili správne, a preto, čo je pochopiteľné, ministerstvo nemohlo ich žiadosti vyhovieť. Z ľudského hľadiska by bolo dobré, keby dostali možnosť svoju chybu opraviť.

m Čítajte viac Kultúra dostane 15 miliónov eur

Kto sú tí ľudia, ktorým to pomôže?

Sú to právnické osoby, pôsobiace v tzv. nezriaďovanej kultúre, pre ktoré bol rok 2020 kvôli pandémii katastrofálny. Väčšinu času nemohli pracovať, ale mali pritom rôzne náklady. Bežný človek doma musí platiť elektrinu, nájomné, kúrenie a podobne a oni mali okrem toho ešte ďalšie výdavky – nájmy, lízingy, úvery, náklady na zamestnancov, atď. Keby ich eseročky neprežili, nebude mať kto umelcom organizovať koncerty, od zvukárov cez osvetľovačov, ľudí z produkcie, predajcov lístkov, manažérov, ktorí sa starajú o propagáciu, elektrikárov, zdravotnú službu a ďalších ľudí a rôzne remeslá, ktorí kontrolujú bezpečnosť podujatia a podobne. Kým spevák vyjde na pódium, je za ním práca desiatok ľudí rôznych profesií, ktorí tvoria zázemie.

Stačí, ak si predstavíte, že koncert sa spravidla pripravuje pol roka aj rok vopred. Vždy idú do rizika, že napríklad nevyjde počasie a zrušenú akciu si budú musieť vynahradiť inou, ale s pandémiou nemohli robiť nič.

Pritom organizátori platia DPH každý mesiac z predaných vstupeniek v predpredaji, pričom im peniaze zo vstupného budú vyplatené až po realizácii koncertu… A ak je koncert zrušený, divákom vrátia vstupné – aj vrátane DPH, ktorú už dopredu vyplatili štátu, a ktorú im štát vráti až po polroku naspäť. Organizátor tak môže mať vo vzduchu desatťisíce Eur, nad ktorými nemá žiaden dosah. A to sa bavíme o situácii predpandemickej, aktuálne je čokoľvek organizovať a pripravovať oveľa ťažšie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pandémia #Natália Milanová #Covid automat #Pavol Smolka