Zahrať Brahmsov pianový koncert je ako zdolať Everest

Dnes večer v bratislavskej Moyzesovej sieni známej vynikajúcou akustikou odznie Brahmsova Rapsódia h mol pre klavír, op. 79/1 v podaní gruzínskej klaviristky Nino Gvetadze. Umelkyňa, ktorá účinkovala v dokumente BBC4 Story of Music (Príbeh hudby) a hrala naživo v holandskej televízii na nástrojoch Hectora Berlioza a Viktora Horowitza, prichádza na Slovensko druhýkrát, tentoraz na pozvanie festivalu Konvergencie.

25.03.2022 06:00
Nino Gvetadze foto-Sarah Wijzenbeek Konvergencie Foto:
Brahmsova Rapsódia h mol pre klavír, op. 79/1 zaznie počas Konvergencií v podaní gruzínskej klaviristky Nino Gvetadze.
debata

Aký máte vzťah k Johannesovi Brahmsovi, ktorému je zasvätená jarná časť Konvergencií?

Brahms je skladateľ, ktorému porozumiete, keď dospejete. Napísal toľko majstrovských diel v komornej hudbe, no myslím si, že zvlášť zažiaril v dielach pre sólové piano. Oba jeho klavírne koncerty sú vlastne symfónie, zahrať ich je ako vyšplhať sa na Everest.

Potešili ste sa, keď ste dostali pozvanie na festival Konvergencie?

Áno, z mnohých dôvodov, hlavne preto, že budem hrať s mojimi priateľmi a drahými kolegami.

Je toto vaša prvá návšteva Bratislavy, alebo ste tu už boli?

V Bratislave som bola pred rokom na pozvanie dirigenta Daniela Raiskina, keď som hrala Lisztov druhý pianový koncert s orchestrom Slovenskej filharmónie, bol to skvelý zážitok a som veľmi šťastná, že sa sem tak skoro vraciam.

Vediete aktívny medzinárodný hudobný život. Odkiaľ k nám práve prichádzate?

Naposledy som koncertovala v Holandsku s členkami môjho tria, s holandskou huslistkou Frederieke Saeijsovou a srbskou violončelistkou Majou Bogdanovič.

Maja Bogdanovic Čítajte viac Jarné Konvergencie: Sedem dní s Brahmsom

Skomplikoval vám koronavírus v posledných mesiacoch váš profesionálny ži­vot?

Áno, bolo to veľmi ťažké obdobie, nielen pre mňa, ale pre všetkých hudobníkov. Samozrejme, sme robili on-line koncerty, nahrávali cédečká, ale nič sa nevyrovná živému publiku, vystupovaniu na javisku a spoločnému zážitku z krásnej hudby v sále.

Konvergencie zmenili svoj program a každý večer znejú aj diela ukrajinských skladateľov – Valentyna Silvestrova, Myroslava Skoryka, Valentina Bibika. Poznali ste týchto komponistov aj predtým? Ako sa vám páči ich hudba?

Je skvelé, že festival si uctí ukrajinskú kultúru a takto podporí neuveriteľnú krajinu so skutočne silnými a inšpirujúcimi ľuďmi. Poznám toľko výborných ukrajinských hudobníkov a všetci musia prejsť touto nočnou morou, ktorá sa odohráva v ich krajine. Želám im silu a nádej a modlím sa za mier a slobodu tejto inšpirujúcej krajiny.

Čo pre vás znamená Brahms, ktorý bol sám výnimočným klaviristom? Ktoré jeho diela máte najradšej?

Všetky jeho diela sú nejakým spôsobom mimoriadne a vždy sa teším, keď hrám jeho komorné skladby, kvartetá, kvintetá. Milujem druhý klavírny koncert a, samozrejme, nemôžem byť ľahostajná k jeho posledným klavírnym opusom 117, 118, kde do hudby vložil vlastnú dušu.

Zahráte na koncerte aj nejaké gruzínske diela, aby sme lepšie spoznali vašu krajinu?

Bohužiaľ, na Konvergenciách nebudem hrať nič gruzínske, keďže festival je venovaný Brahmsovi, ale azda budem mať príležitosť nabudúce, keďže v hudbe od gruzínskych skladateľov je skrytých množstvo klenotov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Konvergencie #Johannes Brahms