Britská hudobná špička samozrejme nebude jediným vzácnym hosťom, no ich návrat na trenčianske letisko – kde vystúpili už v roku 2013 – je výborným dôvodom zamerať sa na tvorbu týchto osobností vzácneho výskytu.
Ich umenie nie je zabalzamované pre ďalšie generácie len v početnej diskografii a v spomienkach na Caveove enigmatické koncerty. S Bad Seeds nahral sedemnásť albumov a jeho vzťah k tvorbe, a teda aj k samotnému žitiu konzervujú a analyzujú aj tri výnimočné filmy.
Cave je hudba a hudba je Cave
Nick Cave je mimoriadne produktívny tvorca a jeden z najkvalitnejších súčasných hudobníkov. Jeho koncerty s The Bad Seeds sú, neskromne povedané, umeleckými obradmi, aké dosahujú len tí najväčší bardi.
Okrem posledných albumov Ghostteen (2019) a Carnage (2021), ktoré vytvoril spoločne s multiinštrumentalistom a skladateľom Warrenom Ellisom a The Bad Seeds – oba vysoko hodnotené svetovou kritikou – mal v tomto roku premiéru aj dokumentárny film založený na hudobnej performance This Much I Know to Be True.
Cave a Ellis ho tvorili s režisérom Andrewom Dominikom. Dielo premiérovali na festivale Berlinale začiatkom roka a nadväzuje na príbuzne koncipovaný film Nick Cave: One More Time with Feeling z roku 2016.
V prvom zachytáva Dominik umelca v dotyku s tragickou životnou udalosťou, so smrťou dospievajúceho syna Arthura. Cave sa otvára, aby sprostredkoval svoje trpké poznanie aj doživotný smútok a nachádzal východisko v tvorbe. Album Skeleton Tree vydáva rok po synovej smrti a je hlboko poznačený touto hraničnou životnou situáciou.
Čítajte viac Nick Cave & The Bad Seeds sa vrátia na Pohodu 2022Centrom pozornosti Dominika pri filme This Much I Know to Be True je Caveov vzťah s Warrenom Ellisom, aby porozumel ich tvorivej fúzii aj takmer štyridsaťročnému priateľstvu. Vo filme zachytil ich spirituálnu umeleckú komunikáciu, ktorá je pre oboch bytostná a presvitá tu aj stratený optimizmus. Od roku 2015 ho totiž Cave opatrne znovuobjavoval.
Ešte pred tragédiou ho ako filozofujúceho rozprávača zachytáva autorský dokument Nick Cave: 20 000 dní na zemi (2014), ktorý bol debutom vizuálnych umelcov Iaina Forsytha a Jane Pollardovej. „Viete, ako sa skladá pieseň? Kľúčom je kontrapunkt. Položíte k sebe dva protichodné obrazy a čakáte, ktorým smerom to zaiskrí,“ prezrádza v ňom Cave.
Koncert Cavea s The Bad Seeds na Pohode v roku 2013 bol pre mnohých najsilnejším, aký na tomto festivale zatiaľ zažili, a ich performancia vonkoncom nebola dokonalá len technicky. Cave je nielen výborný skladateľ, textár, spisovateľ a inštrumentalista, ale na pódiu pôsobí ako charizmatická entita, ktorá stelesňuje svoju tvorbu. A tá tvorba stelesňuje jeho.
Techno? Hlavne inteligentne
S druhou vlnou legendárneho detroitského techna sa spája aj postava Richieho Hawtina. Jeden z najzásadnejších DJ-ov a inovátorov v žánri elektronickej hudby a minimal techna tiež zavíta na tohtoročnú Pohodu. Na scéne je takmer štyridsať rokov a hudbe sa venuje odmalička, rovnako ako Cave.
V slávnej techno kolíske začal hrávať ako sedemnásťročný, veď vyrastal v kanadskom Windsore, odkiaľ bolo do detroitských klubov len na skok. V 90. rokoch tu začali "minimalizovať” surovú techno nálož dídžeji ako Daniel Bell, Jeff Mills a ďalší. Zakrátko sa však Hawtin vybral svojou cestou, ktorá viedla cez Ibizu do Berlína, kde sa usadil.
"Mal som skvelých priateľov, ktorí sa venovali elektronickej hudbe vo Windsore a Detroite, ale Európa bola zábavnejšia a nabila ma energiou,” povedal producent v rozhovore pre Billboard. V Severnej Amerike, v čase jej najväčšej techno slávy, podľa neho prevládali depresívnejšie nálady.
Nad tanečnou hudbou začal premýšľať koncepčne a inteligentne, z toho aj odvodenie žánru IDM (intelligent dance music), ktorému Hawtin dopomohol rozvinúť sa už prvou EP nahrávkou Approach and Identify 12.
Neúnavný inovátor má dnes 52 rokov a scéna, kde sa presadil ako Plastikman či F. U. S. E., jeho celoživotné snaženie ctí. V rebríčkoch s prívlastkom naj sa objavuje na popredných miestach, dokonca je údajne – vrámci sociálnych sietí – najvplyvnejším DJ-om na svete.
Hawtin a jeho dlhoročný obchodný partner John Acquaviva založili prelomové nahrávacie spoločnosti Plus 8, MINUS Records a From Our Minds. Investovali do Final Scratch, predchodcu Serato a boli zakladajúcimi členmi Beatportu.
Na jeho album z roku 1998 Consumed, zareagoval aktuálne hudobník Chilli Gonzales a v tichej spolupráci s Hawtinom posunul legendárnu nahrávku do novej polohy. Ich spoločný album Consumed in Key vyšiel v tomto roku a sprostredkúva vyzretý názor na melodickosť a meditatívnu rozmanitosť klubovej hudby.
Hawtin vystúpi na festivale Pohoda v sobotu, hodinu po polnoci na stagei Aréna Slovenskej sporiteľne. Pozor, Nick Cave & The Bad Seeds budú koncertovať už v prvý deň festivalu, vo štvrtok 7. júla o 22. h na pódiu stageu Urpiner. Pohoda bude od 7. do 9. júla a informácie o programe aj účinkujúcich umelcoch a umelkyniach sú zverejnené na oficiálnej stránke festivalu.