Chcete počuť, ako klimatické zmeny narušili Vivaldiho Štyri ročné obdobia? Príďte na koncert Mari Samuelsen

Už dnes, 1. júla večer v Sade Janka Kráľa v bratislavskej Petržalke o 19.30 zaznie slovenská premiéra výnimočného diela For Seasons (composed by climate data). V názve je slovná hra vychádzajúca z anglického názvu Vivaldiho notoricky známeho diela Štyri ročné obdobia a klimatické dáta. Vynikajúca nórska huslistka Mari Samuelsen príde na pozvanie festivalu Viva Musica! už tretíkrát za posledných päť rokov do Bratislavy a spolu s orchestrom Slovenskej filharmónie pod taktovkou britského dirigenta Kevina Griffitha zahrá Vivaldiho dielo vo verzii ovplyvnenej klimatickými zmenami. Štyri ročné obdobia napísal Vivaldi v roku 1725 a dnes sa považujú za najznámejšie hudobné zobrazenie prírody. Klimatické zmeny, ktorými planéta prešla za obdobie takmer 300 rokov od ich vzniku, dostal tím vedcov, softvérových inžinierov a hudobných aranžérov zo získaných dát do pôvodnej Vivaldiho partitúry. Vstup na koncert je bezplatný, tak neváhajte a príďte si vypočuť, ako sa aj v hudbe zotreli hranice medzi ročnými obdobiami.

30.06.2022 13:30
Mari Samuelsen. Foto:
Mari Samuelsen zahrá Vivaldiho dielo vo verzii ovplyvnenej klimatickými zmenami.
debata

Mari, v Bratislave ste už na festivale Viva Musica! účinkovali dvakrát. Aj do tretice tu budete mať veľký koncert. Obľúbili ste si Bratislavu?

Som veľmi šťastná, že sa zasa vraciam na Viva Musicu! do Bratislavy. Festival je dobre naplánovaný, ponúka skvelý mix výbornej hudby, organizácia je perfektná, publikum fantastické a po tom, čo som tu hrala v rokoch 2017 aj 2018, sa naozaj teším, že opäť uvidím známe tváre a miesta.

Zvyčajne mávam program nabitý skúškami a cvičením, ale minule som si stihla aj zabehať v lese, na obed som navštívila hrad na kopci a šla som aj do nádhernej galérie moderného umenia Danubiana. Bolo to super!

Už v roku 2017 ste hrali Vivaldiho Štyri ročné obdobia. Je táto hudba pre vás špeciálna? Čím je Vivaldi výnimočným skladateľom?

To je pravda, vtedy som hrala dielo Vivaldi Recomposed – Vivaldiho Štyri ročné obdobia v úprave Maxa Richtera a v druhej časti koncertu môj program Nordic Noir. Milujem Vivaldiho Štyri ročné obdobia, ale som presvedčená, že Recomposed je pre dnešok aktuálnejšou verziou, takže som rada, že som vám ju mohla zahrať. Vivaldiho Štyri ročné obdobia sú jednoducho výborne napísané, melodické, tanečné, povznášajúce, kontrastné a tak často hrané, že je takmer nemožné ich nepoznať!

Už pred piatimi rokmi ste koncert odohrali na vašich vzácnych stradivárkach, prinesiete si ich opäť?

Mám obrovské šťastie, že budem hrať na fantastických, starých talianskych husliach, nie síce rovnakých stradivárkach, aké ste počuli v Bratislave v roku 2017, ale tieto sú pre mňa dokonca ešte lepšie.

Vysvetlíte rozdiel, keď hráte na normálnych, moderných husliach a na stradivárkach?

Nehrala som na mnohých moderných husliach, takže na to neviem najlepšie odpovedať, ale myslím si, že dobré husle potrebujú kombinovať farebnosť a obrazotvornosť, silu – tú potrebujete, aby ste v orchestri nezanikli.

Mari Samuelsen - Timelapse

Aj tentoraz budete hrať Vivaldiho, no predsa veľmi odlišne – kompozícia sa volá For Seasons (composed by climate data). Čo si pod tajomným názvom obsahujúcim klimatické dáta máme predstaviť? Ako sa dajú klimatické zmeny dostať do hudby tak, aby sme ich počuli? Kto prišiel na nápad skombinovať Vivaldiho a klimatické zmeny?

Na naštudovanie sólového partu v rekompozícii Štyroch ročných období, ktorá vznikla z iniciatívy členov orchestra NDR Elbphilharmonie v Hamburgu, ma oslovil festival Viva Musica! Vždy rada prijímam nové výzvy a z toho, čo som o projekte čítala, je mi jasné, že je to parádne vymyslený projekt.

Štyri ročné obdobia napísal Vivaldi v roku 1725 a dnes sa považujú za najznámejšie hudobné zobrazenie prírody. Klimatické zmeny, ktorými planéta prešla za takmer 300 rokov od ich vzniku, dostal medzinárodný tím vedcov, softvérových inžinierov a hudobných aranžérov zo získaných dát do pôvodnej Vivaldiho partitúry. Vďaka technológiám sa zmeny stali „počuteľnými“.

For Seasons sú trochu narušenou verziou Štyroch ročných období, myslím si, že súčasná neistota okolo ročných období je globálnym problémom. Zrejme ani v budúcnosti sa nič nezlepší, pokiaľ všetci neprevezmeme zodpovednosť za svet, v ktorom žijeme.

Trápia vás klimatické zmeny? Čo môžu bežní ľudia urobiť, aby pomohli planéte? Môžu Zemi pomôcť aj projekty ako For Seasons (composed by climate data)? Alebo len upozornia ľudí na túto problematiku?

Myslím si, že akákoľvek hudobná skladba, ktorá ľudí upozorní na náš klimatický problém, je zaujímavá. Nie som si istá, či samotné For Seasons prinesú nejakú zmenu, ale sú dobrým príkladom, ako ukázať, že príroda a všetky jej zvuky nezostanú rovnaké, keď živočíšne a rastlinné druhy vymierajú, lesy horia a život v oceánoch ohrozuje znečistenie plastmi. Projekt For Seasons mal premiéru len nedávno, v novembri 2019, takže bude zaujímavé vidieť ich uvedenia vo svete v najbližších rokoch.

Mari Samuelsen vystúpi na festivale Viva... Foto: Sadan Ekdemir
Mari Samuelsen Mari Samuelsen vystúpi na festivale Viva Musica! už tretíkrát za posledných päť rokov.

Označili by ste sa za ekologičku?

Nie, nie som ekologička, ale milujem prírodu. Myslím, že by som sa skôr opísala ako milovníčka prírody.

V našom interview pred piatimi rokmi ste povedali, že sa snažíte nedodržiavať pravidlá, robiť trochu rebéliu. Rada prekonávate hranice a robíte veci inak. Ako sa to dá robiť v klasickej hudbe?

Neopísala by som sa ako hudobníčka, ktorá pôsobí vo svete „klasickej hudby“. Nerada veci nálepkujem, to zbytočne vytvára pravidlá a hranice, ktoré nepatria do roku 2022. Pre mňa je najdôležitejšie rozprávať príbeh cez hudbu. Som šťastná, že pracujem so skladateľmi, ktorí píšu fantastickú hudbu, mám možnosť zostavovať si programy svojich koncertov a vyberať si skladby, ktoré viem komunikovať čo najlepšie.

Je však pravda, že nemám rada pravidlá, rada robím veci po svojom, nie tak, ako by sa tradične očakávalo od huslistky s klasickým vzdelaním, a som vďačná, keď ľudia prídu na moje koncerty. Bez publika je ťažké rozprávať príbeh.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #hudba #rozhovor #Viva Musica! #Mari Samuelsen