Vampire Castle: Hudba z obrazov, ktorej diktuje poslucháč

Dostať pozvánku do Upírieho hradu a vtlačiť doň vlastný príbeh? Taká možnosť sa neodmieta. Raper, producent, hudobný kritik a DJ Kabal má aj kontempaltívnu a stíšenú polohu tvorivosti. Dôkazom je elektronické EP Vampire Castle, ktoré vydal v tomto roku vo vydavateľstve Dalmata Daniel.

04.07.2022 14:00
debata
Kabal: Vampire Castle Foto: Dalmata Daniel
kabal Kabal: Vampire Castle

Klubovým nespavcom je dobre známy ako DJ z nočných párty od bratislavskej Fugy, cez Budapešť až po Prahu, kde momentálne pôsobí. Kabal je aj jednou z postáv súčasnej inteligentnej rapovej vlny, ktorá sa koncertne a festivalovo (s rovnako silnou rezonanciou) vlní na Slovensku aj v Čechách. V tomto žánri tvorí a vystupuje pod prezývkou Žakhéles.

Jej aktérov spájajú subtílne texty vypálené naliehavým generačným pocitom a citlivosťou nepohodlného mileniála. Žakhéles v hiphopovej tvorbe priznáva nefalšovaný obdiv kazetovou páskou ušmudlaného memfiského zvuku s lenivým, monotónnym frázovaním. Kvalitná inšpirácia aktualizovaná v našom kultúrnom kontexte a reinkarnovaná do Petržalky.

BOH VAJEC Čítajte viac Boh Vajec: Mladá hudba rastie v Senici

V raperskom prevtelení do Žakhélesa vydal pred dvomi rokmi EP Žakhéles Kráľ Hoodu a jeho dotykové, často mystifikačné refrény, ktoré poslucháča nechávajú na pochybách, kde končí realita Petržalky a začína hra na drsného banditu, si okamžite našli svoje spriaznené duše. Rovnako ako tvorba raperov a punkáčov Fvck_kvlt a Edúv Syn, s ktorými tvorí Žakhéles koncertnú aj kreatívnu bandu.

Rapujú o tom, čo si ostatní často len potichu myslia. Ich texty sú ironické, vtipné, kritické, ale aj angažované. Niekde ich zatemňuje úzkosť podmienená neschopnosťou podliehať a zmieriť sa s neoliberálnymi hodnotami. Každý z nich je svoj a ich diverzita sa spája do úderného balíka postrehov, tém a pocitov. Prihovárajú sa všetkým, ktorí musia žiť v neustálom konflikte so stavom vecí, aby zostali verní sami sebe.

Žakhéles: Žakhéles Kráľ Hoodu (2020) Foto: Žakhéles
290621736 1670046496722121 592252942901058593 n Žakhéles: Žakhéles Kráľ Hoodu (2020)

Žakhéles je však len jedna z polôh kráľa prezývok Andreja Kabala. Pred pár mesiacmi vydal ambientný – čo do počtu skladieb aj nálad minimalistický – album Vampire Castle, ktorým pozýva na hlboké počúvanie a imagináciu. Mojím sprievodcom, do ktorého sa pri tomto výlete prevteľujem, je mladý upír z poviedky Thomasa Ligottiho (zbierka Písně mrtvého snivce, vyd. Carcosa 2021).

Kabalov abstraktný hrad je podmienený veľmi detailnému náčrtu sureálnej krajiny, ktorú ponecháva poslucháčom a poslucháčkam tekutú a plastickú. Nechceme ju zaradiť do žiadneho obdobia. Nesmrteľné bytosti tu bez povšimnutia prechádzajú stenami, bdejú, kontemplujú, ale neublížia. Ich svet je starý aj budúci.

Obálka knihy Písně mrtvého snivce Foto: Carcosa
ligotti Obálka knihy Písně mrtvého snivce

Ligotti líči v spomínanom texte zásadnú epizódu zo života mladučkého upíra. Navštívi ho rodina, prvý raz sa teda stretáva so seberovnými, aj s chuťou vlastnej krvi. Skrýva svoju krehkosť a inakosť, až napokon zisťuje, že vo svojom hrade nie je iný iba on. Pod trýznivým naliehaním rodiny postupne podľahne svojej pravdivosti a prispôsobí sa tradícii. Podobná premena platí aj pre tri skladby, ktoré sa prelejú z meditatívneho odposluchu do tanečnosti.

Upír, čo túži po mesiaci, no v plachosti sa ho odmieta dotknúť, prechádza Kabalovým Upírim hradom, ktorý tvoria tri vábivé epizódy a korelujú s naratívom Ligottiho poviedky.

Príbehovosť už v prvých sekundách úvodnej skladby Entering Vampire Castle (Vstupovanie do upírieho hradu) otvára metamorfózu dňa do noci. Priestor sa sprvu javí bezpečne, znepokojuje len skrytými vibráciami. Špirály vzrušených pocitov pri nazeraní do zvukových izieb, či prechádzka chodbou s podozrivo známimi vôňami, sú vstupom do nočnej virtuálnej reality. Tá Kabalova je tvorená ambientnou náladou, ruchmi a subtílnym vokálom, inokedy záhadným šepotom. Svieti tu mesiac.

S druhou skladbou Vanishing in Rising Fog (Miznutie v stúpajúcej hmle) sa už zoznamujeme so slabosťou neskúseného upíra, ktorý o malú chvíľu ochutná vlastnú krv a vstúpi do tanečnej noci.

Isama Zing Čítajte viac Srnku bolia nohy a Boh hrá na mixér

V poslednej, tretej časti hradu, nazvanej príznačne Exiting The Vampire Castle (Odchod z upírieho hradu) sa už jeho noc definitívne otvorí a je jasné, že skončí až po rannom brieždení. Odísť z Vampire Castle je možné len tancom a nezáleží na tom, že táto noc trvá sotva pol hodiny. Takto si predstavujem nielen inteligentnú tanečnú, ale aj filmovú hudbu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Fuga