Recenzia Renaissance: Beyoncé je na koni a vrátila sa s plnokrvnou diskotékou

Americká popová bohyňa Beyoncé sa počas pandémie uchýlila do izolácie, aby pred pár dňami vydala siedmy štúdiový sólo album s veľavravným názvom Renaissance.

05.08.2022 06:00
Beyonce-Renaissance Foto:
Beyoncé: Renaissance
debata

Od vydania jej ostatného albumu Lemonade, ktorého premiéru sprevádzal hodinový film odkazujúci na hnutie Black Lives Matter a identitu afroamerickej komunity, ale aj na intímne témy ako manželstvo zasiahnuté krízou, uplynulo šesť rokov. S manželom a raperom Jay-Z sa zatiaľ nerozišli, ako sa po filme špekulovalo a v roku 2018 sa tvorivo spojili na albume Everything is Love (Všetko je láska), ktorý vydali pod pseudonymom The Carters.

Najprv výsledky, potom sláva

Beyoncé nie je len pop ikonou, ale stotožňuje sa aj s poslaním pomyselnej ambasádorky afroamerickej kultúry, ktorú reprezentuje práve tvorbou. V roku 2020 mal premiéru hudobný film Black is King, ktorým poukazuje na bohatstvo a rozmanitosť pôvodných kultúr afrického kontinentu. Okrem toho je jednou z mála súčasných umelkýň, ktoré sa na vrchol dostali oprávnene a skvalitňujú súčasnú populárnu hudbu.

Speváčka Beyoncé na zábere zo svojho hudobného...
Speváčka Beyoncé na zábere zo svojho hudobného...
+1Speváčka Beyoncé na zábere zo svojho hudobného...

Bez ohľadu na to, ako s príslušnými prostriedkami (intimita, rasová príslušnosť či feminizmus) narába, aby sa na ňom udržala. Jej tvorba je zakaždým kvalitná, R&B má skrátka v krvi. Texty sú inteligentné (áno, aj na aktuálnom albume určenom primárne na zábavu) aj napriek tomu, že otvárajú priamočiaru cestu do srdca sebavedomej princeznej, ktorá sprostredkúva svoju utopickú a zredukovanú predstavu o tom, čo nás obklopuje. Ale hlavným poslaním pop music je legitimizovať zábavu a prinavracať bezstarostnosť, ktorá je pod ťarchou blížiacej sa klimatickej katastrofy, vojen a všeobecnej krízy zmyslu poriadne podvyživená.

Beyoncé nám aktuálne prepožičala ružové okuliare. Aj napriek tomu, že Amerika má problém s drogami aj s láskou, ktorá sa opojnému stavu nevyrovná. Rebelka Beyoncé sa však razom polepší a v Pure/Honey sa opäť "houseuje” na slnku. Jediná droga Renaissance je Beyoncé, skrátka čistý med.

Speváčka Beyonce s masívnym a poriadne drahým náhrdelníkom. Čítajte viac Najviac nominácií na ceny Grammy má Beyoncé

Disko pirátka

Na šestnástich skladbách sa štyridsaťjeden­ročnej hudobníčke naozaj podarilo malé znovuzrodenie diskotéky. V jej reinterpretácii disko hudby šmrncnutej houseom raných 90. rokov a náladou plážových klubov s dáždničkami v drinkoch je všetko, čo k letnému odpútaniu sa od problémov potrebujeme. Jej postriebrený hlas vytvára starý známy bezpečný priestor, ktorý si mnohí pamätajú zo skladieb Destiny’s Child na začiatku nultých rokov. Mileniáli mali vtedy sladkých desať a Beyoncé bola tínedžerskou hviezdou, ktorej kariéru aj život riadil otec. Dnes je paňou svojho talentu aj slávy a v každej skladbe sa odtláča jej nezávislosť.

V zvodnom – tak akurát sladučkom – nápoji mieša uhrančivé, stále dievčenské soulové vokály s klubovými náladami aj s hiphopovou naliehavosťou. Ale cieľom je dotknúť sa leta a azda najvýstižnejšie je toto šteklenie zakonzervované v záverečnej piesni Summer Renaissance. Kto pozná deväťdesiatkové disko hity, bude v celom albume počuť odkazy na známe melódie ako poctu Robin S., Donne Summer či Kelis. Posledná menovaná umelkyňa nesúhlasí s použitím samplov jej skladby Milkshake (Tasty, 2003) bez jej súhlasu, ostatné dve boli poctené. Či ju počuť, alebo nepočuť na skladbe Energy, na ktorej Beyoncé spolupracovala s jamajsko-americkým raperom Beamom, musia posúdiť citlivejšie uši. Konkrétny sampel zo skladby po výčitke odstránili, pocta v celej skladbe citeľná je. Citácie a nadväzovanie dialógu s už vzniknutou tanečnou hudbou sú konceptuálnym kľúčom albumu Renaissance a okrem iného jednou z hlavných čŕt postmoderného umenia vôbec. Či je to v súlade s autorskými právami zostáva otázkou pre právnikov.

Na albume spolupracovala Beyoncé s producentom Skrillexom, Drakeom, hostkou bola aj jamajská modelka a speváčka Grace Jones a mnohí ďalší. "Nikto okrem mňa ma nemôže súdiť, narodila som sa slobodná,” spieva v skladbe Church Girl a zdá sa, že si to naozaj dovolí len málokto. Renomovaní svetoví kritici a kritičky jej nový album zhltli ako dokonalú návnadu, názory sa rozchádzajú len v hodnotení, ktorý predošlý album Beyoncé bol silnejší. V každom prípade speváčka si je absolútne vedomá, aká vplyvná je populárna hudba. Vie, že piesne svetovej superstar sa rozptýlia po celom svete, preto si texty o oslobodení dovolila podčiarknuť odkazom. Podľa nej sa môžeme emancipovať práve spotení na parkete, s čím sa nedá nesúhlasiť.

HODNOTENIE PRAVDY: 4/5
Beyoncé: Renaissance
2022, Columbia Music
 

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Beyoncé Knowled #Drake #Jay-Z