„Je to zlomový moment pre celý hudobný priemysel,“ komentovala vlaňajšie výsledky šéfka britskej Asociácie maloobchodných predajcov zábavy (ERA) Kim Bayleyová. „Po tom, čo sa objavili CD a do značnej miery zničili obchod s vinylovými platňami, len málokto z nás veril, že je možná taká renesancia,“ citoval ju britský denník The Guardian.
Víťazný návrat
Predaj LP platní, ktoré sa ešte donedávna považovali za prežitok či zberateľskú raritu, vo Veľkej Británii plynule rastie už asi 15 rokov, no až vlani prekonal predaj CD. A to po prvý raz od roku 1988, keď kompaktné disky „porazili“ vinyl (a v roku 1991 aj magnetofónové kazety).
Podľa televízie Sky News to vidno i na porovnaní tržieb. Zatiaľ čo príjmy z predaja asi 5,5 milióna gramoplatní na Britských ostrovoch vlani dosiahli 116,8 milióna libier, za CD kupujúci zaplatili 98,3 milióna, teda takmer o 16 percent menej. Ešte v roku 2021 pritom zisky z predaja CD predstavovali 150 miliónov libier a z platní 135,6 milióna.
K vynikajúcim výsledkom vinylu podľa odborníkov prispela zaujímavá ponuka, ale aj pandémia koronavírusu. Najpredávanejšou LP platňou sa stal totiž nový album americkej speváčky Taylor Swiftovej Midnights, z ktorého si britskí fanúšikovia kúpili až 80-tisíc kusov. Oddaní priaznivci tejto umelkyne, prezývaní „swifties“, aj vďaka tomu z tohto albumu urobili v Británii najpredávanejšiu gramoplatňu storočia.
Záujem o vinylové platne podporila tiež koronakríza. Keďže fanúšikovia nemohli chodiť na koncerty, rozhodli sa investovať do domácich hudobných zbierok. A namiesto CD často volili práve „archaické“ hudobné nosiče.
Víťazné ťaženie LP platní, ktoré sa prejavilo vo Veľkej Británii, však nie je až takým prekvapením. Ide o celosvetový trend. V USA prevýšil predaj platní konkurenčné „cédečká“ už v roku 2021.
Z vinylového formátu tam vtedy predali takmer 42 miliónov výliskov. Tvorili až 38 percent celého predaja hudobných albumov, a ak sa neráta streamovanie, tak aj vyše polovicu predaja „pevných“ hudobných nosičov.
V Amerike začali gramoplatne prichádzať do módy už pred 17 rokmi, odkedy ich obľuba neustále stúpa. Vlani sa ich predalo už 43,5 milióna, čo je vyše 48-násobne viac ako v roku 2006, keď sa záujem o ne oživil.
Čítajte viac Schelinger vychádza na vinyleVývoj na Slovensku
Ako je to u nás? Údaje Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI), ktorá sledovala vývoj za uplynulý rok, ešte nie sú k dispozícii, ale hudobné vydavateľstvá potvrdzujú, že ani Slovensko nie je výnimkou.
„Podľa predbežných výsledkov tvoril podiel vinylových platní na celkovom obrate hudobného priemyslu v SR 60 percent, kým v roku 2021 to bolo 56 a rok predtým 47,5 percenta,“ informovala Pravdu Renáta Tomášová z vydavateľstva Warner Music.
Podobne sa vyjadril i Peter Riava z vydavateľstva Universal Music Slovensko. „Čo sa týka fyzického predaja, LP tvoria necelých 60 percent a zvyšok sú CD, takže LP prebrali prím,“ uviedol pre Pravdu.
Ide však o tržby, teda celkové zisky z predaja. Pokiaľ by sa porovnávali počty predaných kusov, stále vedú kompaktné disky. V prípade Warner Music sa vinyl na kusovom predaji hudobných albumov vlani podieľal 44 percentami, zatiaľ čo CD 55 percentami. Aj z tohto pohľadu však možno očakávať obrat, pretože počet predaných platní každý rok stúpa, kým u CD klesá.
„V minulom roku vydavateľstvo Warner Music na slovenskom trhu predalo viac ako 35-tisíc vinylových platní. Minimálne v nasledujúcich dvoch rokoch predpokladáme ďalší nárast ich podielu na celkovom predaji,“ odhadla Tomášová.
Oproti situácii v USA či v Británii je však v našich končinách výrazný rozdiel v tom, aké gramoplatne ľudia kupujú. Zatiaľ čo v anglosaských krajinách sú to predovšetkým novinky, na Slovensku je to naopak. Ako upozornil Riava, viac než nové albumy šla u nás na odbyt staršia tvorba umelcov, tzv. katalóg.
„Novinky tvorili len 30 až 35 percent, a veľká časť katalógu sa dnes vlastne znovu vydáva, práve na "elpéčkach“. To znamená, že tí, čo mali „cédečká“, to chcú mať teraz aj na platniach. Ale len vybrané tituly z noviniek vychádzajú aj na LP," spresnil Riava.
Umenie aj lepší zvuk
Prečo sa vlastne gramoplatne, ktoré 60 rokov vládli hudobnému priemyslu a potom upadli do zabudnutia, vracajú na scénu? Podľa expertov je dôvodov viac. Jedným z nich je nesporne to, že si tento starý formát obľúbili mladí poslucháči.
Americké prieskumy potvrdzujú, že je to práve tzv. generácia Z (ľudia narodení v rokoch 1996 až 2010), ktorej vinyl vďačí za opätovný nárast popularity. Svoje zrejme zohrala i nostalgia a fakt, že retro znova prichádza do módy. Kuriózne pôsobí zistenie, že až polovica Američanov, ktorí si kupujú platne, doma ani nemá gramofón.
To svedčí o tom, že obľuba vinylu je aj prejavom zberateľskej vášne. O to viac, že obaly platní sú vlastne umeleckým dielom a na starobylej technológii založenej na ihle a krútení kotúča je niečo fascinujúce.
Čítajte viac Desať rokov a sedem platní. Vychádza unikátna kolekcia Mira Žbirku v novom masteringuZ prieskumov v Británii vyplýva, že streamovanie síce zostáva hlavným spôsobom počúvania hudby – uprednostňuje ho až 80 percent populácie, no platne – a pomaly aj audiokazety – si ľudia kupujú ako doplnkové formáty. Chcú mať na nich svojich obľúbených interpretov.
Podľa Drewa Hilla, ktorý riadi najväčšiu distribútorskú firmu LP platní v Británii, nastal čas, aby sa poslucháči prestali rozdeľovať na tých, čo hudbu počúvajú v digitálnej forme alebo na hudobnom nosiči. „Veľa fanúšikov robí oboje,“ povedal pre Sky News.
Vývoju vo svete sa už prispôsobili mnohé hudobné skupiny a speváci, ktorí svoje albumy – nové i staršie – vydávajú aj na gramoplatniach.
Odborníci zase pripomínajú, že vinylové platne, nahraté analógovo, majú kvalitnejší zvuk ako digitálne formáty CD či MP3. To všetko je pre LP platne nádejou, že v hudobnom priemysle ani zďaleka nepovedali posledné slovo.
Porovnanie predaja LP platní a CD | ||||
---|---|---|---|---|
Rok | LP platne | CD | ||
podiel – kusový predaj | podiel na tržbe | podiel – kusový predaj | podiel na tržbe | |
2020 | 35 % | 54 % | 64 % | 46 % |
2021 | 41 % | 59 % | 58 % | 40 % |
2022 | 44 % | 66 % | 55 % | 33 % |
Zdroj: Warner Music. (Pozn.: Údaje o celkovom predaji vydavateľstva Warner Music v SR.) |