Snímka Il Boemo ocenená šiestimi Českými levmi zobrazuje aj priateľský vzťah geniálneho Amadea s vtedy už uznávaným Myslivečkom. Šaturovú, ktorá pozná dielo oboch skladateľov, však vo filme nevidno. Nebolo jej ľúto, že rolu primadony Cateriny Gabrielli získala talianska herečka Barbara Ronchi?
Josef Mysliveček pre vás nie je jeden z mnohých skladateľov. V roku 2015 ste nahrali projekt Decade, kde ste porovnali jeho árie s Mozartovými. Aké to bolo prepožičať hlas Caterine Gabrielli, najväčšej opernej speváčke 18. storočia?
O projekte Il Boemo mi hovoril dirigent Vašek Lux z barokového orchestra Collegium 1704, keď sme pripravovali opernú produkciu v Národnom divadle – Myslivečkovu operu L'Olimpiade. Spomenul, že by som mohla natočiť hlas Cateriny Gabrielli. Samozrejme, potešilo ma to. Človek cíti veľký rešpekt a snaží sa podať čo najlepší výkon, aby obstál. Veľmi ma to naštudovanie bavilo, a keď som videla výsledok v kine, bola som nadšená. Natáčala som totiž v Prahe, ale zvukári sa s tým vyhrali a preniesli zvuk do priestoru talianskeho divadla.

Nebolo vám ľúto, že síce bude počuť váš hlas, ale nebude vás vidieť ako herečku?
Nebolo mi ľúto, že ma nie je vidno, skôr, že sa nemôžem zúčastniť na nakrúcaní s kolegami. Na druhej strane som spievala tú najväčšiu primadonu, takže sa to vyrovnalo.
Dozvedeli ste sa z filmu Petra Václava o Josefovi Myslivečkovi niečo nové?
Isté detaily, pretože počas štúdia sme sa o ňom dozvedeli len pomerne kusé informácie. Takže verím, že aj pre divákov to bude veľmi prínosný film.
Pozrite si snímky z filmu Il Boemo
Čím boli Myslivečkove árie výnimočné? Zdalo sa vám škoda, že vo filme nezaznie celá deväťminútová ária…
Je extrémne náročná na spevácku techniku, sú tam skoky z nízkej do vysokej polohy. Speváčka musí byť pohotová, spievať v obrovskom tempe kaskády nôt, koloratúry, ktoré nemajú konca. Treba si vedieť perfektne rozložiť dychovú oporu, aby to pôsobilo, ako keby nebolo nič ľahšie než zaspievať túto áriu.
Zaujímavé je, že vo filme Il Boemo vy ako Slovenka spievate taliansku primadonu Caterinu Gabrielli, režisér Petr Václav sa o českom skladateľovi dozvedel na koncerte japonskej huslistky Shizuky Ishikawa…
Áno, to je na klasickej hudbe úžasné – že spája. V umení hranice nemajú zmysel.

Tiež ste si ako režisér Petr Václav študovali listy Leopolda a Wolfganga Mozartovcov, kde spomínajú Myslivečka?
Teraz nie, ale čítala som ich krátko po štúdiu, keď som sa intenzívne zaoberala Mozartom. Bolo to po kurzoch s významnou rumunskou speváčkou Ileanou Cotrubas, ktorá ma k Mozartovi nasmerovala. Potom ma Mozart fascinoval, spievala som Zuzanku v jeho Figarovej svadbe, to bola moja prvá veľká úloha. Vtedy som si kupovala všetko, čo o Mozartovi existovalo, aj v nemčine. Doma mám veľkú kopu kníh o Mozartovi.
Budeme vás môcť niekde počuť spievať Myslivečkove skladby?
S programom Il Boemo vystúpim v Českom Krumlove, v Bratislave budem mať v lete na festivale Viva Musica! piesňový recitál, ale to už s Myslivečkom nesúvisí.