Albarn, ktorý patrí k najznámejším britským hudobníkom, už uviedol vlani v ENO svoje operné dielo Dr. Dee. Jeho opera prilákala 60 percent divákov, ktorí boli v ENO vlani na opere prvýkrát.
Americký filmový režisér Terry Gilliam v minuloročnej sezóne v ENO režíroval operu Faustovo prekliatie Hectora Berlioza. Odvážna inscenácia inšpirovaná holokaustom a druhou svetovou vojnou zožala prevažne nadšené kritiky.
„Snažím sa prilákať najmä ľudí ako ja, ktorí nechodili na operu, keď boli mladší. Myslel som si, že to je len pre starých hríbov, buržujov a ľudí v smokingu, že to je umenie pre bohatých, úspešných a skoro mŕtvych ľudí,“ poznamenal režisér, ktorý chce v ENO opäť režírovať. Kampaň nazvaná Do opery neformálne sľubuje divákom, že nemusia prísť v obleku a môžu doraziť aj v džínsoch. Spolu s tým bude na štyri predstavenia počas sezóny stovka najlepších lístkov len za 25 libier (asi 31 eur), hoci normálne stojí 83 až 95 libier. V neďalekej Kráľovskej opere sú lístky dokonca až za 250 libier.
Počas vybraných večerov divadlo ponúkne návštevníkom aj úvodný výklad a večierok po predstavení s kokteilmi, ktoré budú „ladiť“ s danou operou. Umelecký riaditeľ ENO John Berry povedal, že by chcel počas 18 mesiacov zvýšiť počet divákov mladších ako 44 rokov z terajších 30 na 40 percent. „Mladí ľudia majú radi neformálnosť a my im hovoríme, že v ENO nemusia mať motýliky a diadémy, aby si užili operu,“ povedal šéf ENO, ktorá uvádza opery len v angličtine.
Damon Albarn povedal, že sa mu nechce o svojom diele hovoriť ako o opere. „Je mi jasné, že keď to slovo len spomeniem, tak som na tenkom ľade,“ uviedol.
Zo spolupráce s operným súborom bol nadšený, pretože dostal „šancu experimentovať a učiť sa“. „Nemám žiadne formálne operné vzdelanie. Keď som mal byť v škole a doplniť si klasické hudobné vzdelanie, tak som poskakoval po pódiách po celom svete,“ poznamenal Albarn.