Neil Young sa búri proti mp3 a spúšťa vlastný formát hudby

Kanadský rocker Neil Young je známym a dlhodobým odporcom komprimovaných zvukových formátov, akým je aj mp3. Na rozdiel od ostatných kritikov je však v tejto sfére mimoriadne aktívny.

15.10.2012 08:00
Neil Young Foto:
Neil Young
debata

Už začiatkom budúceho roka chce na trh uviesť nový hudobný formát, sériu prenosných prehrávačov a obchod s digitálnou hudbou, ktorého zvuková kvalita sa bude čo najviac podobať analógovým nahrávkam priamo zo štúdia. Projekt dostal meno Pono. Young predviedol prototyp minulý týždeň v americkej televíznej šou Davida Lettermana a rozpísal sa o ňom vo svojej čerstvej autobiografii Waging Heavy Peace.

Zdravá konkurencia
Formát mp3 je v súčasnosti najpopulárnejším formátom na prehrávanie a uchovávanie hudby, no pre svoju malú veľkosť je zvukovo stratový. To znamená, že v prospech veľkosti kompresia orezáva frekvencie zvuku, ktoré ľudské ucho nepočuje, alebo si ich neuvedomuje. Podľa Younga však mp3 ponúka len 5 % z toho, čo hudobníci v skutočnosti vytvoria v štúdiu. CD disky na tom nie sú o nič lepšie, tie predstavujú podľa rozhovoru, ktorý vznikol na technologickej konferencii Dive Into Media, len 15 % zvuku. „Žijeme v digitálnom veku, no nanešťastie to našu hudbu degraduje, nie zlepšuje,“ dodáva hudobník.

Pono má za cieľ vytvoriť zdravú konkurenciu digitálnym obchodom s hudbou ako iTunes prevádzkovaný firmou Apple, ponukou vysokokvalitných albumov nielen pre audiofilov. Neila Younga v jeho aktivitách podporuje aj basgitarista Red Hot Chili Peppers Flea. Pre magazín Rolling Stone sa vyjadril, že ide o drastický rozdiel oproti dosiaľ prístupnej digitálnej hudbe: „Nie je to žiadna vágna vec, na ktorú potrebujete psie uši, aby ste počuli ten rozdiel.“

Dajú svoju podporu?
Možnosť vysokokvalitného digitálneho formátu konzultoval Neil Young i so šéfom Apple Stevom Jobsom, ktorý bol projektu naklonený, no minulý rok zomrel a vzájomná spolupráca sa tak skončila. Young dokonca Apple poskytol svoje štúdiové pásy v snahe zvýšiť kvalitu súborov v ich obchode iTunes.

Úspech projektu Neila Younga závisí najmä od podpory veľkých vydavateľstiev. Warner Music, domáce vydavateľstvo nielen Younga, ale aj Coldplay, R.E.M., Paula Simona a množstva ďalších, oznámilo, že pre obchod Pono už pripravilo osemtisíc albumov vo vysokom zvukovom rozlíšení. Na stanovisko zvyšku „veľkej trojky“ vydavateľstiev, teda Universal a Sony Music, sa ešte len čaká.

Rozšírenie katalógu bezstratových albumov bude jedným z kľúčových bodov potenciálneho úspechu nového zvukového formátu. To, či sa Pono uchytí aspoň medzi odbornou verejnosťou, ukáže až budúci rok. Oproti doterajším, neúspešným aktivitám vydavateľstiev, akým bolo Super Audio CD alebo DVD-audio, môže Pono profitovať práve z toho, že pokryje takmer kompletnú sféru svojho pôsobenia: od formátu, prehrávača až k vlastnému obchodu a i z toho, že za ním stojí vplyvná osobnosť svetovej hudobnej scény.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba