Recenzia: Inferno je najmä o Brownovom egu

Svet čaká apokalypsa v podobe novej biologickej zbrane, ktorá sa bude čoskoro šíriť ako mor. Polícia, svetová zdravotnícka organizácia aj špecializované spolky sú proti nej bezbranné, a jediný, kto môže hrôzy zastaviť, je univerzitný profesor Robert Langdon. Ten však stratil pamäť, čo spisovateľa Dana Browna v knihe Inferno ako-tak zachránilo od nutnosti celý komplot logicky zdôvodniť.

17.09.2013 12:07
Dan Brown Foto:
"Svet je preľudnený. Čo s tým?" pýta sa Dan Brown vo svojej ostatnej knihe Inferno.

Odborník aj na Danteho

Langdona ako ľudomila a záchrancu netreba po bestselleroch Da Vinciho kód či Anjeli a démoni zvlášť predstavovať, je rovnako nudný a dokonalý ako v predošlých tituloch. V Inferne sa zobudí v talianskej nemocničnej izbe s amnéziou a pred smrteľnými guľkami unikne v poslednej chvíli s pomocou mladej agilnej doktorky. Spoločne zistia, že profesor schováva v saku zvláštny predmet a rozhodnú sa, i keď nie celkom pochopiteľne, na vlastnú päsť zistiť, čo sa deje. A že sa toho deje naozaj viac než dosť.

Takmer sedemstostranový román opisuje najbližších dvadsaťštyri hodín pátrania po pravde, ktorá je čoraz desivejšia. Šialený génius sa rozhodol radikálne znížiť populačnú krivku, ale kvôli vlastným (a opäť raz nelogickým) vrtochom poskytol indície, ako epicentrum nákazy vopred odhaliť. Za všetkými stopami sa skrýva Danteho Božská komédia. A zdá sa, že jediným odborníkom na Danteho dielo je práve (a opäť raz) Langdon.

Unikajúca pred tajnými zložkami polície, ostreľovačmi, helikoptérami, agentmi OSN a vôbec celým svetom je dvojica stratená vo Florencii a pri napredovaní jej nepomáha ani Langdonova strata pamäti. Situácia sa však mení z minúty na minútu a rovnako sa menia aj hrdinovia na antihrdinov a naopak. V napätí udržiava čitateľov otázka: Komu vlastne môže profesor pri záchrane sveta veriť?

Toto všetko viem!

Samotný príbeh, i keď s častými logickými nejasnosťami, má rýchly spád a potrebnú dynamiku. Dan Brown vie písať pútavo, takže Inferno nepustíte z ruky napriek tomu, že budete nad stránkami nespokojne krútiť hlavou. Rovnako pôsobivé sú autorove historické a literárne znalosti, a to nielen pre čitateľa, ktorý o Dantem počul naposledy na strednej škole. Bohužiaľ, ustavičné podrobné opisovanie každej budovy, o ktorú Langdon čo i len okom zavadí, je zdĺhavé a zbytočné.

Dan Brown -  Inferno. Foto: Ikar
Dan Brown - Inferno Dan Brown - Inferno.

To, čo Brownove knihy naznačovali už v minulosti, a teda, že spisovateľ necháva prerastať svoje ego cez príbeh, sa potvrdilo. Kniha akoby hovorila: Toto všetko viem! A to bez ohľadu na plynulosť textu.

Vystupňovanie situácie a prekvapujúce závery k tomuto druhu literatúry už akosi patria. Oveľa väčšiu chválu si autor zaslúži sa spracovanie témy, ktorá je lajtmotívom celého príbehu. Hrozba preľudnenia sveta. Jej závažnosť Brown analyzuje z oboch strán a prevtelený do Lagdona sa sám nevie rozhodnúť, či svet potrebuje radikálne riešenia, alebo je správne ostať humánnym, pokiaľ sa dá. A práve to je okrem čítavého textu najsilnejšou stránkou knihy – Inferno si totiž vynucuje otázky aj po tom, čo ho spokojne odložíte na poličku.

Dan Brown: Inferno (Peklo) / Ikar / 2013

Viac na túto tému: #bestseller #Dan Brown - Inferno-Peklo #Robert Langdon #román