Recenzia: Naučil Číňanov variť Marco Polo?

Dvaja outsideri k sebe nachádzajú cestu v spletitom svete, kde o svoje šťastie niektorí musia bojovať oveľa tvrdšie ako ostatní. Aj tak by sa dal zhrnúť námet talianskej snímky Shun Li a básnik, ktorá sa v týchto dňoch dostala aj do slovenských kín. Jej hlavnou hrdinkou je čínska slobodná matka, ktorá za takmer neľudských podmienok pracuje v talianskych dielňach a kaviarňach a sníva o tom, že za ňou raz jej vykorisťovatelia privezú aj jej syna. Film získal cenu LUX 2012, v tom istom roku ho mohli slovenskí diváci vidieť aj na MFF Bratislava.

07.12.2013 16:00
shun li Foto:
Shun Li (Zhao Tao) a Bepi (Rade Šerbedžija) k sebe našli cestu aj napriek rozdielnosti ich svetov. No okolie im to neodpustí.

Jedna z milióna

Shun Li je len jednou z miliónov cudzincov, ktorí prichádzajú do Európy za vidinou prosperity, bezpečia a nového začiatku. Ako mnohí iní, aj ona však najskôr musí dopomôcť k prosperite svojim zamestnávateľom. Až sa jej podarí odpracovať si to, čo do nej investovali, privezú za ňou vraj z Číny aj jej osemročného chlapca, ktorý zatiaľ žije u svojho starého otca.

Keď ju zo dňa na deň premiestnia z krajčírskych dielní v Ríme do severotalianskej prístavnej kaviarne, musí si zvykať na novú prácu aj malomestské pomery, ktoré nie sú prisťahovalcom, ako je ona, príliš naklonené. Nečakanú spriaznenú dušu však nachádza v jednom zo štamgastov bistra, v ktorom pracuje. Volá sa Bepi a tak, ako ona, aj on do Talianska pred mnohými rokmi pricestoval, hoci len z vtedajšej Juhoslávie. Starší osamelý muž a skromná tridsiatnička si postupne vybudujú krehké priateľstvo, to sa však stane tŕňom v oku ich neprajnému a podozrievavému okoliu. Shun Li sa musí rozhodnúť medzi srdcom a rozumom.

Tvrdo, no s nádejou

Mladý taliansky dokumentarista Andrea Segre sa v roku 2011 rozhodol vyskúšať hraný film a skúsenosti, ktoré už v tom čase mal, rozhodne neodložil bokom. Vo svojej dokumentárnej tvorbe sa špecializoval na problematiku afrických imigrantov, v hranom debute ich vymenil za prisťahovalkyňu z Číny. Princíp však ostáva rovnaký a na snímke Shun Li a básnik je cítiť, že mu režisér a autor námetu Segre dobre rozumie. Jeho hrdinka je sama v každom zmysle tohto slova – smúti za vzdialenou rodinou, musí znášať predsudky aj odlišnosť miestnych a zdá sa, že oporu nenachádza ani v krajanoch. Napriek ťaživej situácii (Shun Li si dobre uvedomuje, že je vykorisťovaná) z nej však nevyžaruje zúfalstvo, svoj údel znáša s pokorou a nádejou, ktorú vo vizuálne podmanivom filme znázorňujú občasné lúče slnka na upršanej oblohe či čínske tradície, ktoré žena udržuje aj napriek výsmechu okolia.

Hoci príbehu snímky nemožno uprieť dušu, je v podstate veľmi jednoduchý a od istého momentu začne byť aj ľahko predvídateľný. Situáciu, v ktorej sú Shun Li a Bepi akoby väzňami okolností, však film vykresľuje výborne. Chvíľami sa takmer zdá, akoby chcel nielen zaujať, ale aj vychovávať svojich divákov, keď okrem odlišností medzi svojimi postavami opakovane zdôrazňuje aj ich podobnosť. Humor potom nechýba situáciám, keď sa lokálpatrioti v bistre vzájomne presviedčajú, že Číňanov naučil variť Marco Polo. Aj vďaka atmosférou nasiaknutým záberom upršaného mestečka neďaleko Benátok, v ktorom sa stretáva toľko rôznorodých svetov, sa snímka Shun Li a básnik stáva nevšedne podnetným zážitkom.

Hodnotenie Pravdy: 4/5

Shun Li a básnik / Taliansko 2011 / réžia: Andrea Segre / scenár: Andrea Segre, Marco Pettenello / hrajú: Zhao Tao, Rade Šerbedžija, Marco Paolini a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 5. december

Viac na túto tému: #Shun Li a básnik #Andrea Segre #Zhao Tao #Rade Šerbedžija