Peter Michalovič a Vlastimil Zuska: Rozprava o westerne

Nová publikácia z edičného oddelenia Slovenského filmového ústavu (SFÚ) nesie názov Rozprava o westerne a reflektuje jeden z prvých veľkých žánrov kinematografie.

14.04.2014 05:00
debata

Autorská dvojica Peter Michalovič a Vlastimil Zuska sa v nej venujú nielen historickým a teoretickým úvahám o žánri, ale aj podrobným výkladom vybraných prelomových i svojich obľúbených westernov. Krst publikácie sa uskutoční v sobotu 22. marca 2014 o 20.00 hod. v Kine Lumière a spojený  bude s projekciou kultového filmu Divoká banda (1969) režiséra Sama Peckinpaha.

Peter Michalovič, Vlastimil Zuska:
Rozprava o... Foto: SFÚ
Peter Michalovič, Vlastimil Zuska : Rozprava o westerne Peter Michalovič, Vlastimil Zuska: Rozprava o westerne

Publikácia Rozprava o westerne česko-slovenskej autorskej dvojice filmových teoretikov a estetikov Petra Michaloviča a Vlastimila Zusku sa venuje jednému z prvých veľkých žánrov (americkej) kinematografie. Ide už o ich tretiu spoločnú publikáciu po monografii Juraj Jakubisko (SFÚ Bratislava, 2005) a teoretickej publikácii Znaky, obrazy a stíny slov (AMU Praha, 2009). Ich nová kniha sa venuje westernu ako žánru, jeho postavám, krajine i mestu, vracia sa k jeho zrodu, reflektuje aj jeho vývoj a vybrané tituly. „Western je pre mňa reminiscenciou na detstvo,“ povedal o dôvode vzniku knihy Rozprava o westerne pre mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk Peter Michalovič. „Ako deti sme každú nedeľu chodili do kina. Bola to akási psychohygiena, lebo rodičia chceli pokojne pripravovať nedeľný obed, a tak nás poslali do kina. Samozrejme, westerny boli pre nás v tej dobe výrazným oživením ponuky, mohli sme sa stotožniť s jednotlivými hrdinami. Láska k westernu nám zostala obidvom, teda mne aj Vlastimilovi Zuskovi. V jeho prípade obdiv k westernu dokonca prerástol do vášne k revolverom.“ Ako sa obaja autori vyznávajú v úvode knihy: „Náš záujem o tento filmový žáner je trvalý, čo dokazuje aj fakt, že každý z nás už predtým niečo o westernoch napísal.“

Kniha o westerne je rozdelená do piatich kapitol (Žáner a jeho referens, Zrod a metamorfózy westernu ako žánru, Western ako žáner: príbeh a diskurz, Postavy, Žáner v ohnisku interpretácií), v ktorých sa prelínajú teoretické úvahy o žánri ako kategórii filmovej teórie s konkrétnym analytickým alebo interpretačným pristupovaním k jednotlivým westernovým filmom. Tie dopĺňa rozsiahly apendix Martina Helebranta venovaný zbraniam (nielen) Divokého západu a filmového westernu. Výnimočnosť publikácie potvrdzuje aj unikátne výtvarné spracovanie jej obálky od Jozefa „Danglára“ Gertliho.

„Western vnímame ako americký epos,“ vysvetľuje Peter Michalovič a pokračuje: „Každý národ má epické rozprávanie o svojom zrode. Western je svojím spôsobom aj určitou mytológiou. Je schopný efektívnym spôsobom absorbovať reálne historické postavy, ktoré využíva v tvorbe svojskej mytológie, typickej pre americkú spoločnosť. Americkej kultúre trvalo veľmi dlho, kým začala reálne narábať so svojou históriou. Dovtedy to boli až grandiózne mýty a nás okrem iného zaujímal ten proces samotnej mýtizácie.“ Na viacerých obľúbených westernoch sa obaja autori napriek vlastným hodnotovým rebríčkom zhodli. „Je to určite napríklad Mackennovo zlato J. Leeho Thompsona, filmy Sama Peckinpaha, ktorého obdivujeme pre jeho radikalizáciu a výraznú revíziu westernu. Ďalej je to pomerne neznámy film Plazivý mesiac Roberta Mulligana alebo aj Hombre Martina Ritta s Paulom Newmanom. Z novších je to film Clinta Eastwooda Nezmieriteľní,“ uzatvára za oboch autorov Peter Michalovič. Zo slovenských filmov majú podľa neho westernovú štruktúru napríklad Noční jazdci Martina Hollého alebo Kapitán Dabač Paľa Bielika.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #knižná novinka #western #Slovenský filmový ústav