Keď smrti treba pomôcť

Na svet prichádzame bezmocní, zato s pomocou druhých ľudí, ktorí nám prestrihnú pupočnú šnúru. Na druhý svet odchádzame bezmocní. A často bez pomoci ľudí, ktorí by nás od tohto sveta dôstojne odstrihli. Talianska či skôr sardínska spisovateľka Michela Murgia (1972) za svoj tretí román získala viacero prestížnych literárnych cien. Témou jej rozprávania sa stala eutanázia, asistovaný odchod z tohto sveta tak, ako ho poznalo tradičné sardínske spoločenstvo.

15.12.2014 05:00
debata
Michela Murgia:
Accabadora Foto: Slovart
Michela Murgia Accabadora Michela Murgia: Accabadora

Názov románu Accabadora označuje ženu, ktorá smrti pomáha prevziať si človeka. Bonaria Urraia je krajčírka, ale aj accabadora. Je relatívne vážená a bohatá vdova, ale umenie rozpoznať smrť a otvoriť jej dvere nemá komu odovzdať. Až kým si nevyhliadne šesťročnú Máriu, štvrtú dcéru chudobnej matky, z ktorej si spraví svoju chovankyňu. Mária sa z chudobnej sardínskej rodiny dostáva do starostlivej opatery Bonarie, vyrastá u nej a jej nočné odchody k mŕtvym vníma ako súčasť života.

Autorka (a aktivistka bojujúca za väčšiu autonómiu Sardínie) Michela Murgia rozvíja svoj subtílny príbeh o dieťati vyrastajúcom v blízkosti smrti ako rozprávanie o živote malého vidieckeho spoločenstva na horúcej Sardínii, spoločenstva, v ktorom tradície samozrejme platia. Život a smrť sú len dve strany jednej mince nášho bytia.

Jednotlivé postavičky príbehu tvoria kaleidoskop typického spoločenstva pripútaného k pôde, olivám, viniču. Malá Mária od Bonarie naberá dobré spôsoby a pomaly zisťuje, že jej macocha má v spoločnosti rešpekt, aj keď celkom nevie prečo. Zatiaľ len vníma pohanské rituály, ktorým nerozumie, až kým sa jedného dňa nezistí, že jej Bonaria asistuje pri odchode z tohto sveta človeku, ktorý žiť mohol, ale nechcel.

Táto eutanázia rozhodne, že Mária prakticky uteká z domu, odchádza z ostrova, aby sa spamätala zo šoku, že práve jej najbližšia osoba je vlastne accabadorou, teda tou, ktorá pomáha smrti. Po dvoch rokoch a zážitkoch z veľkého sveta sa už ako mladá žena vracia za umierajúcou Bonariou, stará sa o ňu a uvedomuje si, že smrť je do veľkej miery aj zmierením s tým, ako sme žili. Sama pomáha svojej opatrovníčke umrieť, uvedomujúc si, že človek sa pre smrť musí rozhodnúť a odísť z tohto sveta by mal len vtedy, ak mu odpustíme.

Kontrast medzi dospievaním, spoznávaním života, prvými vášňami a intímnymi chvíľkami, ktoré Mária zažíva, a bezprostrednou blízkosťou smrti vykresľuje autorka v krehkej, chvejúcej sa atmosfére pripomínajúcej slnkom prežiarený vzduch počas horúceho dňa Sardínie. Postavy v tradičnom čiernom, domčeky vrhajúce spásonosný tieň, bublajúce vášne, gestá pomsty, popri tom skromne bohatá stredomorská kuchyňa či viera potkýnajúca sa o tradičné pohanské rituály. To všetko robí z románu Michely Murgie čitateľský zážitok, pri ktorom sa akoby zastavil čas. Aj keď sme v polovici minulého storočia, príbehy, ktoré sa tu odohrávajú, majú na svojich pleciach ľudia tisícročia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #recenzia #Michela Murgia #Accabadora