Kniha týždňa: Odhaliť sa, ale len sčasti

Štvrtý zväzok diela Alexandra Matušku (1910-1975) je upravené a mierne rozšírené vydanie pamätí významného literárneho kritika, ktoré prvýkrát vyšli v roku 1983 pod názvom Osobne a neosobne. V tomto zmysle ide o doplnkovú literatúru ku kritikovej tvorbe – rozhovory autobiografického rázu, na základe ktorých je možné nazrieť do Matuškovho literárnokritického zákulisia.

12.08.2015 07:05
debata
Alexander Matuška: Dielo IV (Osobne a neosobne) Foto: TATRAN
Alexander Matuška: Dielo IV (Osobne a neosobne) Alexander Matuška: Dielo IV (Osobne a neosobne)

Osobne a neosobne je pritom kľúčovou monografiou k pochopeniu kritika ako osobnosti, jeho ambícií a tvorivých východísk. Dopĺňa totiž viacero tzv. bielych miest, ktoré vznikajú pri čítaní aforistických a štylisticky náročných Matuškových kritík.

Autobiografická zložka má pochopiteľne isté obmedzenia – Matuška k vlastnému životu pristupuje selektívne, vyberá si tie momenty, ktoré považuje za ťažiskové. Osobne a neosobne je preto možné vnímať ako súčasť alebo zavŕšenie celoživotnej autorovej štylizácie. Pokiaľ sa odvoláme na jeho slová, že „literatúra je svet foriem a kritika tak isto”, tak sa jeho autobiografia javí ako premyslená forma sebaprezentácie. Ako zrelý kritik, literárnovedná autorita, laureát štátnych cien viackrát vyznamenaný v odbore a napokon i držiteľ titulu národného umelca (1969), mal Matuška potrebu dotvoriť si vlastný „obraz”, ktorý starostlivo konštruoval medzi riadkami svojej literárnokritic­kej praxe.

Isteže, Matuška sa chcel aj vtesnať do pomyselného vzorca literárneho kritika, ktorý považoval za správny. Erudovaný, zdržiavajúci sa mimo vlastnej komfortnej zóny v mene vyššej inštancie, resp. „služby kultúre”, veľkorysý v gestách a systematický v každodennej práci, držiaci si odstup od záležitostí malicherných – to je výsledný obraz, ktorý Matuška podáva vo svojich spomienkach.

V pohnutom dvadsiatom storočí

Zdá sa, že kľúčový význam malo preňho obdobie štúdií na Karlovej univerzite v Prahe (1928–1936). Rád sa k nemu totiž detailne vracia. Podrobnejšie sa pozastavuje aj pri svojom detstve, mladosti v Banskej Bystrici a pedagogickom pôsobení v Leviciach, Bratislave, Banskej Bystrici alebo Michalovciach – čiže pri obdobiach, ktoré sú na jeho intelektuálnej dráhe v zásade politicky neutrálne.

Tridsiate roky 20. storočia boli však v Matuškovom prípade poznačené príklonom k slovenskej ľavici (alebo k pokrokovej časti slovenskej intelektuálnej elity); v roku 1944 sa napokon zúčastnil na Slovenskom národnom povstaní. V tomto zmysle je zväzok Osobne a neosobne neúplnou biografiou slovenského intelektuála v pohnutom dvadsiatom storočí. Veľa otázok zostáva bez odpovedí – myslím tým napríklad čiastočnú rezignáciu na aktívne komentovanie literárneho diania po roku 1945.

Cieľom Matušku však nie je vyspovedať sa alebo skonfrontovať sa s dobou, ktorá predsa len musela poznačiť celú jeho literárnokritickú aktivitu, keďže rámcovala kultúrny život. Podľa rukopisných poznámok ku knihe Osobne a neosobne, ktoré zahŕňa tretia časť zväzku, je zrejmé, že „nezhovárať sa naširoko o veciach spoločenských a politických” bol autorov zámer. V tomto zmysle nejde o čistý biografizmus, ale o biografiu intelektuálne­ho rázu.

Čo by bolo, keby

Matuška rád spomína zdroje, inšpirácie a skúsenosti, ktoré mali formujúci vplyv na jeho estetické myslenie, vnímanie a prístup k literatúre. V tomto duchu je koncipovaná celá jeho výpoveď, ktorá je sama osebe svedectvom času, v ktorom vznikla (ide o rozhovory z obdobia normalizácie – možno aj odtiaľ pramení Matuškova nechuť vyjadrovať sa k politickej situácii).

Otázky, čo by bolo, keby sa Matuška dožil pádu režimu; aké by boli jeho odpovede a metóda spomínania; na ktoré životné momenty by bol položeny dôraz; alebo konkrétnejšie – čo cítil v stalinistických päťdesiatych rokoch, keď drvivá časť jeho ľavicových spolupútnikov z 30. rokov bola potrestaná režimom (Vladimír Clementis bol dokonca popravený), zostávajú na úrovni hypotéz.

Treba dodať, že po odpovediach na uvedené otázky už pátral Július Vanovič v knihe Chvála a skepsa z roku 2007, ktorý kládol pôvodné (v knihe nakoniec nezverejnené) otázky k pasážam v prvej časti zväzku. V konečnom dôsledku však skeptická interpretácia Vanoviča, hodnotiaca Matušku ako prívrženca komunistického režimu, bola pokusom konfrontovať sa s Matuškom ako so všeobecne nediskutabilnou literárnokritickou a literárnovednou autoritou.

Vidieť, že Matuška vlastný životný príbeh vnímal cez literatúru, t. j. cez texty, ktoré mu stihli niečo ponúknuť, alebo z ktorých ťažil pri vlastnej tvorbe. Asi preto načrtol hrubú čiaru medzi osobným a verejným.

Osou celého zväzku je dôraz na formujúci vplyv literatúry, ktorá sa pre Matušku stala prostriedkom nielen na získanie vedeckých titulov a cien, ale aj pilierom životnej skúsenosti. Ide o prístup literárneho kritika, ktorého literatúra (v prvom rade) intelektuálne živila. Azda preto od zdanlivo nepodstatných anekdot z prostredia Vlkanovej a Banskej Bystrice (kúpanie sa v Hrone, krádež otcovho tabaku a tak ďalej) sa Matuška vo svojich spomienkach dostáva k prvým čitateľským zážitkom. Osobne a neosobne je teda v prvom rade príbehom kritikovho (samo)vzdelávania sa. Alebo inak, je príbehom vnútornej premeny, ktorú Matuškovi zaručilo (samo)štúdium.

Medzi domovom a svetom

Vďaka vydanej spomienkovej knihe vieme, odkiaľ literárne Matuška vzišiel a v akej atmosfére sa formoval. Tieto poznatky sú kľúčové pri zoznamovaní sa s autorom, ktorý chcel Slovensko modernizovať, ktorý sa vo svojej tvorivej práci najčastejšie nachádzal „medzi domovom a svetom”.

Dobrá literatúra rozšírila jeho obzory a stala sa základom toho, ako Matuška vnímal vágnu kategóriu „svetových” alebo „európskych” umeleckých hodnôt a literárnych kvalít. Dodám len, že mladý Alexander Matuška si veľmi dobre pamätal ohromujúci a čiastočne aj skľučujúci dojem, ktorý v ňom – mladom chlapcovi zo slovenského malomesta – vzbudila medzivojnová veľkomestská Praha. Po absolvovaní gymnázia v Banskej Bystrici sa totiž hneď ocitol v Prahe, a to priamo v akademickom prostredí Filozofickej fakulty Karlovej univerzity. Kľúčovú mentálnu premenu, nadobúdanie schopností vidieť širšie než „domov”, sa snaží Matuška uchopiť práve v autobiografických rozhovoroch.

Na záver ešte stručne o forme, ktorú Matuška zvolil. Mladý Matuška sa najlepšie realizoval v polemike, zrelý zas v eseji. Esejisticky poňal aj vlastné spomienky, preto je Osobne a neosobne výpoveďou „pevnou a voľnou”, „uspôsobenou tak, aby sa mohla kedykoľvek prerušiť” (pokiaľ použijeme Matuškov spôsob vyjadrovania sa o eseji ako žánri).

Už samotný názov diela naznačuje nejasnosť Matuškových spomienok – nevieme presne určiť, ktoré pasáže sú „neosobné”, keďže dojem „osobného” vytvára text ako celok. Nezdá sa však, že ide o verbalizmus, z ktorého bol Matuška niekoľkokrát obvinený (naposledy v monografii Júliusa Pašteku o Jozefovi Felixovi, v ktorej autor píše o Matuškovom „vyhýbaní sa priamej odpovedi duchaplnými formuláciami“). Ide skôr o pokus uchopiť čo najlákavejšie a najpútavejšie vlastnú minulosť, ktorej presný výklad, vzhľadom na vyberavý charakter spomínania vôbec, je priam nemožný.

Alexander Matuška, Dielo IV, Tatran, Bratislava, 2014

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kniha #kniha týždňa #Tatran #Alexander Matuška #Osobne a neosobne #Dielo IV