Recenzia: Dievča vo vlaku stavia na hitchcockovskej atmosfére

Gwyneth Paltrow, Stephen King či Reese Witherspoon sú fanúšikmi britskej spisovateľky Pauly Hawkinsovej.

19.10.2015 09:00
32 Paula Hawkins 3x Foto:
Spisovateľka Paula Hawkins.

Pod pseudonymom Amy Silver napísala štyri romány pre ženy, no ako autorka sa v tomto žánri necítila komfortne a trápila ju finančná núdza. Dievča vo vlaku označila za svoju poslednú spisovateľskú šancu. Presedlala na psychologický triler a bola to lotéria. Hawkinsová stavila všetko a vyhrala jackpot.

Jej prvý triler v USA pôvodne vytlačili v počte 40-tisíc kópií, no zakrátko museli dotlačiť ďalšie kusy a čísla predajnosti prekročili hranicu troch miliónov. Kniha Dievča vo vlaku vyšla vo vydavateľstve Slovart v slovenskom preklade Patricka Franka.

Hrozba, blízkosť, rutina

Každodenné cestovanie ľudí za prácou bolo zdrojom inšpirácie a námetom pre britskú autorku žijúcu v Londýne. „Veľa ľudí jazdí do centra za prácou a mojou obľúbenou činnosťou, keď som cestovala vlakom, bolo sledovať domy pri trati,“ uviedla pre BBC spisovateľka. Jej hlavná hrdinka Rachel predstavuje bežnú ženu. Dochádza do práce, je úspešná, má milujúceho manžela, keď sa jej zrazu život obráti naruby a stáva sa z nej alkoholička utopená v problémoch. Na svoj pravidelný spoj však neprestala chodiť, aj napriek tomu, že ju z práce prepustili. Z bezpečia vlaku sleduje dianie v jednom dome. Pravidelne sa na terase objavuje zamilovaný pár, ktorý sa stáva pre Rachel centrom záujmu. Volá ich Jess a Jason a predstavujú všetko to, čo jej v živote chýba. „Má svoje problémy. Rozpadlo sa jej manželstvo, cíti sa veľmi osamelá a zúfalo túži nadviazať kontakt. Myslím si, že sa to stáva osamelým ľuďom, že si začnú predstavovať vzťahy, ktoré neexistujú,“ vysvetľuje Hawkinsová.

Autorka ťaží z bežnej situácie, do ktorej sa ľahko môže dostať azda každý. Napokon, čo ak vás niekto pozoruje denne pri svojej ceste do práce a zhromažďuje o vás informácie bez toho, aby ste o tom vedeli. Tento námet rozvinula svojsky. Knihu tvorí denníkové rozprávanie troch žien – Rachel, Anny a Megan. Tri pohľady na udalosti a čitateľ preskakuje medzi sympatiami, hrdinky spoznáva detailnejšie a aj veci, ktoré boli jasne biele alebo čierne, sa zrazu menia. Autorka tým demonštruje, ako veľmi záleží na uhle pohľadu.

Zasiahnuť autenticky

Bežná hovorová reč dodáva dielu autentickosť a pocit, že príbeh je skutočný. Autorka ponúka pohľad do života ženy alkoholičky. V krajných situáciách využíva expresívnejší jazyk, hoci je to skôr ojedinele, no Rachel a udalosti v jej živote ju na to priam nabádajú. Psychologický triler priťahuje Hawkinsovú atmosférou podozrení a paranoje, ktorú následne dokáže pretaviť do hry s vedomím čitateľa. „Išla som trochu po Hitchcockovom štýle atmosféry. Chcela som tam dať ten pocit paranoje, pochybovania o sebe samom, podozrenia,“ uviedla autorka v rozhovore pre Time. Využíva triky so stratou pamäti na vytvorenie zásadných pochybností. Práve poalkoholické výpadky spomienok Rachel otvorili autorke nové možnosti. „Veľa som čítala o výpadkoch pamäti. Myslím si, že je stále veľa vecí, ktoré o tom ešte nevieme. Je nejasné, prečo ich niektorí ľudia mávajú a niektorí nie,“ uviedla Paula Hawkinsová.

Práva na knihu Dievča vo vlaku už kúpila filmová spoločnosť DreamWorks. Snímku plánuje uviesť do kín na budúci rok. Vo filme sa objavia Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Jared Leto či Chris Evans.

Hodnotenie Pravdy:

• 4 hviezdičky z 5

Paula Hawkins: Dievča vo vlaku, Slovart, 2015 / preklad: Patrick Frank