Jana Štróblová je podľa kritikov autorka nie českého, ale európskeho významu. Minulý rok jej vyšla pozoruhodná kniha Úzkost na kost – údajne najsilnejšia básnická výpoveď 75-ročnej poetky, v ktorej vyjadruje až smrteľnú úzkosť z pokračujúcej devastácie a negácie základných ľudských a prírodných vlastností a hodnôt.
Štróblovej krajan Jiří Žáček už od svojho debutu v roku 1970 prekvapuje spevnosťou svojho verša aj tým, že azda nikdy nenapísal veselú báseň. Napriek tomu o ňom Ľubomír Feldek hovorí, že dokáže svojimi neveselými veršami rozdávať radosť.
Medzinárodný festival sa začal v nedeľu v Koncertnej sieni františkánskeho kláštora v Skalici ukážkami z tvorby poetiek Mariko Sumikuraovej a Noriko Mizusakiovej z Japonska, Tone H?dneb?vej z Nórska, Coriny Cooperovej z Rumunska, Beste Sakalliovej zo Severného Cypru, Slovenky Adriany Gulíškovej a švédskeho básnika Bengta Berga.
V pondelok sa program presťahuje do Bratislavy, v Univerzitnej knižnici bude najskôr seminár Poézia písaná ženou a večer vyvrcholí odovzdávaním Ceny Jána Smreka v Mozartovej sieni Rakúskeho veľvyslanectva. Laudáciá na ocenených prednesú Dana Podracká a Ľubomír Feldek.
V utorok je pre návštevníkov v čitárni Červený rak na Michalskej ulici v Bratislave prichystaný Večer poézie, v ktorého druhej polovici zaznie aj pásmo japonskej poézie a hudby. Mariko Sumikuraová a Noriko Mizusakiová nebudú len čítať svoje básne, ale porozprávajú aj o japonskej kultúre. Svoje sily spoja s interpretmi tradičnej japonskej hudby Yokom Kumazawom a Tarom Kishimotom.
Festival Jána Smreka bude pokračovať až do stredy čítačkami a besedami v Trnave a Pezinku.