Martin Ciel: Film a politika

Ideológia a propaganda v slovenskom filme 1939 - 1989: monografia skúma, ako a akými spôsobmi sa politika prejavovala v rôznych abnormálnych, neštandardných politicko-spoločenských situáciách a režimoch, ktoré existovali na Slovensku v rokoch 1939 až 1989, akým spôsobom propaganda politickú ideológiu verbalizovala či zobrazovala.

01.04.2017 05:00
debata
Martin Ciel: Film a politika

Propaganda sa tu chápe ako skrytá manipulácia s významami, so symbolmi alebo s emóciami s cieľom ovplyvniť adresáta a vyvolať konkrétne predstavy a asociácie smerujúce k súhlasu s ideologickým zámerom. Monografia metodicky dekonštruuje taktiky a stratégie vzniku základných modelov propagandy. Opisuje ich formálne štruktúry a pôsobenie v kinematografii hranej, ale v neposlednom rade aj v spravodajskom filme. S využitím analýzy niektorých príznačných významových motívov (uniforma, vlak…) sa sústreďuje na filmové zobrazenie ideológie a na jej referenčné pozadie. Pretože to, ako a prečo sa tvoria významy filmových znakov, je najvážnejšou otázku filmovej semiotiky. Aj preto, lebo analýzou vplyvu politiky na umenie sa dá o vlastnej minulosti dozvedieť prekvapujúco mnoho.

Filmový teoretik Martin Ciel (1963) pôsobil v Slovenskom filmovom ústave, je pedagógom na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Zaoberá sa semiotikou filmu a súčasnými filmovými teóriami aplikovateľnými na analýzu filmového diela. Teoretické štúdie publikoval v rôznych odborných časopisoch a v zborníkoch aj v zahraničí.

Vlna

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Martin Ciel #Film a politika