
Román Smrť prekliatych je literárnym debutom mladej spisovateľky a bývalej redaktorky Pravdy Kataríny Holetzovej a už po pár mesiacoch od uvedenia na knižný trh možno povedať, že máme do činenia – eufemisticky podané – s princeznou slovenského krimi.
Holetzová situovala svoj príbeh do netradičného a neokukaného prostredia slovenskej dediny. Obec Terovce sa nachádza kdesi na „kraji sveta“ na slovensko-českých hraniciach a nie je to dedina idylická. Ani krása okolitých kopcov a divoký, takmer mystický duch tamojšej prírody jej neodníma charakteristickú pečiatku malomeštiactva.
Vyšetroval René Juhász prichádza na miestnu krajskú kriminálku skôr za trest ako za odmenu a hneď od nástupu je jasné, že žiadna oslava sa konať nebude. Do kolektívu sa nezaradí najšťastnejším spôsobom a prezývka Orange, odkazujúca na jeho nepríťažlivý zjav, je len poslednou čerešničkou. Juhász je zaujímavým typom hrdinu – nesmelý, zakomplexovaný, samotársky človek, ktorému chýba odvaha aj ambície. A predsa, keď sa dozvedá o záhadnom uhorení istej Ivety, sestry bohatého terovského podnikateľa, do prípadu sa zahryzne ako pes. Napriek tomu, že jeho kolegovia by úmrtie najradšej ihneď uzavreli a založili do spisov, Juhászov stopársky čuch hľadá stále nové súvislosti, ktoré iba potvrdzuje séria nasledujúcich vrážd. Zakrátko po Ivete, žene pochybných mravov a minulosti, sa vyšetrovatelia opäť vracajú do Teroviec, aby objasnili zabitie jej brata, bohatého podnikateľa Jara Krasňana, ktorý chcel nad obcou vystavať moderné lyžiarske stredisko.
Veľmi šikovne vystavaný príbeh dopĺňa zápletka v podobe slovanskej mytológie, ktorej symboly Juhász nachádza všade naokolo. Vyryté na stromoch, pretrvávajúce v mysliach miestnych obyvateľov i v knihe, ktorá sa mu podivnou zhodou okolností dostáva do rúk. Okolo rozvetveného prípadu sa vynárajú mnohé otázky a jedine Juhász je presvedčený o tom, že vedú k rovnakej odpovedi. Je ňou pohanský spolok s prepojením na vysokú politiku. Alebo treba hľadať kľúč v nevraživosti a závistlivosti miestnych obyvateľov a ich urputnom snažení zachovať pôvodný ráz svojej obce?
Katarína Holetzová ponecháva rozuzlenia do poslednej chvíle zastrené. Jej štýl voľne nadväzuje na tradíciu klasických detektívnych románov, ktoré reprezentujú autori ako Agatha Christie či Arthur Conan Doyle. Dobre vystavaný koncept a údernosť jednotlivých kapitol vhodne dopĺňa autorkina znalosť policajného prostredia – prostredia, v ktorom sama vyrastala. Táto zdanlivo „nepodstatná“ skutočnosť je pre román kľúčová a dodáva mu uveriteľnosť a nadštandardnú autenticitu. Spolu so schopnosťou tvoriť živé a prirodzené dialógy a vycítiť adekvátne tempo a počet postáv, ktoré je čitateľ schopný stráviť a zapamätať si, sa kniha Smrť prekliatych zaraďuje medzi vydarené literárne počiny. Katarína Holetzová si ako debutantka nasadila latku vysoko – verme, že ju bude naďalej zvyšovať.
Katarína Holetzová: Smrť prekliatych
Marenčin PT, 2016