Zlaté jablko si odniesla aj Daniela Olejníková

Najvyššie ocenenie Grand Prix získal na Bienále Bratislava mladý holandský výtvarník Ludwig Volbeda za ilustrácie ku knihe Vtáky.

08.09.2017 17:30
debata

„Spájajú epický spôsob rozprávania príbehu s imaginatívnym obrazovým jazykom. Originálnym spôsobom kombinuje tradičné ilustrátorské techniky, čím získava ilustrácia nový výraz. Výsledok je imaginatívny snový výtvarný svet, ktorý spolu s textom vytvára jednoliaty príbeh,“ zdôvodnila medzinárodná porota svoje rozhodnutie. Výsledky prestížnej súťaže vyhlásili v piatok podvečer počas slávnostného otvorenia 26. ročníka festivalu, ktorý vyzdvihol nenápadný výtvarný žáner na piedestál najvyššieho umenia.

„Bienále neustále dvíha a stimuluje kvalitu nekomerčnej ilustrácie a obrázkovej knihy pre deti po celom svete. Je strážcom umeleckej kvality ilustrácie a zároveň bariérou proti všakovakým ,mickeymousom' a svetielkujúcim ,barbinkám',“ hovorí generálna komisárka BIB Zuzana Jarošová. O ceny tentoraz súťažilo rekordných 373 ilustrátorov zo 49 štátov, ktorí do boja o vavríny zaslali 2 657 originálov ilustrácií, čo dotvárali príbehy 488 kníh.

Pred dvoma rokmi sa všetkých päť Zlatých jabĺk rozkotúľalo do sveta. Tentoraz zostalo jedno na Slovensku. Prevzala si ho Daniela Olejníková, jedna z najvýraznejších osobností súčasnej slovenskej knižnej ilustrácie, za výtvarné dotvorenie kníh Hávedník a Útek. „Predstavuje sa sviežim ilustrátorským jazykom, s digitálnym médiom pracuje veľmi citlivo. Napriek vysokému stupňu abstrakcie si jej ilustrácie zachovávajú epickosť. Dôraz kladie na súlad všetkých knižných prvkov – ilustrácie, dizajnu a typografie,“ skonštatovala porota.

Daniela Olejníková, Slovensko: Útek
Daniela Olejníková: Útek Daniela Olejníková, Slovensko: Útek

Modernou interpretáciou tradičných iránskych motívov aj poeticky citlivým a graficky silným obrazovým jazykom v knihe Bol som jeleň zabodoval v súťaži iránsky výtvarník Narges Mohamadi. Tretie Zlaté jablko uletelo až do Japonska. Pre knihu Púpava dokázal z bežnej rastliny vytvoriť krásny estetický obraz, sprítomňujúci jemnou farebnou paletou poéziu života. Adresátom ďalšieho „jabĺčka“ bol juhokórejský výtvarník Ji-min Kim. V hravom geometrickom labyrinte ponúka čiernobielymi ilustráciami čitateľovi hru na skrývačku. Dobrodružstvo objavovania ohlasuje napokon aj jej názov Schovávačka. Posledné Zlaté jablko si odniesla Ana Desnistkaya za ilustrácie ku knihe Starý ruský dom o storočnej rodinnej histórii. Odborníkov oslovila citom presvietenými scénami, ktoré sú plné realistických detailov.

Názory detskej poroty sa s pohľadom teoretikov, kritikov a výtvarníkov aj tentoraz rozišli. Svojou cenou vyznamenalo šesť školákov vo veku od osem do štrnásť rokov Petra Uchnára a jeho ilustrácie knihy Bojnickí Búbeli.

Cena detskej poroty: Peter Uchnár
Cena detskej poroty: Peter Uchnár Cena detskej poroty: Peter Uchnár

„Do novej polstoročnice vstupuje BIB v nových priestoroch,“ pripomína Zuzana Jarošová. Všetky súťažiace originály sú tentoraz vystavené v Slovenskom národnom múzeu na Vajanského nábreží. „Bienále ilustrácií Bratislava však nie je len súťaž, ale aj festival ilustračného umenia. Množstvo sprievodných výstav v ďalších galerijných priestoroch,“ dodáva generálna komisárka BIB.

Výsledky medzinárodnej súťaže 26. ročníka BIB

Grand Prix:

  • Ludwig Volbeda, Holandsko: Vtáky
Ludwig Volbeda, Holandsko: Vtáky
Ludwig Volbeda, Holandsko: Vtáky Ludwig Volbeda, Holandsko: Vtáky

Zlaté jablko

  • Maki Arai, Japonsko: Púpava
  • Ana Desnitskaya, Rusko: Starý ruský dom
  • Ji-min Kim, Južná Kórea: Schovávačka
  • Narges Mohamadi, Irán: Bol som jeleň
  • Daniela Olejníková, Slovensko: Hávedník, Útek
Daniela Olejníková, Slovensko: Hávedník
Daniela Olejníková, Slovensko: Hávedník, Útek Daniela Olejníková, Slovensko: Hávedník

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #daniela olejníková #Grand Prix #Bienále Bratislava