Kniha, čo pripomína vzácny šperk

, 05.12.2017 12:00

"Na skle je fascinujúce to, že hmotne existuje, ale opticky nemusí, lebo ho prehliadnete ako vzduch," vravieval Askold Žáčko.

Na skle je fascinujúce to, že hmotne existuje, ale opticky nemusí, lebo ho prehliadnete ako vzduch," vravieval Askold Žáčko. Výtvarník, ktorý podľahol alchýmii krehkého a zároveň pevnému materiálu. A dokázal s ním úžasne čarovať. S jeho priezračnosťou i žiarivými akordmi farieb, s čistotou jednoduchých geometrických tvarov i „barokovými“ krivkami.

Askold Žáčko: Kráľ I., 1990
Askold Žáčko: Kráľ I., 1990 Autor: archív

Zo skla tvoril permanentne hľadajúci autor sochy provokujúce myslenie a zároveň lahodiace oku. Jeho dizajnové „kúsky“ hýrili nápaditosťou i hravosťou. Ako originálny šperkár dokázal zo skla a kovu vyčariť malé zázraky. Ale tiež magické objekty pre reprezentatívne interiéry.

„Bol typom neobyčajne univerzálneho tvorcu s veľkou šírkou záujmov: bol sochárom, dizajnérom i architektom v jednej osobe,“ píše Katarína Bajcurová v monografii venovanej umelcovi, ktorému osud nadelil sotva päťdesiatjeden rokov. Je to už dvadsať rokov, čo nečakane zavŕšil pozemskú púť. „Bol vizionár a praktik, dokázal vidieť ,za roh' vývoja disciplíny, predpovedať nové technologické možnosti uplatnenia skla v budúcnosti, zároveň bol brilantným ,remeselníkom', ktorý vlastnoručne ovládal jeho finesy,“ pokračuje historička a teoretička umenia. V jeho talente a dielach sa podľa nej stretli tri cnosti – exaktnosť vedca, praktickosť remeselníka a múzickosť tvorcu, čo dodnes nie je bežné spojenie.

„Prečo sklo? Sklo totiž svojimi optickými vlastnosťami – svojou priezračnosťou, priestupnosťou, krehkosťou, chladom i teplom – v prijímaní a vylučovaní všetkého – v premenách a zachovávaní skutočnosti okolo seba – uchvacuje ľudské oko a cez oko myseľ a cit. Azda žiadny iný materiál nedokáže prijať, stvárniť a ponechať v sebe taký čistý estetický zážitok. Metaforicky – transparencia duše,“ zachytil Askold Žáčko v úvahe, ktorej citát svieti na jednej z prvých strán reprezentatívnej publikácie.

Svet poznal jeho tvorbu lepšie ako domáce publikum, hoci v krátkej histórii umeleckého sklárskeho výtvarníctva na Slovensku písal jej významné kapitoly. „Keď sme v rokoch 1987 – 1989 pripravovali výstavu československých majstrovských diel zo zbierok našich múzeí pre Musée des Arts Décoratifs v Paríži, bol ako jediný slovenský sklár do tejto významnej prehliadky zaradený Askold Žáčko,“ uvádza vo svojom texte Sylvia Petrová a pokračuje: „V tej dobe bol vedúcou sklárskou osobnosťou, ktorá si získala rešpekt doma aj v zahraničí. Oceňovali ho poprední kurátori v Európe a Severnej Amerike a nakoniec i v Japonsku, keď v 90. rokoch zvíťazil vo svetovej súťaži plastiky v Kanazawe.“

Nečakane a predčasne uzavreté dielo umeleckého sklára nasvecuje reprezentatívna publikácia optikou času, ktorý práve žijeme. Ako populárne videoklipy invenčne a dynamicky prepája viacero uhlov pohľadu, nechýba nadhľad ani odstup, cituje umelcove myšlienky i vyznania a rozpráva nielen slovom, ale najmä obrazmi. Stáva sa teda zároveň jedinečnou galériou sklárskeho výtvarníka, ktorého domáca scéna počas jeho života nedokázala náležite oceniť.

„Príbeh Askolda Žáčka pripomína scenár dobrého filmu: až koniec všetko logicky vysvetlí, kaleidoskop vzájomne nesúvisiacich motívov sa zrazu poskladá v zrozumiteľný celok. Žáčkova umelecká cesta sa totiž vôbec nevyhýbala krajnostiam, naopak, vyhľadávala ich: keď geometria, tak na hranici jej možností, keď farba, tak čo najžiarivejšia, keď lyrika, tak až na pomedzí sentimentu,“ pripomína kunsthistorik a teoretik Ján Abelovský.

Monografia Askold Žáčko je ako vybrúsený šperk, ktorý môže byť ozdobou knižnice nielen milovníkov výtvarného umenia. Pri jej listovaní je neustále čo objavovať i obdivovať. Rozširuje obzory poznania a fascinuje dielami originálneho umelca, ktorý upísal svoj život sklu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Askold Žáčko
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk