Básnika a spisovateľa, obvykle uvádzaného ako člen tzv. beat generation (generácie beatnikov), kritici niekedy zámerne spomedzi beatnikov vyčleňujú – vraj je v porovnaní s nimi priveľmi politicky angažovaný. Bol to však práve Ferlinghetti, ktorý ako majiteľ kníhkupectva City Lights ako prvý uverejnil legendárnu zbierku Vytie (Howl) Allena Ginsberga, za čo ho uväznili.
S beatnikmi ho spája najmä to, že sa opovažoval publikovať ich rebelantské diela, často zamerané proti zahraničnej politike USA, sám sa za beatnického básnika neoznačuje. Jeho mottom sú slová vlastnej básne zo zbierky Poézia ako umenie vzbury: „Ak chceš byť básnikom, stvor diela, čo odpovedia na výzvy v časoch apokalypsy, hoci by to aj znelo apokalypticky.“
Kniha Malý chlapec je spomienkový kaleidoskop vlastného života, zároveň však dejinami 20. storočia, ktorého etapami Ferlinghetti prechádzal nie len ako pasívny pozorovateľ. Z korešpondencie s Allenom Ginsbergom vyplývajú jednak vzájomné rozdiely, ale aj to, čo Ferlinghettiho s beatnikmi spájalo. A vzhľadom na to, že za svoj dlhý život bol Lawrence Ferlinghetti, u nás známy najmä výberom poézie pod názvom Smutná nahá jazdkyňa, skoro všetkým – chudobnou sirotou, ikonou San Francisca, vojakom v druhej svetovej vojne, pacifistom, aktivistom zanieteným pre socializmus, vydavateľom aj literátom – obsiahne spomienková kniha Malý chlapec všetko dôležité, čím západná spoločnosť prešla za storočie.