…A čo je horšie, považovali ma za humanistu
Hlavný hrdina Daniel je povolaním komik, ktorý nehorázne zbohatol na svojom pozorovacom talente, ktorý pretavil do svojich kontroverzných skečov. "Bol som skutočný profesionál: len trošku preceňovaný. Nebol som jediný,“ hovorí o sebe v spomienkach. "…A čo je horšie, považovali ma za humanistu, síce za dosť drsného humanistu, ale aj tak za humanistu… mal som povesť ľavičiara a obrancu ľudských práv. Ja a ľavičiar? …Jediným ľavicovým obsahom, ktorý vtedy zostal, bol antirasizmus, či skôr antibiely rasizmus.“
V umení boli vítané všetky podoby krutosti, cynického egoizmu alebo násilia – niektoré témy ako otcovražda alebo kanibalizmus boli top
Aby sme mali predstavu o Danielovej tvorbe, prvý skeč nazvaný Súboj maličkých predstavoval Arabov – premenovaných na "Alahovu zberbu“ – židov – opisovaných ako "obrezané vši“ – a dokonca aj pár libanonských kresťanov so smiešnou prezývkou "filcky z Máriinej šušky“. Do svojich skečov zakomponoval aj vtipy typu Ako sa volá tuk okolo vagíny? Žena. V umení boli vítané všetky podoby krutosti, cynického egoizmu alebo násilia – niektoré témy ako otcovražda alebo kanibalizmus boli top, dodáva, keď popisuje svoju umeleckú dráhu. Daniel je politicky nekorektný, ironický a miestami aj vtipný, húževnato rúca všetky tabu, rozčuľovalo ho aj pobúrenie incestom v čase už tak veľmi rozšírených prezervatívov. Daniel mal úspech. A predsa sa za jeho nehoráznym cynizmom skrýva obyčajná ľudská túžba, čo sa mení na túžbu po túžbe.
Mladosť, krása, sila: kritériá fyzickej lásky sú presne také isté ako kritériá nacizmu
Aký bol svet, ako ho videl Daniel v románe Michela Houellebecqa? Ústrednou témou sa stalo starnutie a osamelosť: v modernom svete ste mohli byť swinger, bi, trans, zoofil, SM, ale bolo zakázané byť starý. Storočia mužského plánu zbaviť sexualitu akejkoľvek citovej konotácie a jej pretavenie na čistú zábavu sa v tejto generácii konečne naplnili, dosiahli cieľ, nikdy v živote nespoznajú lásku. Boli slobodní.
Čo sa týka Daniela, žien v jeho živote nebolo vraj veľa, niečo medzi 50 a 100, no tie, na ktorých mu záležalo, boli dve: jedna nemala až tak veľmi rada sex a druhá, mladšia, nemala zasa rada lásku. A tak sa Daniel ťažko vyrovnáva so svojím starnúcim telom a prchajúcou mužnosťou. "Mladosť, krása, sila: kritériá fyzickej lásky sú presne také isté ako kritériá nacizmu. Skrátka, bol som v riti,“ konštatuje starnúci komik.
Čítajte aj Houellebecqova výpoveď o stave sveta a človekaDo celkového marazmu prichádza absurdná sekta elohimitánov s neodolateľnou ponukou, ktorou napokon porazí všetky veľké náboženstvá: s prísľubom večného života tu, na zemi a v rovnakej telesnej schránke. Kto by takej predstave odolal? Vďaka zachovanej DNA prežije aj Daniel, no celkom inak, ako nové náboženstvo sľubovalo. Tak trocha filozofické sc-fi, no s veľmi reálnym obrazom úpadku v časoch, keď sa ľudia prestali smiať aj plakať.
Čítajte aj Michel Houellebecq bráni práva kráv a dobrých gazdovOd začiatku románu je jasné, že sa odohráva na sklonku ľudských dejín, tesne pred zánikom sveta, ako ho poznáme dnes. Zo starnúceho komika Daniela sa stáva Daniel s poradovým číslom 1 a jeho príbeh prekladajú komentáre jeho nasledovníkov, Daniela24 aj Daniela25. "Potomkovia“ alebo skôr kópie ukazujú, ako môže vyzerať život "potom“. Klonovaní neoľudia žijú v osamení, v línii Danielov im spoločnosť robí jediná živá bytosť – klonovaný pes, sú zatvorení za elektrickým plotom, oddelení od vonkajšieho sveta, v ktorom sa pozostatky ľudských divochov snažia o prežitie návratom k pravekému ohňu.
Napriek všetkému, čo môžeme v dnešnom svete nájsť, nám Houellebecq ukazuje, o čo všetko môžeme ešte prísť
Neoľudia nepoznajú lásku ani žiaľ, nemajú túžby, len pohodlný, premýšľavý, no neradostný život, v ktorom čakajú na príchod spasiteľov – Budúcich. Daniel24 aj Daniel25 sa snažia svojho ľudského predchodcu pochopiť a ten posledný dokonca podľahne zvedavosti, opustí svoju bezpečnú rezidenciu a vyberie sa do neznáma, hľadať skutočný život. Pretože napriek všetkému, čo môžeme v dnešnom svete nájsť, nám Houellebecq ukazuje, o čo všetko môžeme ešte prísť. Možnosť ostrova znamená život a lásku, hoci len na okamih.