Recenzia: Hawkinsovej novinka Pomalý oheň zhltne viac

Známa autorka kriminálnych príbehov Paula Hawkinsová napísala novú knihu Pomalý oheň (Slovart), ktorú z angličtiny preložil Michal Jedinák. Po bestselleri Dievča vo vlaku a ďalšom úspešnom detektívnom románe Do vody prichádza Hawkinsová s príbehom, ktorý sa rozhára ako oheň.

06.01.2022 18:00
hawk Foto:
Paula Hawkinsová, autorka knihy Dievča vo vlaku, má novinku Pomalý oheň a čitateľov opäť nesklame.

Nie je to veľký požiar, čo vzbĺkne a razom všetko ožiari. Tento plameň sa skrýva v pahrebe, ktorá čaká na rozdúchanie. Dym mnohým štípe oči, ale zatiaľ sa nič nedeje. Až jedného dňa sa nájde v obytnom člne kotviacom na londýnskom kanáli mŕtvy mladý muž. Objavila ho susedka, bizarná postava z vedľajšieho člna, ktorá pripomína hobita. Je osamelá, nepôvabná a z minulosti si nesie ťažké bremeno. Tak to majú všetky osoby, ktoré postupne do príbehu vstupujú.

6321ASK Pomaly ohen

Dej sa odohráva v mestskej štvrti, ktorej mapka je zverejnená na začiatku knihy. Čitateľ vidí, kto kde býva, ako jednotlivé postavy, ktoré súvisia s vraždou, aj blízko seba žijú. Bývajú v člnoch, v starých vilách alebo aj v činžiaku. Paula Hawkinsová sa stala obľúbenou aj vďaka tomu, že jej príbehy sú síce zo súčasnosti, ale je v nich aj atmosféra tradičného Anglicka. Autorka zavedie čitateľa do ich súkromia, do ich príbytkov, tajných skrýš a tajných myšlienok. Zo spleti informácií, ktoré v texte poskytne, sa pozvoľna skladá pôdorys zločinu. Ukazuje sa, čo kto komu zlého urobil, na čo sa nedá zabudnúť a ako všetko so všetkým súvisí.

Podobne je to možno aj v iných detektívkach, ale Paula Hawkinsová má ambíciu všetkých autorov tromfnúť a prísť s niečím, o čom ešte nikto nepísal, čo ešte neusvedčilo žiadneho vraha. Azda môžeme prezradiť, že sú to dôkazy aj z oblasti kresleného komiksu alebo z kategórie plagiátorstva. Aspoň čitatelia zbystria pozornosť, keď prídu k týmto pasážam. Treba si totiž všímať každý detail. Text je dosť náročný a nie je ľahké dopredu hádať, kto je vrah, ako to čitatelia kriminálok radi robia.

Zvrtla dej

Hawkinsová skomplikovala aj metódu rozvíjania zločineckej situácie. Spojila totiž dva paralelné príbehy, ktoré zdanlivo vôbec spolu nesúvisia, ale pomaly sa k sebe blížia, aby sa ich plamienky spojili do veľkého ohňa. V poslednej fáze sa prekvapujúco preskupia aj vlastnosti: z možných obetí sa stávajú útočníci, z nepriateľov spojenci. Skrátka, autorka sa s príbehom pohrala a podarilo sa jej niekoľkokrát zvrtnúť dej.

kniha V-tieni-einsteina Čítajte viac Do nového roku novú knihu! Vyskúšajte pár tipov Pravdy

K jej špecialitám patria aj rôzne zaujímavé drobnosti zo skutočného života, ktoré vkladá do svojho rozprávania, čím zvýši jeho hodnovernosť a pútavosť. Tu napríklad v súvislosti s prípadom, ktorý sleduje, zmieni spisovateľa Normana Mailera, autora svetového bestselleru Nahí a mŕtvi, ktorý kedysi na večierku takmer smrteľne dobodal svoju druhú manželku Adele. Rôzne poznámky aj tohto druhu slúžia Hawkinsovej na akési „poľudštenie“ zločinu, ktorý nepáchajú iba monštrá, ale aj nešťastní a nevyrovnaní ľudia.

Je láska smrtonosná?

Hoci sú postavy v románe Pomalý oheň dosť odlišné – od už spomínanej hobitky Miriam cez „uletené“ dievča z práčovne Lauru, navonok dôstojné mladšie i staršie dámy zo strednej vrstvy po úspešného spisovateľa Thea a skupinku policajtov – nie je ľahké sa v nich vyznať. Množia sa mená aj prezývky. Román má vyše 300 strán a dej je naozaj nabitý udalosťami. Najlepšie je čítať jedným dychom, aby čitateľ nepozabúdal, kto je kto. Možno by sa zišla podobná mapka, akou autorka priblížila dejisko zločinu, akási orientačná galéria postáv. To by však v dnešných časoch možno aj čitateľov urážalo – každý chce vystačiť so svojou predstavivosťou, a najmä – autorka si iste verí, že postačia jej slová.

peter jAROŠ Čítajte viac Peter Jaroš: Som Európan až do špiku kostí

A má pravdu. Je nimi schopná stvoriť celé štvrte, les, ktorým beží prenasledované dievča, aj vodný kanál s vlečnou cestou, po ktorej sa ponevierajú zdanliví aj skutoční vrahovia. Kým prvú knihu Dievča vo vlaku napísala (vymaľovala) Hawkinsová akoby jedným ťahom, tento text je pôsobivou mozaikou. Jej ornament zaujme a bude rezonovať ďalej úvahami v prebudenej mysli čitateľa: Čo sa to vlastne stalo? Kedy chce nevinný brať vinu na seba? Kto má právo na pomstu? Je láska aj smrtonosná?

Hawkinsová zvolila ako motto knihy citát z pera mladej americkej poetky, držiteľky Ceny Walta Whitmana, Emily Skaja: „…niektorých z nás stvoril ako supy a ostatní sme len to, nad čím krúžia.“ Román však akoby s tým polemizoval. Supom sa môže stať každý.

Viac na túto tému: #Slovart #Dievča vo vlaku #Paula Hawkins