Do Amsterdamu za pointou, s večne prítomnou minulosťou

Anglický spisovateľ Ian McEwan patrí medzi tých autorov, ktorých meno je istotou, že si čitateľ jeho knihy vychutná. Je oceňovaným a rešpektovaným spisovateľom, ktorý to vie – vie ako postaviť príbeh, dráždivé témy, nejednoznačné charaktery, vyhrotené situácie plné zvratov, napätia a strohého humoru prešpikovaného cynizmom. Tým všetkým sa vyznačuje aj jeho útly román Amsterdam, za ktorý získal McEwan v roku 1998 prestížnu Bookerovu cenu, v tomto období ju v preklade Ladislava Šenkyříka prináša české vydavateľstvo Odeon.

31.08.2012 08:00
vik-anotka EWAN Ian McEwan  Amsterdam Foto:
Ian McEwan: Amsterdam
debata

Príbeh sa začína na pohrebe Molly Laneovej – divokej, neskrotnej, podmaňujúcej femme fatale. V krematóriu sa stretnú dvaja priatelia, jej bývalí milenci. Hudobný skladateľ Clive Linley a šéfredaktor denníka Vernon Halliday. Len ťažko sa zmierujú so skutočnosťou konca, láska k Molly zostáva živá a veľmi intenzívna. Aj preto sa rozhodnú uzavrieť dohodu, ktorá im má pomôcť v najhoršom. Strach zo smrti ich dovedie až do Amsterdamu. To ich spája, no všetko ostatné ich rozdeľuje. Obaja navyše spáchajú nezávisle od seba nemorálny čin, za čo sa dokážu navzájom zatratiť.

Clive odsúdi Vernona za to, že sa rozhodol publikovať Mollyine fotografie s jej iným bývalým milencom, ministrom zahraničných vecí len preto, aby ho skompromitoval a znemožnil mu tak postup v jeho politickej kariére, ale najmä aby zabezpečil novinám vyšší náklad. Následne Vernon odsúdi Clivea, pretože kvôli svojej posadnutosti tvorbou novej symfónie a vlastnej geniality nepomohol napadnutej žene. Príbeh v napätí graduje. Dychtivej atmosfére plnej hudby dominujú skvelo napísané dialógy, v ktorých sa spája pravda s odhalením.

McEwan netrvá na sympatii k hlavným hrdinom. Nie sú to žiadne kladné postavy. Neprikrášľuje, necháva ich vykúpať sa vo vlastnej, krutej šťave. Všetci štyria – Clive, Vernon, minister Garmony a vplyvný manžel George, ktorému Molly v závere života patrila – sú „kriváci“. Na povrch vystupuje stále prítomná, aj keď už mŕtva Molly. Je dôkazom toho, že hoci je minulosť už za nami, ale nech bola akákoľvek, stále nás ovplyvňuje.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba