Francúzska vláda čelí kritike kvôli šteklivému románu ministra financií

Na francúzsku vládu sa zniesla ďalšia kritika, že nepočúva svojich občanov, tentoraz kvôli explicitnej sexuálnej scéne v novom románe ministra financií Bruna Le Mairea. Správu priniesol denník The Guardian. Šteklivá pasáž v knihe s názvom Fugue Américaine (Americká fuga) vyvolala posmech aj pobúrenie opozície, a protestujúcich proti dôchodkovej reforme inšpirovala k vytvoreniu protivládnych hesiel a graffiti.

03.05.2023 16:00
bruno la maire Foto:
Francúzsky minister financií a autor knihy Fugue Américaine Bruno Le Maire.

Román bol zverejnený niekoľko hodín predtým, ako ratingová agentúra Fitch minulý týždeň znížila hodnotenie úverovej spoľahlivosti krajiny. To prispelo k obvineniam ľavicových strán, že sa Le Maire napísaním románu snaží odviesť pozornosť od ekonomiky a inflácie.

Dielo je vymysleným príbehom klaviristu Vladimira Horowitza, rozprávaným prostredníctvom dvoch bratov, ktorí cestujú na Kubu, aby sa zúčastnili jeho koncertu. Je to ale sexuálna scéna z 11. kapitoly, ktorá k sebe pritiahla pozornosť a prinútila satiriky aj protestujúcich k zosmiešňovaniu Le Mairea.

Stanica France Info uviedla, že milostná scéna, ktorá sa týka postavy Júlie, bola prijatá s „výsmechom a ohromením“. Francúzske vydanie denníka Huffington Post vydalo článok s titulkom „Bruno Le Maire napísal o ritnom otvore a nikto na to nebol pripravený“. Juliino vyhlásenie: „Nikdy som nebola taká roztiahnutá“ sa zase stalo predmetom protivládnych nápisov a graffiti na prvomájových demonštráciách po celom Francúzsku. Satirička a komička Sophia Aramová sexuálnu scénu nahlas predčítala na jednej z najpopulárnejších francúzskych rozhlasových staníc. Historik Olivier Varlan zase na twitteri žartoval, že by vláda mala zriadiť psychologickú linku pre ľudí, ktorí na kapitolu narazili náhodou.

kniha francuzsko

Minister práce Olivier Dussopt priznal, že román nečítal, ale bránil právo svojho kolegu na napísanie knihy. „Ukazuje to, že za obleky ministrov sa skrývajú city,“ povedal Dussopt. Dodal, že si neskôr šteklivú scénu prečítal a vyvolala v ňom úsmev.

Le Maire vysvetlil, že písanie je jeho koníčkom, a dodal, že je to aj jeho spôsob, ako nájsť „osobnú rovnováhu“ v živote. „Niektorí ľudia sa venujú zahradničení alebo chodia na túry, ja píšem,“ uviedol. Neskôr povedal, že píše cez prázdniny, cez víkendy, alebo keď sa mu podarí vstať o piatej ráno. Le Maire, ktorý je od roku 2017 ministrom financií, vydal za svojho pôsobenia v úrade päť kníh. V memoároch z roku 2004 o svojom pôsobení v úlohe politického poradcu vtedajšieho ministra zahraničia Dominiqua de Villepina tiež vzbudil rozruch, keď napísal, že sa jeho manželka počas výletu do Benátok dotýkala jeho penisu. Ľavicový denník Libération spočítal, že Le Maire od svojho nástupu do funkcie publikoval viac slov ako jeho blízky priateľ, kontroverzný spisovateľ Michel Houellebecq, za rovnaké obdobie.

Britain Platinum Jubilee Čítajte viac Aké piesne skladali o kráľovnej? Kritika, nadávky aj obdiv

Najnovšia kontroverzia prichádza po tom, čo francúzska štátna tajomníčka pre sociálnu ekonomiku Marlène Schiappaová pózovala pre Playboy v čase vrcholiacich demonštrácií proti Macronovmu zákonu o dôchodkoch. Premiérka Élisabeth Borneová ju potom povedala, že to bolo v súčasnej dobe nevhodné.

Viac na túto tému: #Francúzsko #protest