Zlomocná a Ohnivák
Tom Hanks má so svetom filmovej a televíznej tvorby bohaté skúsenosti, a to nielen ako herec, ale aj ako producent. Podieľal sa napríklad na dokumentárnych minisériách, ktoré mapovali jednotlivé historické dekády od 60. rokov až po súčasnosť.
Vo svojej novej knihe sprevádza čitateľa komplikovaným procesom vzniku filmu, od jeho námetu (ktorému venuje špecifickú pozornosť) cez obsadenie vhodných hercov až po presný rozvrh natáčacích dní, katering, riešenie nečakaných komplikácií a postprodukciu.
Režisér Bill Johnson sa pustil do natáčania superhrdinského filmu, ktorý bude súčasťou už rozbehnutej a veľmi populárnej frančízy. Niečo na spôsob Avengerov.
Ako námet mu poslúžil starý komiks o Ohnivákovi – tajomnom vojakovi s plameňometom. Do príbehu o Zlomocnej, superhrdinke, ktorá nedokáže spať, sa rozhodne zakomponovať aj Ohniváka a vytvoriť z toho čosi jedinečné.
Medzitým autor čitateľa oboznamuje s tým, ako komiks vlastne vznikol. Nakreslil ho Robby alias TREV-VORR, ktorého inšpirovala nečakaná návšteva strýka v čase, keď mal len päť rokov. Stretnutie s ním, hoci krátke, v ňom navždy zachovalo hlbokú spomienku, ktorú ako dospelý zvečnil v jednom zo svojich komiksov.
Strýko Rob sa vrátil z vojny, ktorá na ňom zanechala hlboké rany – proti nepriateľom bojoval s plameňometom. Hoci je priateľský, má problém s alkoholom a neustálu potrebu presúvať sa z miesta na miesto na svojej motorke, nikde sa nedokáže usadiť natrvalo. Onedlho opäť zmizne a svojmu synovcovi sa ozve až o mnoho rokov neskôr.
Čítajte viac Knižné tipy Pravdy: ženské priateľstvo, úplná história vesmíru aj román Toma HanksaMystické stretnutie
Príbeh Robbyho a jeho strýka nie je práve strhujúci, no to ani nie je jeho účelom. Postava Ohniváka je založená na konkrétnom pocite a predstave, ktorá sa zrodila v mysli malého chlapca po tom, ako absolvoval takmer až mystické stretnutie so svojím dovtedy neznámym príbuzným.
Hanks v tomto prípade nezachádza do prílišných detailov, opisuje niekoľko konkrétnych situácií, ktoré mali zásadný vplyv na vznik onoho komiksu. Keď sa k postave Robbyho a jeho strýka neskôr vracia, aby ich opäť spojil, je ešte o čosi stručnejší, čo je trochu škoda.
Azda najväčšími kvalitami knihy sú podrobné opisy tvorby filmu. Okrem režiséra Billa Johnsona nám autor predstavuje aj producentku Al Mac-Teerovú, ktorej úlohou je rýchle riešenie akýchkoľvek nečakaných problémov.
Je zaujímavé sledovať zvláštny cyklus, ktorého je súčasťou – predtým totiž pracovala ako recepčná v hoteli, kde ju objavila Candace „Dace“ Millsová, ktorá v nej okamžite vycítila potenciál pre náročnú prácu vo filme.
Al sa zasa počas práce na snímke o Zlomocnej a Ohnivákovi zoznámila s mladou Ynez, ktorá vynikala rovnakým pracovným nastavením ako Al, a tak sa ju rozhodla zamestnať. Hľadať rozdiely medzi touto trojicou je trochu náročné, líšia sa hádam len farbou pleti a rodinným zázemím.
Čítajte viac Krimi autor Peter Šloser chystá novú knihu, zatiaľ je v rukopiseRománik na pľace
Román celkovo zlyháva na tom najzákladnejšom, a to sú postavy. Autorovi sa nedá vyčítať, že ich je veľa – na filme totiž pracuje neuveriteľné množstvo ľudí, takže je to celkom logické.
Tie vedľajšie, ktoré sa vyskytnú len občas, sa však čitateľovi trochu pletú, a z tých hlavných oplýva osobitým čarom len zopár. Režisér Bill Johnson pôsobí ako taký suchár, jeho pravú ruku Al zasa charakterizuje najmä jej prísny workoholizmus.
Predstaviteľka Zlomocnej, herečka Wren Laneová, je príkladom absolútne dokonalej ženy, ktorá je krásna, úspešná, pracovitá a všetci ju majú radi. Jediný problém pre ňu predstavujú nevyspytateľní stalkeri – dejová linka, ktorá sa tomu venuje, vyústi z nepochopiteľných príčin do stratena.
Ohniváka si mal spočiatku zahrať O. K. Bailey, prototyp namysleného herca, ktorý si na pľace robí, čo sa mu zachce. Neskôr ho vystrieda o poznanie skromnejší Ike Clipper, ktorý mal vo filme stvárniť jednu z vedľajších postáv.
Medzi ním a Wren to po celý čas iskrí, hoci má Ike manželku a malé dieťa. Tento úsek knihy predstavuje zaujímavú úvahu nad tým, ako to asi funguje s chémiou medzi hercami. Majú stvárniť ľudí, ktorí sú do seba zamilovaní – ako to zahrať presvedčivo a zároveň zabrániť tomu, aby sa to prenieslo do skutočného života?
Čítajte viac Zomrela kanadská nositeľka Nobelovej ceny za literatúru Alice MunroováHoci je román Ako sa vyrába ďalší majstrovský veľkofilm poučnou sondou do sveta filmovej tvorby, nie je to kniha, ktorá by čitateľa niečím ohúrila. Chýba jej šmrnc a hĺbka, niektoré úseky sa zdajú byť zbytočne dlhé (nehovoriac o poznámkach pod čiarou), iné, ktoré by naopak potrebovali byť detailnejšie, sú zasa prikrátke.
V mnohých ohľadoch sa zdá, akoby bol Hanksov román satirou, pretože sa v ňom potvrdzujú mnohé stereotypy spájané s filmovým priemyslom, viaceré postavy zasa pôsobia ako paródie.
Kniha síce hovorí o tvorbe majstrovského veľkofilmu, sama by však týmto titulom označená byť nemohla. Nejde o úplne zlý román, niektoré pasáže sú celkom pútavé a isté ozvláštnenie tvoria aj tri krátke komiksy. S určitosťou však môžeme povedať, že Tom Hanks je lepším hercom než spisovateľom.