„Vreckové príšerky“ majú v pätách tridsiatnikov

20.07.2016 12:00
Pokémon GO
Pokémoni ovládajú dav v podobe videohernej aplikácie Pokémon GO. Autor:

Svetom hýbe „pokémon mánia“ a v sobotu dorazil zberateľský ošiaľ aj na Slovensko. Mestá, dediny, parky, obchodné centrá, kancelárie... na každom kroku vás môžu prekvapiť kultové manga príšerky, ktoré v roku 1996 pre spoločnosť Nintendo navrhol Japonec Satoši Tadžiri.

Vďaka populárnemu animovanému seriálu pre deti sa fenoménu pokémon v deväťdesiatych rokoch nevyhol nikto, kto doma disponoval televízorom. Dnes sa k nemu opäť vracajú fanúšikovia aj zvedavci prostredníctvom mobilnej videohry Pokémon GO. Spadnúť do „toho“ je až príliš jednoduché – stačí si stiahnuť mobilnú „aplikáciu“, obuť tenisky a v zmysle hesla „Gotta Catch Them All“ (Všetkých ich vychytaj) vybehnúť do terénu…

Cieľom hry je vytiahnuť hráčov von, kde sa zoznámia a spoznajú zákutia sveta. Jeden háčik to však predsa len má, ak totiž chcete nájsť pokémona, musíte sledovať obrazovku smartphonu. No v istom zmysle si ho chytíte „naživo“, presne tak ako chlapec zo seriálu Pokémon Asch Ketchum. Ako zberateľ sa už nepohybujete vo fiktívnom svete Kanto, ako kedysi, ale vo svojom bezprostrednom o­kolí.

Deti, tínedžerov aj tridsiatnikov spája spoločný „lov“. Na sociálnych sieťach si dohadujú stretnutia, vymieňajú rady, lokalizujú vzácne druhy… Skúsenosti zdieľajú na Facebooku, skupina Pokémon GO – Bratislava má už takmer osemsto členov. Rady, že pri zaujatom poľovaní netreba zabúdať na bezpečnosť a neprekračovať limity reality, sa trénerom a pátračom rozhodne vyplatia. Hra totiž filtruje svet cez obrazovku, a tak sa za príšerkami nedá vybrať inak ako so sklonenou hlavou…

Kde sa vzal?

Pokémon vznikol v prvej polovici deväťdesiatych rokov, bola to jedna z prvých neskôr veľmi populárnych RPG (role-playing) videohier, ktorá pomáhala etablovať Gameboy – videoherný handheld od spoločnosti Nintendo. Spolu so Super Máriom a Donkey Kongom bol Pokémon jej headlinerom. „Trend pokémonov je v prvom rade spojený s videohrou, odtiaľ pochádza koncept, a jeho derivát – animovaný seriál, ktorý je u nás známejší, ho len posunul do mainstreamu,“ približuje teoretik pop-kultúry Juraj Malíček. „Seriál teda predstavil pokémonov nehráčskej verejnosti, no medzi hráčmi videohier boli veľmi populárni podstatne skôr.

Už prvé verzie hry boli založené na princípe „prevtelenia“ sa hráča do určitej úlohy. „Funguje tu motív putovania, hľadania. Ste v koži trénera, zbierate, krotíte, cvičíte, bojujete proti iným pokémonom, aby ste zvyšovali svoje schopnosti,“ hovorí Malíček. Pokémon GO podľa neho teda spája rovnaké prvky ako predošlé videohry. „Asi pred piatimi rokmi prišla hracia konzola Playstation ako prvá s reálnou perspektívou. Zaviedla kameru, ktorú využíva aj androidová videohra Pokémon GO. Postavičky sa nachádzajú v reálnom priestore, sú súčasťou našej reality, bez technického zariadenia ich tu však nemáme.“

Na nostalgickej vlne

„Seriál Pokémon zasiahol mnoho dnešných tridsiatnikov, ktorí prostredníctvom Pokémon Go zažívajú svoju prvú retro vlnu – obracajú sa k detstvu, aby našli akýsi mýtický ,zlatý vekʻ. Ide o klasický fenomén retra, keď sa vráti čosi, čo v detstve fungovalo bez dobových priziem. Veľa ľudí sa totiž kedysi hanbilo za to, že Pokémona pozerá, ani za svet by sa nepriznali. No dnes je to už premlčané, po tých desiatich, pätnástich rokoch sa to už môže. Tento návrat je vlastne veľmi milý. Ak ste sa ako desaťroční hanbili, že máte radi pokémonov, v tridsiatich ich už môžete zbierať bez ostychu po celom svete,“ hovorí Malíček.

Kultúrne fenomény sa podľa neho nestriedajú tak rýchlo ako kedysi, spoločnosť si ich vyťahuje z pamäti. „Fenomén pokémona ako videohry nikdy nezanikol, nestratil sa, každý kto pozná Nintendo, pozná pokémonov bez ohľadu na vek. Zasiahol všetky generácie.“

Podľa Malíčka je Pokémon GO súčasťou premysleného marketingového plánu. „Prišli s ním počas letnej, ,uhorkovejʻ sezóny, navyše spoločnosť na jeseň plánuje retro mániu – vydanie hracej konzoly, ktorá bude zahŕňať staré hry z deväťdesiatych rokov, čo by malo značku obnoviť.“ Pokémoni sú podľa teoretika synonymom Nintenda a ak budú užívatelia Pokémon GO pátrať, odkiaľ prišli, dovedie ich to presne tam, kde tvorcovia zamýšľali – k Nintendu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Satoši Tadžiri #pokémon go #Pokémon #Nintendo #hra
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk