Kultúre tu chýbajú peniaze i ľudia

V metropole východu sa venuje dramaturgii nezávislého kultúrneho centra Tabačka Kulturfabrik. V rukách má už piaty ročník medzinárodného festivalu súčasného umenia krajín V4 - Moon Ride, ktorý sa na pôde Tabačky a v iných priestoroch Košíc začne na budúci týždeň v pondelok 11. októbra a potrvá do soboty 16. októbra. "Súčasné umenie je pre nás tvorba, ktorá je aktuálna a ktorá kombinuje nové cesty a smery vyjadrenia," hovorí Lukáš Berberich.

08.10.2010 08:00
"Každý región má svoje prednosti i slabé... Foto:
"Každý región má svoje prednosti i slabé miesta," hovorí Lukáš Berberich, dramaturg festivalu Moon Ride
debata

V priestore Tabačky pôsobíte rok, ako by ste ho zhodnotili?
Tabačka sa otvárala v septembri práve festivalom Moon Ride a odvtedy sa v nej udialo množstvo zaujímavých vecí. Podarilo sa nám priniesť projekty v celoslovenskom význame. Okrem toho sme začali robiť veci, ktoré sa predtým nediali, ako rezidenčné pobyty výtvarníkov, odštartovali sme aj vydavateľskú činnosť, robíme výstavu košického videoartu v japonskom Kjóte…

A aké sú vyhliadky?
Plány sú veľkolepé, budúcnosť nám patrí. Hlavne by sme chceli – z tých praktických vecí – získať poriadnu nájomnú zmluvu, pokračovať v rekonštrukcii budovy, rozšíriť priestory. Budova Tabačky má potenciál, ktorý by sme potrebovali naplniť, aj vzhľadom na stúpajúcu návštevnosť. No najmä chceme priniesť veľa zaujímavého umenia a kultúry do Košíc a na Slovensko.

Podobne ako Tabačka na Slovensku funguje akurát Stanica v Žiline, A4 v Bratislave a Kasárne v Košiciach. Prečo týchto priestorov nie je viac?
Nie je jednoduché podobný projekt spustiť, venovať mu energiu, a ani peňazí v našich podmienkach nie je na takýto druh práce veľa. Treba na to veľa sústredenia a nadšených ľudí, čo je stále najväčší problém.

Je väčší problém v peniazoch alebo ľuďoch?
Nie sú peniaze ani ľudia. Je to vec, ktorej sa treba venovať celý čas, a málokto tak bude pracovať v tejto sfére za sumu, ktorou si nemôže dovoliť napríklad také stavebné sporenie.

Spolupracujete s Kasárňami, nosným projektom Európskeho hlavného mesta kultúry 2013, kde vaše občianske združenie pôvodne pôsobilo?
Tohtoročný Moon Ride vznikol v podstatnej časti práve kvôli projektu EHMK 2013, inak by ho asi ani nebolo možné tento rok zrealizovať. Táto spolupráca je na veľmi dobrej úrovni. No pre nás je rok 2013 akurát jedným z rokov činnosti, ktorý sa síce môže odraziť na programe a projektoch, ale nie je pre nás kľúčovým. Nie sme umelo vytvorený projekt, sme partia ľudí, ktorá takto pracovala ešte predtým, ako sme vôbec vedeli o nejakej možnosti kandidatúry.

Aký je kľúč pre vyberanie interpretov na Moon Ride?
Je úplne jednoduchý. Usilujem sa dostať na festival veci, ktoré ma za posledný rok alebo dlhšie obdobie zaujali. No aj niečo, o čom si myslím, že je nejakým spôsobom výnimočné, čo stojí za to, aby bolo súčasťou festivalu. Samozrejme, v závislosti od rozpočtu a organizačných možností.

V prvom rade sa však venujete interpretom z krajín visegrádskej štvorky?
Áno, máme ambíciu prinášať v kompaktnom týždni čo najviac z V4, čo je dosť náročné. Nedá sa hovoriť, že by Moon Ride bol prehliadkou toho najlepšieho, čo sa v regióne nachádza, no tá ambícia tu je. Chceme sa tak vyprofilovať a nosiť dramaturgicky najzaujímavejšie a najpodstatnejšie z divadla, tanca, hudby a aj iných žánrov. Nesnažíme sa určovať hranice.

Čo bude tento rok najzaujímavejšie?
Pre mňa je highlightom poľský skladateľ Jacaszek, ktorý bude hrať v Kostole dominikánov, teda v najstaršej sakrálnej stavbe v Košiciach. Je tu však viac zaujímavých vecí – z hudby napríklad The Pharmacy z Ameriky, z Maďarska Balasz Pandi, z divadiel by som sústredil pozornosť na avantgardné české zoskupenie Handa gote s predstavením Metal Music, alebo koncerty Prawatt a Kiégő Izzók v krytej mestskej plavárni.

Spomínate kostol, plaváreň, mimo domáceho prostredia Tabačky teda využívate viacero priestorov. Je problém sa k nim dostať?
Je to vlastne nóvum piateho ročníka festivalu, ktorý sa tak rozprestiera po meste a nie je kumulovaný na jednom mieste, ako to bývalo doteraz. Myslím si, že je to vďaka tomu, že s piatym ročníkom sme viac v povedomí. Pridáva nám to na vážnosti a potom nie je až taký problém presvedčiť ľudí, že prinášame kvalitnú kultúru, ktorá do mesta určite patrí.

Ako hodnotíte nedávnu kauzu spojenú s koncertom kapely P*** z hoven v Kasárňach?
Je to trápne, no neprekvapuje ma to. Zase raz vyšlo na povrch to, ako mestskí poslanci vnímajú súčasnú kultúru a čo je pre nich podstatné. Z názvu nejakej kapely, ktorá hrala v rámci vernisáže, sa robí obrovská kauza, spochybňuje sa celý projekt Košice 2013: Európske hlavné mesto kultúry… Je smiešne, že obyvateľov reprezentujú v meste takíto ľudia.

Lukáš Berberich

Začínal v košickom filmovom klube Cinefil. Po niekoľkoročnom pobyte v Londýne sa vrátil do Košíc, kde spolupracoval pri realizácii projektov IC Culture Train a Kasárne Kulturpark. Neskôr pôsobil v Prahe, ako event manažér magazínu Vice, momentálne pracuje ako promotér a dramaturg nezávislého kultúrneho priestoru Tabačka Kulturfabrik v Košiciach.

debata chyba