Vnímate projekt Tatra 603X Coupe ako uznanie zásluh, ktoré malo prísť už oveľa skôr?
V prvom rade treba pripomenúť, že závod Tatra existoval počas Československa ako vysunuté pracovisko závodu Tatra Kopřivnice. Slovenská pobočka nikdy nezdieľala minulosť Českej republiky a v podstate na to aj doplatila. Projekt Tatra 603X Coupe bol zastavený pre osobné spory. V Prahe vraj v tom čase padli rôzne nemilé slová na adresu Slovákov. Je veľká škoda, keď niekto osobný názor povýšil nad estetickú hodnotu, aj keď v konečnom „rozsudku“ stálo, že išlo o málo reprezentatívny model. Je naozaj zvláštne, že do projektu naliali milióny korún a nakoniec ho zastavili práve z tohto dôvodu. Museli predsa pravidelne chodiť na kontroly. V tom čase v Bratislave pôsobil aj Otakar Diblík z Brna, ktorý sám vytvoril niekoľko modelov pre projekt Tatra 603X. Okrem Jána Cinu tam boli aj Ján Oravec či Ivan Schuster, všetko Slováci, ktorí žili dejinami Tatry a cítili sa jej súčasťou. Keď v roku 1967 projekt zrušili, prišlo veľké sklamanie, ktoré pretrváva dodnes.
Ako vnímal vašu iniciatívu Ján Cina?
Veľmi ťažko vnímal udalosti po roku 1970, keď emigroval do Kanady. Nebolo mu pripísané žiadne autorstvo, bol vymazaný z kníh, ktoré o tomto prototype vznikli, či už o limuzíne, kupé, alebo celkovom riešení. Trvalo mi naozaj dlho, kým som si získal jeho dôveru a začali sme na projekte spolupracovať. Celý proces som sa rozhodol zaznamenať, takže vznikne aj sprievodný dokumentárny film. Nachystal nám aj rôzne dramatické momenty, v jednej chvíľke dokonca povedal, že na tom robiť nechce. Presvedčila ho však minuloročná návšteva na Slovensku. Stali sa z nás kolegovia, komunikujeme o dizajne, hádame sa, posielame si návrhy cez Skype. Načatú prácu dokončujeme po 50 rokoch.
V súvislosti s týmto modelom Tatry spomínate nadčasový dizajn. Čím dokáže upútať v 21. storočí?
V čase vzniku – od roku 1963 až po dokončenie limuzíny v roku 1967 – sa v celom automobilovom aj priemyselnom dizajne menil estetický vkus. Oblé tvary začali nahrádzať hranaté. Vidieť to aj na konkurenčnom modeli Otakara Diblíka, ktorý vytvoril hranatý prototyp Tatry 603X. „Tatrováci“ z Kopřivnice ho však zamietli s tým, že Tatra jednoducho nemôže byť hranatá. Keď v Prahe zamietli aj Cinov návrh, napokon sa predsa len priklonili k hranatému návrhu z dielne talianskeho štúdia Vignale. Dizajn Jána Cinu má nadčasový charakter, pretože obišiel všetky módne extrémy prílišnej oblosti alebo prílišnej hranatosti. Verím, že existuje dokonalá proporcia a jeho návrh ju podľa mňa obsahuje.
Pôjde o auto, ktoré bude navrhnuté aj vyrobené na Slovensku. To je trochu rarita.
Tak by som to chcel, ale nebránim sa ani pomoci z Česka, pretože celý projekt vnímam ako československý. Som človek, ktorý v oblasti dizajnu neuznáva kategórie ako národnosť či územná integrita, pretože dizajn tieto hranice nepozná. Na druhej strane by som chcel, aby bolo označované ako prvé slovenské kupé s osemvalcovým motorom. Má ísť aj o reprezentáciu Slovenska a slovenského dizajnu, no nie z pohľadu národnosti, ale skôr príbehu človeka, ktorý sa tu narodil a pôsobil.